Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?

Startet av Afterburner1967, lørdag 19. november 2016, klokken 16:32

« forrige - neste »

Afterburner1967

Fikk min TMS i går. Satt den på lading hjemme i går. Ser den lader kun ca. 13 km pr time. Jeg har 400 volt anlegg med 16 ampere sikring ut på egen kurs til garasjen. Hva trenger jeg for å få til en rask god lading uten å bli ranet? Og hva koster slikt?

tonl

Tesla wall connector til ca 6000kr + b-vern i sikringskapet + ny sikring til dedikert kurs for lading.
Hos meg kom alt på 13.000kr. Jo lengre du skal strekke strømledning fra sikringskap til der du skal ha ladeboksen jo mer koster det. Men ikke alt verden.

Muffinman

Du kan også installere rødt 16A stikk på eksisterende kurs og bruke ladekabelen som følger med bilen med rødt adapter. Det er den rimeligste løsningen, forutsatt at kursen du nevner er trefase 400 og ikke Lx+N. Da får du ca. 11kW om du trekker maks fra kursen. Men tror faktisk du vil oppdage at 13km/t lading vil holde lenge med mindre du kjører svært mye eller har et uvanlig kjøremønster. Står bilen parkert 12 timer hvert døgn fyller du på 15-16 mil daglig. Det er nok til å kjøre 4500km i måneden.

tallyho

#3
Etter 1 1/2 år med elbil, også Tesla, er erfaringen med vårt kjøremønster (20.-25.000 km/år pr. bil) at 230 V 10-13A holder i massevis og litt til. Prøv gjerne det opplegget du har i noen uker før du investerer mer.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

DagfinnN

Har 16 amp i garasjen. Kjøpte blå industri kontakt -> teslakontakt av Kirkebø + elektriker for å koble dette. Totalt 5k. Har da gleden av kabel som henger klar i garasjen. Med 16 amp lader jeg ca 16 km/time. Altså 20 mil + om natta.
Med mitt bruk, 40 km om dagen og 200 - 500 km i mange helger er det perfekt. Lader 2-3 ganger i uka hjemme.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Afterburner1967

Tror min løsning blir 3-fas kontakt på veggen i dagens 16a kurs. Kjøpre rødt adapter. Og kjøpe en ledning sllk som følger med bilen. Får vel kjøpt en ekstra slik. Er det en farbar vei? Hva blir ladehastighet da?

Muffinman

Skal du kjøpe en ekstra UMC blir det ikke en rimelig løsning, den er blitt veldig dyr. Foreslår heller at du setter opp rød kontakt og kjøper en Kirkebøboks. Sistnevnte er rimeligere enn UMC, og litt rimeligere enn Tesla sin boks.

Så kan ladekabelen ligge i bagasjerommet.

Send en mail til jkirkebo@gmail.com

madsskon

Du trenger den originale ladekabelen og en stikkontakt.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

aness


Helge Alm

Sitat fra: tonl på lørdag 01. oktober 2016, klokken 11:06
Tesla wall connector til ca 6000kr + b-vern i sikringskapet + ny sikring til dedikert kurs for lading.
Hos meg kom alt på 13.000kr. Jo lengre du skal strekke strømledning fra sikringskap til der du skal ha ladeboksen jo mer koster det. Men ikke alt verden.

Hei
jeg har fått regning ..og krangler som f..for mitt elektrikerfirma 4500,- ekskl mva for B-vern + 5.550,- for selve montasjen ekskl. mva. Selve strømkabelen fra sikringsskapet er ca 9 m. Jeg trengte ikke noen ny kurs. I forkant hadde jeg lastet ned norsk monteringsanvisning. Det vi blant annet diskuterer er at det i esken var engelsk monteringsanvisning og at denne var motstridene til den norske...Mao de ble i tvil om selve koblingen selv om de kun burde forholdt seg til den norske. Videre kunne de ikke kople til for Tesla manglet samsvarserklæringsdok (dette ble fremskaffet av Tesla etter noen dager..). Men de klarte altså å feilkoble..for måtte tilbake påfølgende dag og remontere pga misforstått monteringsanvisningen. Oppsummert - forlanger ca 12.500 inkkl mva for montasjen. Det verste er at jeg kjenner både montøren og firmaets øvrige ansatte...lite miljø og lokalt selvsagt.

DagfinnN

X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Muffinman


Thor2014

Sitat fra: Helge Alm på lørdag 01. oktober 2016, klokken 16:43
Sitat fra: tonl på lørdag 01. oktober 2016, klokken 11:06
Tesla wall connector til ca 6000kr + b-vern i sikringskapet + ny sikring til dedikert kurs for lading.
Hos meg kom alt på 13.000kr. Jo lengre du skal strekke strømledning fra sikringskap til der du skal ha ladeboksen jo mer koster det. Men ikke alt verden.

Hei
jeg har fått regning ..og krangler som f..for mitt elektrikerfirma 4500,- ekskl mva for B-vern + 5.550,- for selve montasjen ekskl. mva. Selve strømkabelen fra sikringsskapet er ca 9 m. Jeg trengte ikke noen ny kurs. I forkant hadde jeg lastet ned norsk monteringsanvisning. Det vi blant annet diskuterer er at det i esken var engelsk monteringsanvisning og at denne var motstridene til den norske...Mao de ble i tvil om selve koblingen selv om de kun burde forholdt seg til den norske. Videre kunne de ikke kople til for Tesla manglet samsvarserklæringsdok (dette ble fremskaffet av Tesla etter noen dager..). Men de klarte altså å feilkoble..for måtte tilbake påfølgende dag og remontere pga misforstått monteringsanvisningen. Oppsummert - forlanger ca 12.500 inkkl mva for montasjen. Det verste er at jeg kjenner både montøren og firmaets øvrige ansatte...lite miljø og lokalt selvsagt.
B vern er dessverre dyrt.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 01. oktober 2016, klokken 17:36
Ja. Noe mer med en D-bil.

Her var det vel snakk om å sette opp en rød kontakt på eksisterende 16A kurs, det tolker jeg som at det er en 1-fase kurs og da blir ladehastighet ca. 17km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Sitat fra: Afterburner1967 på lørdag 01. oktober 2016, klokken 11:01
Fikk min TMS i går. Satt den på lading hjemme i går. Ser den lader kun ca. 13 km pr time. Jeg har 400 volt anlegg med 16 ampere sikring ut på egen kurs til garasjen. Hva trenger jeg for å få til en rask god lading uten å bli ranet? Og hva koster slikt?
Om du har muligheten til å legge en 3-fas 16A kurs ut til garasjen, koster veggboksen fra KEBA under 10.000,-
Den har da innebygget B-vern ( DC-vern ) og kan lade din Tesle med 11 kW.
info: http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-p30b-32a#product
( din installatør har rabatt på denne pris )
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA