Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av Roar Hagen, lørdag 19. november 2016, klokken 09:16

« forrige - neste »

Roar Hagen

Hei.
Er det noen som kan verifisere at det innføres rushtidsavgift i Oslo i mars 2017? Leser på nett at det blir avgift for diesel og bensinbiler. Det jeg lurer på er om dette endelig er besluttet.

Goggen123

Ja det er endelig besluttet. Autopass må justere en del I sine systemer,  og har antydet at innføringen kan bli noe forsinket (sommeren)

Roar Hagen


Trekkoppbil

#3
Hva med kollektivtrafikken?
Blir den også ramma av rushtidsavgift?

Det kan være svær uheldig å innføre rushtidsavgift for biler, om det ikke innføres for kollektivreiser også.

Reiser du med tog under trafikkoppen, så må togkapasiteten økes med ett sete, som kjøres tomt fram og tilbake resten av dagen fra tidlig morgen til sein kveld.

Reiser du med buss, så er det bare en uting i bytrafikken. Det skaper mye veislitasje og støv, og det gir trafikkale problemer i snøvær. Og bussen tar mye plass, om den krever eget felt på mange veier.  Danske forskere mener bussen er miljøvennlig, om den har litt over 20 passasjerer. Bussen har ofte dårlig utnyttelse: I rushtrafikken ut og inn av byen som det er snakk om her, er bussene gjerne fulle i en retning, og ganske tomme i motsatt retning. Bussen kjører mye lengre strekning enn det passasjerene reiser. Passasjerene skal ikke reise fra endeplass til endeplass. Resten av døgnet surrer det svært mange busser rundtomkring med få passasjerer.

Man kan ikke bygge seg ut av transporproblemene i særlig videre grad, med kollektivtrafikk. De få som kjører bil, gjør det fordi det er tvingende nødvendig.

Det store potensiale må være kompiskjøring og ulike haiketjenester.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 02. oktober 2016, klokken 15:06
Reiser du med tog under trafikkoppen, så må togkapasiteten økes med ett sete, som kjøres tomt fram og tilbake resten av dagen fra tidlig morgen til sein kveld.

Nja. På togene så dobler vi gjerne toglengden i rushtiden og setter ofte også inn ekstra avganger (innsatstog). Det ekstra materiellet kjøres altså kun i rushtiden og ikke tomt resten av dagen. Tiden dette materiellet ikke benyttes brukes ofte til vedlikehold, ihvertfall etter ettermiddagsrushet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

#5
Hvis "alle" skal ta kollektiv i rush kommer dette til å bli vanvittig dyrt for det offentlig slik prisingen er idag.

I Ruter systemet ligger offentlig kjøp på rundt 50% av billettprisen. En liten økning i kollektivreiser, f.eks. 1 mill. flere reiser i året, kan dermed utgjøre flere milioner i offentlig støtte. Og går vektsten over kapasiteten, må det gjerne kjøpes inn flere trikker, t-baner, busser og bygges flere spor/veier.

En t-banelinje koster i Oslo-området ca. 5000 kr pr cm. Det er mange cm som må bygges før man bygger nok kapasitet.

Å kjøpe inn t-banevogner er vanvittig dyrt. Trikker likeså.

I tillegg skal alt driftes og vedlikeholdes.

Kollektiv er dermed en vanvittig dyr løsning. I dag er dealen at bompengene i Oslo går til nesten bare til offentlig kjøp av kollektivtjenester. Med færre bomreiser blir det også dårligere finansering og økte kollektivpriser i framtiden.

Og se hvor lang tid det tar å øke kapasiteten på kollektivsystemet: Fornebubanen er snart 30 år i planleggingsfasen og det kan ta 30 år til. Furusetbanen til Lørenskog har ventet enda lenger.

Elbil fundamentalist

Å jage elbilene ut av bussfila gir mere køer i "fossilfleltet". Derfor burde det vært anlagt ett "byepass" miljøfelt lysregulert over kjørebanen, slik at nullutslippbiler fikk den ene kjørebanen i f.eks 3 km i rushtrafikken. Da ville det være en tidsgevinst å kjøre elbil uten å bruke kollektivfeltet, og uten å øke totaltrafikken inn til byene. Forurensende biler vil tape tid og andel av veikapasitet tilsvarende. Som Hegnar sier, så er enhver prising av veier en tidsbesparende gevinst for de som har mye penger. Å tape tid derimot svir også for dem.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

sylwester

Problemet med dette er jo at mindre flyt straffer alle.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA