Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slutt på gratis superlading

Startet av TM, torsdag 17. november 2016, klokken 21:30

« forrige - neste »

tomrh

Den nye Zoe'n er jo i grunnen genial. For Trondheim - Oslo skulle jeg tro det holder med en times ladestopp/spisepause med 22 kW, og man får installert hjemmelader på kjøpet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

zbk

Sitat fra: tomrh på fredag 30. september 2016, klokken 10:12
Den nye Zoe'n er jo i grunnen genial. For Trondheim - Oslo skulle jeg tro det holder med en times ladestopp/spisepause med 22 kW, og man får installert hjemmelader på kjøpet.

Tror det er et litt optimistisk estimat  :o.

50mil a 1.4kWt/mil gir 70kWt. Halvparten av dette har du med deg hjemmefra (41kWt brutto) og du må lade 35kWt underveis. Det tar nok noe mer enn en time...

Skal du komme unna med en time lading må du ned på ~1.15kWt/mil. Klarer du det og følge trafikken samtidig er jeg rimelig imponert  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Renault oppgir batterikapasitet i netto, så du har med deg 41 kWh utnyttbar energi når du starter med fullt batteri.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tomrh

#18
Med 1.gen Leaf (som ikke er spesielt energieffektiv) bruker jeg 1,35 kWh/mil på landeveiskjøring om sommeren. Skulle tro man fikk til det samme eller kanskje bedre med Zoe? På 50 mil (kjører rv3) trenger jeg da 50 * 1,35 = 67,5 kWh. Starter med 41 kWh, må fylle 26,5 kWh, noen som skulle ta litt over en time.

Btw - ser også at kjører man E6 kan man lade med 43 kW i Ringebu, det blir under en time lading totalt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

zbk

#19
Mener jeg leste 41kWt var brutto denne gangen og husker jeg stussa litt på det. Men 22kWt * 400km / 240km = 36.7kWt, så det kan se ut som at det stemmer. Er det netto sparer man snaue 15min ladetid og kryper akkurat under 1,5t.

Uansett hvordan man regner hadde en CCS-mulighet redusert ladetiden med godt over 50% på langtur.

Med forsiktig øko-kjøring på langtur ender jeg typisk på 12.5-13.5kWt ved gode forhold med min gamle versjon, men da snakker vi mye 60-70sone og stort fokus på strømsparing.

Med den nye motoren er det litt mindre forbruk, men på strekket Trondheim-Oslo vil man gjerne holde noenlunde fart underveis.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

det er riktig, Renault og Nissan vil fra nå av oppgi tilgjengelig kapasitet. batteriet skal hvis være på 44-46 Kw.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Sitat fra: tomrh på fredag 30. september 2016, klokken 12:27
Btw - ser også at kjører man E6 kan man lade med 43 kW i Ringebu, det blir under en time lading totalt.

Hjelper ikke med 43kW lader for nye Zoe, den har max 22kW ladefart.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Du skal få den med 43kW lading også(quickcharge modellene) men du taper litt rekkevidde. Også er det jo ikke så mange 43kW ladepunkt igjen i Norge nå men akkurat det vil forhåpentlig endre seg nå som det kommer 43kW biler på markedet igjen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Sitat fra: zbk på lørdag 01. oktober 2016, klokken 08:53
Selges 43kW-utgaven her til lands da?
Nei, og det sier vel også hvor mye Renault Norge egentlig satser på elbil. Zoe med 43 kW lader og godt utbygd ladenettverk kunne blitt en suksess. Jeg vil ikke vurdere Zoe med 22 kW lader selv, og kommer til å fraråde de som spør meg om å kjøpe den. Med så stor batteripakke kan bilen fungere som hovedbil til en familie, men 22 kW lading på tur er uholdbart etter min mening.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

erik e

At Renault satser i Norge bør ingen være i tvil om.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TM

Jeg forstår ikke helt denne "unike" avtalen som RBI viser til. De har jo snakket om unike lademuligheter for Zoe i flere år. Uansett er det vel ikke mer unikt enn at alle andre elbiler har langt flere lademuligheter enn Zoe.

https://renault.no/aktuelt/unik-avtale-mellom-statoil-retail-fuel-renault-og-gronn-kontakt

Synes likevel at Zoe er attraktiv som elbil, men jeg kvier meg for å bestille før jeg vet prisen på Ampera-e. Det framstår som en litt tøffere (ikke veldig mye  ;)) bil enn den noe feminine Zoe.  Den vil også ha høyere utstyrsnivå, med blant annet rails og Xenon lys. Det er imidlertid usikkert om kvaliteten på interiøret er høyere. Begge er vel i kategori "plastic fantastic" Ampera-e virker også større, men fyskisk lengde er bare 9 cm lenger. Får nok sitte litt på gjerdet til Opel får ut sine priser.

StigH

Har lest at Ampera E ikke er den mest energieffektive bilen. Fant også et stykke der sjefsdesigneren mener fasongen er katastrofal mot CW-verdien. Hadde de tatt hensyn til dette hadde de sannsynligvis enten fått en del lengre kjørelengde eller spart ned på vekt, krympet ned batteri og fremdeles hatt samme rekkevidde.

http://www.tu.no/artikler/sjefsdesigneren-mener-formen-pa-ampera-e-er-katastrofal-slik-jobbet-de-med-a-gjore-den-mer-aerodynamisk/350190.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

TM

Det er nok riktig, men det vil alltid mått gjøres kompromisser. Designet er nok valgy for å gi best mulig plassutnyttelse. Med de gjennomsnittlige hastighetene bilene har i Norge, vil det ikke ha vesentlig betydning. Det må jo også nevnes at de kjørte 417 km med 80 km estimert rest fra London til Paris. Det forteller vel at den overgår alle andre elbiler (ink Tresla 60S)

AppleKnocker

Sitat fra: TM på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:51
Det er nok riktig, men det vil alltid mått gjøres kompromisser. Designet er nok valgy for å gi best mulig plassutnyttelse. Med de gjennomsnittlige hastighetene bilene har i Norge, vil det ikke ha vesentlig betydning. Det må jo også nevnes at de kjørte 417 km med 80 km estimert rest fra London til Paris. Det forteller vel at den overgår alle andre elbiler (ink Tresla 60S)
Snart er det motorvei fra Svinesund til Hamar og fra Oslo til Vestfold. 90% av km kjørt med våre biler er i 100, 110 sone eller utlandet. Gjennomsnittlig hastighet avhenger av hvor i Norge du bor!

Hva hva snitthastigheten på London-Paris turen? Fulgte de fartsgrensen?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA