Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kollektivfelt/bussfelt

Startet av hkaspenberg, onsdag 08. august 2007, klokken 10:18

« forrige - neste »

hkaspenberg

For der er det trangt! På høyre side er det OK å komme til, men på venstre side? Ikke f.. selv med mine sylslanke fingre. Det er for mye kabler i veien. Må man skru ut hele lykta? Og for å få ut den, støtfangeren først? For å bytte parklyspære. Eller er det et triks?

;-)) Hans

(Med erfaring fra å bytte stifter på Citroen CX)
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: thomas på tirsdag 26. juni 2007, klokken 20:37
Ah, franske biler  ::)

På min bil nr.2 som er av Japansk fabriket står det faktisk at dette er en verksted oppgave som en ikke skal gjøre selv. Jeg vet også om en kjent Svensk merkevare som har det slik. På en eldre engelsk bil jeg hadde en gang måtte støtfanger og grill demonteres ca 2 timers jobb. Så det er nokk ikke bare på Fransk at dette er vanskelig.

Men ellers på P106 er det er trangt og plundrete, men ingen triks. En må prøve å dytte og klemme ledningene unna slik at en kommer til. En må nok bruke begge hender. Etter en stund med plundring prøving og feiling kommer det gjerne på plass.

Beskrivelsen i instruksjonsboken er ellers enkel nok: "Drei fatning med pære en kvart omgang, ta ut delene. Skift pære. Kontroller at pakningen på lykteholderen er korrekt plassert, før pære med fatning tilbake og drei en kvart omdreining."

(Dette er letter sagt enn gjort)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

Ja, dette er lettere sagt enn gjordt. Vedkommende tekniske forfatter har nok aldri forsøkt selv  ::)

Mvh. Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. juni 2007, klokken 21:59
Sitat fra: thomas på tirsdag 26. juni 2007, klokken 20:37
Ah, franske biler  ::)

På min bil nr.2 som er av Japansk fabriket står det faktisk at dette er en verksted oppgave som en ikke skal gjøre selv.

Dette står oftere og oftere om selv de enkleste ting, og til stor irritasjon for bl.a. undertegnete. Før i tiden, da alt var så mye bedre fulgte ekstra ventiler med i verktøysettet (Porsche 356). Nå tør ikke bilfabrikkene vise oss hvordan vi skifter generatorreim engang.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Dette er et generelt problem med alle nyere biler, har jeg inntrykk av. Det blir stadig trangere, og er bare så vidt plass til delene, og ingen hender til å håndtere dem. Det er nesten så man kan mistenge bilfabrikantene for å bruke barnearbeidere med veldig små hender.

<digresjon>
Ellers hadde jeg en "positiv" opplevelse da jeg for noen år siden krokket caravellen og knuste et blinklys. Jeg kjøpte nytt hus, og skiftet det selv på et knapt halvminutt.  :D Det var bare å hekte av en fjærbelastet krok, trekke ut huset koble av kontakten på pæra og gjenta det hele i motsatt rekkefølge med nye deler. Den fjærbelastede kroken har sågar et stort øye det er lett å få tak på. :)
</digresjon>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA