Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror dere Chevrolet vil begynne å levere Bolt til kunder i USA?

Startet av Jon Aafoskaas, lørdag 19. november 2016, klokken 16:21

« forrige - neste »

EspenM3

Sitat fra: Håkon77 på onsdag 19. oktober 2016, klokken 11:48
Sitat fra: tutti på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:21
Er det noe spesiell grunn til at Ioniq må bytte bremsevæske hver 30000 km mens andre biler som egolf kun trenger hver 60000 km?
Hmm, bremsevæskeskift hvert andre år?  Jeg kjørte 8år og ca 90000km uten å skifte bremsevæske på min forrige bil. Stoppet likevel når det trengtes. Noe tull de har funnet på for å tjene penger tror jeg.

Nei, det heter better safe than sorry på et litt mer internasjonalt språk. Så klart, bremsevæsken kan gjøre jobben sin i mange år den, men om den ikke blir skiftet etter planen og bilen blir innblandet i en ulykke og noen finner ut at kokepunktet på bremsevæsken er lavt og den ikke har vært skiftet etter anbefalt intervall, hvem tror du da sitter igjen med svarteper?

8 år uten å skifte bremsevæske er en risiko for deg og dine medtrafikanter.

Crown

Sitat fra: Håkon77 på onsdag 19. oktober 2016, klokken 11:48
Sitat fra: tutti på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:21
Er det noe spesiell grunn til at Ioniq må bytte bremsevæske hver 30000 km mens andre biler som egolf kun trenger hver 60000 km?
Hmm, bremsevæskeskift hvert andre år?  Jeg kjørte 8år og ca 90000km uten å skifte bremsevæske på min forrige bil. Stoppet likevel når det trengtes. Noe tull de har funnet på for å tjene penger tror jeg.

Du har ikke opplevd kokende bremsevæske altså. Bremsevæske tuller man ikke med. Kokepunktet går drastisk ned ved alder (ikke km), fra godt over 200 grader som ny, til kanskje ned mot 100 grader etterhvert. Når så du bremser mer enn normalt, eller det er ekstra varmt, kanskje en bremse henger på, så kan du risikere at bremsevæsken begynner å koke. Og da har du plutselig omtrent null bremseeffekt. Det har jeg opplevd, og vil aldri oppleve igjen.

Så det er absolutt ikke tull. Flaks kan alle ha, som du som har kjørt på samme væsken i 8 år. Men den tusenlappen ekstra hvert andre år (eller mye billigere hvis du gjør det selv) er VIRKELIG ikke noe å spare på.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

autopass

Fikk utlevert bil og gikk gjennom rutiner ol.

Serviceintervall er 15K eller en gang i året
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

BuyMeTheMoon

Forhandler fortalte oss at det var service årlig eller hver 20.000km. Han hadde ikke prisen helt klar, men mente at det kom til å være cirka halv pris i forhold til hybriden, så rundt kr 2500 per service. Spurte ikke om det var et krav at service foregår gjennom forhandler, men har tenkt å finne ut mer om dette når vi henter bilen :)
2016 - 12 - 07 Hyundai Ioniq Electric
2012 - 08 - 22 Audi A6 1998

Jorgen86

Det er nok årlig eller hver 15 000 som gjelder, prisen er nok sånn ca riktig, blir overrasket over hvor mye rart selgere sier altså.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

autopass

Står klart i serviceheftet at serviceintervall er 15000 for elektrisk.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

johnsalf

Tja, ca 2500 årlig + skift av bremseskiver for hver EU-kontroll trenger ikke bli så ille.

ProsjektX

#22
Sitat fra: johnsalf på søndag 06. november 2016, klokken 21:59
Tja, ca 2500 årlig + skift av bremseskiver for hver EU-kontroll trenger ikke bli så ille.
Tja, 2500 bør jammen dekke "storservice" med bytte av bremsevæske og kupefilter.. Ellers er bør rundt 1200kr være normal max pris synes jeg. Dette er gjort på under 15 minutter. Kia Soul ligger vel på rundt 1200kr? Edit: ser nå Soul kan ligge på rett over 1000-lappen for liten service. da er det ok...
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Jorgen86

tror Hyundai tar 1850 pluss mva for service uten bremsevæske.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

elektrolux

Sitat fra: Crown på onsdag 19. oktober 2016, klokken 16:27
Sitat fra: Håkon77 på onsdag 19. oktober 2016, klokken 11:48
Sitat fra: tutti på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:21
Er det noe spesiell grunn til at Ioniq må bytte bremsevæske hver 30000 km mens andre biler som egolf kun trenger hver 60000 km?
Hmm, bremsevæskeskift hvert andre år?  Jeg kjørte 8år og ca 90000km uten å skifte bremsevæske på min forrige bil. Stoppet likevel når det trengtes. Noe tull de har funnet på for å tjene penger tror jeg.

Du har ikke opplevd kokende bremsevæske altså. Bremsevæske tuller man ikke med. Kokepunktet går drastisk ned ved alder (ikke km), fra godt over 200 grader som ny, til kanskje ned mot 100 grader etterhvert. Når så du bremser mer enn normalt, eller det er ekstra varmt, kanskje en bremse henger på, så kan du risikere at bremsevæsken begynner å koke. Og da har du plutselig omtrent null bremseeffekt. Det har jeg opplevd, og vil aldri oppleve igjen.

Så det er absolutt ikke tull. Flaks kan alle ha, som du som har kjørt på samme væsken i 8 år. Men den tusenlappen ekstra hvert andre år (eller mye billigere hvis du gjør det selv) er VIRKELIG ikke noe å spare på.

Elbiler har regenerativ bremsing, så bremsevesken blir neppe noengang varmere enn 100 C. Kunne nesten like godt brukt rent vann, men så er det det med smøring og antirust.

Uansett enig i at bremseveskebytte er unødvendig på Elbil. Etterhvert som bilen blir 15-20 år gammel og likevel skal bytte en bremseslange eller bremserør kan en heller bytte hele vesken
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tuono

Alle kan ha sine meninger, men.....bremsene på et kjøretøy er der av en hensikt. Likegyldig hvilke anordninger som ellers er på kjøretøyet.
Og jeg håper folk sjekker flere og kanskje mer "autoriserte" kilder med hensyn til varmeutvikling i bremsesystemer når bremsene faktisk brukes.

Crown

Nå er jo regeneringen bare på forhjulene på de fleste elbiler, kjekt med bremser bak også. Og bruk av regenerering for bremsing er jo kun for relativt rolig fartsreduksjon, ikke nødbremsing. Eneste fordelen er for de som med fossilbil har for vane å ligge på bremsen nedover istedet for å bremse på gear, men det er jo førerfeil i utgangspunktet.

Et par kraftige bråbremsing fra høy hastighet med dårlig bremsevæske kan være nok til at det koker. Da kommer det luft i systemet, og neste gang du skal bråbremse går pedalen i bunn. Da kan du regenerere deg inn i bilen foran eller i guttungen som løper ut i veien etter ballen sin.

Faktisk kan bremsevæsken fryse også dersom den har trukket til seg mye fuktighet og det er skikkelig kaldt, som den gjør ved alder. Heller ikke særlig hyggelig. Rust i systemet pga at bremsevæsken er full av vann er heller ikke så kjekt, og blir dyrere enn den tusenlappen annethvert år. I tillegg vil du oppleve mer kontante bremser med ny bremsevæske kontra gammel og forurenset, fordi den gamle inneholder komprimerbart materiale (små gassbobler, forurensning) og gjør pedalen svampete.

Så et tips er å høre på de som faktisk har greie på bremser og hva som kan skje dersom bremsevæsken er dårlig, og ikke de som har hatt flaks :) De kronene er VIRKELIG ikke der man skal spare pengene sine. Lær evt å gjøre det selv, det er ganske enkelt, så slipper man unna med et par hundrelapper annethvert år.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

elektrolux

#27
Ofte vil de som tjener penger på bremser selge mest mulig av dette, mens de som selger dekk vil at vi bytter når de kommer ned i 5mm mønsterdybde eller er over 2 år gamle. MC forhandleren min vil at jeg skal bytte hjelp annenhvert år...

Selvfølgelig er dette enda tryggere, men en viss edruelighet og logisk tenking er lov.

Bytter selvfølgelig bremseveske en gang i blandt, men er ikke religiøs på at dette skal være annenhvert år. Kommer nok til å bytte på vår vår 2014 e-Up en gang før 2020 for å si det slik.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA