Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bompenger innføres for elbil

Startet av psyfoon, fredag 18. november 2016, klokken 08:21

« forrige - neste »

psyfoon

Driver og tenker litt her.. Har en 2015 (ny i november) i-miev, kjørt 12.000km per i dag. Vi er veldig fornøyd med bilen og den fyller vårt behov godt. Jeg kjører den daglig til jobb 40km totalt pr.dag og gjennom 4 bommer. Ellers brukes den til alt mulig av småkjøring og også på noe lengre turer hvis vi ikke skal ha med så mye. Masse bommer rundt området vi bor i nå. Alt bra så langt..

Men.. Vi skal flytte til Nord-Trøndelag mars/april neste år. Til en øy med fergeforbindelse. Der har skal både jeg og kona jobbe på øya. Jeg får ca. 16km kjøring til jobb (t/r) daglig. Det er ingen bomstasjoner på øya eller i området på fastlandet hvor vi kommer til å ferdes.. Vi vil jo spare noe på fergen (bil gratis, må betale for fører), men det blir kanskje kun 1 fergetur i uken. Dessuten blir det nok mer storhandling når vi først drar til fastlandet, og da er jeg redd miev'en blir litt knapp når vi har 2 barn.
Dessuten, det blir nok snart slutt på gratis elbil på fergene også, så da forsvinner den besparelsen..

Det blir jo også en del langkjøring når vi skal besøke slekt og venner her vi bor i dag, ca.9-10mil pr.vei. Dette blir litt i lengste laget for mieven (joda hurtigladere finnes men koster jo også penger), samt at bilen blir for liten for hele familien. Jeg har også venner som jeg må kjøre 15mil hver vei for å besøke når vi flytter. Et annet aspekt er sikkerheten, på langturer vil vi da ferdes på E6 med motorveier med høy hastighet og ganske ulykkesbelastede veier.

Konklusjonen min er at vi sparer mye mindre med elbil når vi flytter og kanskje blir de ulemper/begrensninger med mieven større enn det vi sparer? Kanskje det hadde vært bedre for oss å byttet til en større elbil med lengre rekkevidde slik at vi kunne brukt den på de lengre turene istedenfor å måtte ta fossilbilen? Eller kanskje også gått tilbake til en brukt fossilbil med lavt verditap som nr. 2? (skrur mye selv så vedlikeholdsutgiftene blir lave).

Kanskje det hadde vært lurt å solgt imieven nå? Dit vi flytter er markedet for elbiler dårlig så det kan bli vanskeligere å selge/får lavere pris.. Kunne byttet den ut med en rimelig fossilbil og evt bestilt en Opel Ampera E til høsten? Tenker jo her i forhold til verditap på imieven fremover. Eller vil mellomlegget opp til en Ampera ikke forsvare vårt kjøremønster ifbm langturene?

Ble langt innlegg og kanskje litt rotete dette, men håper noen kan komme med gode innspill for å hjelpe meg til å ta en best mulig avgjørelse  :D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

Selg mjauen og reserver en Ampera-e. Den får dere utlevert ca. juni. Må jo være perfekt bil til deres bruk?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AmocoCadiz

Ville beholdt Trillingen, ev bestillt en Ampera E for å dekke all kjøring fremover.

Selger du elbilen og blir helfossilbilkjører tror jeg det blir solid nedtur, du vil fort savne elbilens og trillingens smidighet, stille gang og perfekte kaldstarter uten en eksossky bak, OG en fantastisk svingradius, perfekt på småveier!

psyfoon

Takk for svar :) Ja, ingen lett avgjørelse dette når vi er fornøyd med bilen. Har jo en drøss med gamle fossilbiler (hobbybiler/veteranbiler) i tillegg til elbil og en 08 Avensis (langtursbil/bil nr.2) så det skal ikke mangle på kjøretøy sånn sett  ;) Svigermor (som vi blir boende veldig nært når vi flytter) har også anskaffet seg en ny B-electic så vi kan jo byttelåne med hennes bil på de turene vi har behov for mer plass og rekkevidde også, så tror nok vi lander på å beholde trillingen inntil videre. Selv om det blir litt mobbing da de fleste karene kjører digre amerikanske pickup'er osv dit vi flytter  :P Sånn er det langt ute på landsbygda  ;D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Stjerneglis

Jeg hadde beholdt trillingen til all småkjøring og brukt en av de andre fossilbilene dere allerede har på lengre turer. Perfekt kombo!
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA