Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av Adler91, lørdag 19. november 2016, klokken 01:07

« forrige - neste »

Adler91

God kveld alle sammen,
Jeg har endelig fått fingeren ut å blitt kvitt min dieselslukende X5 og har kjøpt meg en elbil.
Valget falt på en 2014 Tesla Model S P85.

Men jeg trenger litt råd angående lading og kjøremetoder. Har lest litt angående lading på SC til Tesla men finner ingen konkrete svar. For at man skal kunne lade på disse SC stasjonene må vel bilen være aktivert for dette? Og etter det jeg har kanskje klart å lest meg frem til på diverse forum er at majoriteten av P85'ene er aktivert for dette?

Hva er egentlig fremgangsmåten når man skal lade bilen, noen spesielle ting jeg må huske på?
Når det kommer til kjørestil er det noe jeg må ta hensyn til? De veiene jeg kjører ligger det en SC med ca 25 mil fra hverandre.

Det lønner seg vel å melde seg inn i norsk elbilforening?

Husk; jeg er helt grønn på dette!  ::)

Havebigfun

Gratulerer!!
Alle P85 kan lades på SC- lading er like enkel som hjemmelading. SC-lading sliter antakelig litt mere på batteriet enn langsomlading- men det er mange som har ladet mye med SC uten noe særlig degradering. Ellers er det lurt å holde batteriet mellom 20 og 80% SOC for lang batterilevetid- avvik kan godt forekomme så lenge man stort sett holder seg til den regelen- fin bil du har kjøpt- enorm kjøreglede ;)

Espen Hugaas Andersen

#2
Noen ting å tenke på i forhold til superlading:

1. Ladeplassene er nummerert 1A, 1B, 2A, 2B, 3A, 3B, osv, og her bør man velge ett tall som ingen andre benytter. Da får man raskest ladehastighet. (Superladerne er laget slik at *en* lader forsyner *to* plasser, og den som kommer først får raskest lading, mens den som kommer som nummer to får det som er til overs.)
2. Det har forekommet at det har vært skader på pluggene på superladere. Det er ingenting galt med å kaste ett raskt blikk på pluggen før du plugger inn, og se etter smeltet/skadet plast. Om du ser dette så helst lad på en annen plass, og gi beskjed til Tesla slik at de får fikset den.
3. Heng kabelen på plass etter du er ferdig med den. Vann og småstein i pluggen er ikke bra.
4. Det er ikke populært å la bilen stå ved en superlader lenge etter den er ferdig å lade. Flytt bilen om du skal stå veldig lenge.

Når det gjelder kjørestil så kan du velge ganske fritt selv. Du vil komme deg fint mellom superladerne selv med en ganske aggressiv kjørestil. Ideelt sett lader man bare akkurat nok til å komme seg mellom superladerne, men det kan være lurt å stoppe ved hver superlader du kan og lade til ~80% inntil du lærer deg litt mer om hvor mye du faktisk trenger. (Lading utover 80% går veldig tregt.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nie

I tillegg til det de to første her har sagt, kan følgende være greit å vite

- lading på superblader går fortest med varmt batteri. Det er derfor best å superlade rett før du f.eks parkerer for natten istedet for å starte neste dags etappe med lading på superlader.
- Lading går fort  fra 0% -til 50%. Fra 50-100% avtar ladehastigheten gradvis og 90-100% går skikkelig tregt.

Adler91


Adler91


Adler91

Her er den valget falt på, utrolig fin farge! Ble nesten litt betatt

LexLektor

V≡NT≡R

Havebigfun



petersv


Adler91


o.b.lix

Sitat fra: Havebigfun på fredag 30. september 2016, klokken 19:59
SC-lading sliter antakelig litt mere på batteriet enn langsomlading

Dette er motbevist - Sigurdi her på forumet har målt biler som utelukkende lader på SC, og kan ikke måle mere degradering enn biler som ikke har ladet på SC i det hele.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Adler91

Men hva slags tips har dere når det kommer til hjemmelading? Jeg ser Tesla selger en egen lader (5000-6000,-) til bruk på vegg/garasje osv? Hva slags ampere må denne ha, noen som vet? Noen som har oversikt over hvor mange kmt denne lader? Hvor mye fortere vil den lade fremfor vanlig schuko?
Finnes det noen andre gode alternativer til Tesla's egen lader?

Cobos

Enkel formel er A * 230 = W og 1kW gir deg ca 5km. Det gir deg et overslag over hvor mye du får pr time med hjemmelading. Jeg har ladet selv på schuko i 3 år og det funker det. Men skal du sette opp noe i garasjen trekk tykk kabel og blå plugg er mitt tips. Billig, trygt og normalt fort nok.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA