Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slutt på gratis superlading

Startet av TM, torsdag 17. november 2016, klokken 21:30

« forrige - neste »

TM

Mener å ha sett et bilde som viste 88 km/time, men jeg er usikker. Det skal vel godt gjøres å oppnå en snitthastighet over 80 km/time på langtur (over 40 mil) i Norge hvis man vi beholde førerkortet. For hver 60 sone må man da kompensere med 100 km/t. På kortere strekninger kan hastigheten være 100-110, men da er uansett 60 kWh rikelig kapasitet.

AppleKnocker

Vi lever nok i ulike verdener hvis snitthastighet over 80 på tur er ukjent. Jeg kan lett kjøre 20-30 mil på motorvei i flere retninger med hovedsaklig 110 sone. Hvis det ikke er kø eller drittvær ligger jeg gjerne 10-20 over grensen sammen med øvrig trafikk. Turer til Gøteborg, Hamar, Hafjell og Trysil er alle turer hvor snitt på langt over 80 og sågar 100 er vanlig.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TM

#32
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 03. oktober 2016, klokken 19:45
Vi lever nok i ulike verdener hvis snitthastighet over 80 på tur er ukjent. Jeg kan lett kjøre 20-30 mil på motorvei i flere retninger med hovedsaklig 110 sone. Hvis det ikke er kø eller drittvær ligger jeg gjerne 10-20 over grensen sammen med øvrig trafikk. Turer til Gøteborg, Hamar, Hafjell og Trysil er alle turer hvor snitt på langt over 80 og sågar 100 er vanlig.
Poenget mitt var uansett at for de aller fleste i dette landet hvor vi har mange 60 og 70 soner og veiarbeid med 50 soner, så vil snitthastigheten som regel ikke være over 80. Det er bare å bruke google maps og så på kjøretid Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger og Oslo-Bergen. At du har et annet kjøremønster betviler jeg ikke, men kanskje kjørecomputeren din viser at du ikke alltid kjører så fort som du tror  ;)

Men for å komme litt tilbake til saken. Zoe vil nok fint kunne brukes på disse strekningene, men det må bli en madestopp på veien. Det blir det nok også med Ampera-e, men den blir ikke så lang som med Zoe. Men man kan sikkert tåle å vente en halvtime ekstra eller to for å spare ca 50.000 kr i investering.

AppleKnocker

Jeg tviler jo ikke på din beskrivelse av veiene du kjører på. Og du er ikke alene. Men poenget er nesten halvparten av Norges befolkning bor i trianglet Hamar-Tønsberg-Svinesund. Hvor nylig utbygde motorveier med 100/110 soner utgjør hovedferdselårene. Det er også en overhyppighet av elbiler her sammenlignet med landet som helhet.

Jeg kjører daglig på E6, og observerer dessverre mange elbilister som surrer avgårde langt under fartsgrensen. Kalde dager må jeg inn i taperfilen selv med Leafen. Så effektiv aerodynamikk er langt fra uvesentlig. Både for den enkelte, men også for imaget til elbilene. En av grunnene til at mange ikke vil ta i elbil med ildtang, er at de daglig ser elbiler som ligger 20 km/t under fartsgrensen på motorveien, sjåfører med lue og tomt blikk.

Kudos til Renault og GM/Opel for større batteri. Men det står også respekt av Hyundai som har tatt den talentløse Kia Soul og strømlinjeformet den slik den burde vært fra starten.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie

Trafikksikkerheten vinner stort på at offensive sjåfører (som meg selv) kjører saktere for å spare strøm.
Til og med Tesla folket tar det fornuftig, slik jeg oppfatter det.

Det er BMW , Audi, Mercedes , Volvo ol som pusher farten i venstrefila og tar hasardiøse forbikjøringer.......


Sent from my iPhone using Tapatalk

AppleKnocker

#35
Når noen ligger markant under når forholdene ellers tillater at man kjører i fartsgrensen, skaper det irritasjon, forsinkelser og farlige situasjoner. På hvilken måte bidrar det til trafikksikkerheten at trailere må kjøre forbi elbiler på motorveien?

Her er et eksempel på en elbil som kjører sakte for å spare strøm. Fornuftig?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TM

Nå begynner vi vel å komme langt utenfor temaet. Men er ikke fartsgrensen 80 km/t for vogntog også på motorvei. Så om man ligger i 90 i 110 sonen så er man ikke til hinder, men bidrar til sikrere trafikkforhold. Fartsgrensen er vel også maksimalt tillatt fart ved normale kjøreforhold.

THE

Litt pussig at det ikke er mulig å bestille 43kW utgaven (Q90) i Norge. Både i Nederland og Storbritannia kan man velge i konfiguratoren på nettsidene til Renault hvilken motor man vil ha.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Fordi RBI er en gjeng talentløse tullinger som løper fra det de lovet mens den gamle 43kW-utgaven var den eneste i salg.

De har heller ikke skjønt at de kunne solgt bøtter og spann av den nye versjonen om 43kW-punkter var systematisk utbygget og ikke bare tilfeldigvis fortsatt finnes der de gamle laderene ikke er oppgradert ennå. Fortum, som bygget ut for RBI, har jo fjerna dem helt.

Med større batteri blir også den marginale effektivitetsforbedringen på 22kW-versjonen mindre viktig og ladefarten når man først kjører langt er enda viktigere enn batteristørrelse.

Med 22kW + CCS (helst 100kW) hadde de hatt en virkelig storselger. Slik det er nå er en ny Renault fullstendig uaktuelt selv om jeg digger min gamle. Opel får pengene mine denne gangen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Sitat fra: zbk på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 14:21
Fordi RBI er en gjeng talentløse tullinger som løper fra det de lovet mens den gamle 43kW-utgaven var den eneste i salg.
.
De har ødelagt for seg selv ved å gå helt bort fra 43kW lading og bare støttet utbygging av 22kW.
Det gjør det ikke lett for gamle kunder å være lojale til merket. Renault Norge fortsetter trenden med å jage etter nye kunder og gir gamle kunder en heller stemoderlig behandling. Jeg kommer til å følge nøye med hvordan de forskjellige merkeforhandlerne tar vare på sine eksisterende kunder før jeg velger min neste bil. Foreløpig ligger ikke Renault veldig godt an.. Q400 kunne vært et alternativ hvis utbyggingen av hurtigladere hadde blitt slik jeg ble forespeilet da jeg kjøpte min Q210. R400 er fullstendig uaktuell.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

StigH

Zoe blir ikke en gang vurdert her som bil ved neste korsvei. Med den arrogansen jeg har møtt ved klage og kjørt Forbrukerrådet på de mistet de en kunde her iallfall.

Jeg går for BMW neste gang. Tross den går kortere. Virker som folk har bedre erfaringer med den hva angår irriterende feil og bugs. Digger designet på den også. Så om noen ønsker en 2015 Zoe levert oktober i fjor er det muligheter for det etter at jeg nå i dag fikk panket igjennom de forb.. dekktrykksensorene hos forhandleren og skal nå ta den første servicen på den.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

minibiti

It looks like Berg Auto in  Rud already has the leasing offer ready to rock and roll! :)

"Nye ZOE med 400 km rekkevidde (NEDC) er nå salgsklar.
De første bilene ankommer i desember 2016.
Flere farger inkl 2 nye: Grå Titanium og Intense Red.
Utvidet garanti på batteriet til 8 år/160000 km."
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=83730794
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

AppleKnocker

Det står januar 2017 på renault.no, men disse reklamerer med desember 2016.
Virker som de er en autorisert forhandler også.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TM

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 05. oktober 2016, klokken 18:13
Det står januar 2017 på renault.no, men disse reklamerer med desember 2016.
Virker som de er en autorisert forhandler også.
Ja, de er autorisert. Har handlet bil der et par ganger. God service og de har god kompetanse på Zoe etter å ha vært forhandler siden starten.

THE

Hørte det rykte om at den første forsendelsen med R400 kommer til landet midt i desember, det betyr vel at det kan komme noen registreringer før nyttår.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA