Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Påkjørt bakfra

Startet av Trekkoppbil, torsdag 17. november 2016, klokken 15:13

« forrige - neste »

Trekkoppbil

BMW tilbyr batteribytte med kapasitetsøkning.
Renault tilbyr bytte fra 22kwt's batteri til 41kwt for 2500-3000€.

Nissan har vel foreløpig ikke tilbydt kapasitetsoppgradering.
Har man en Leaf med ett batteri som er flere år gammelt, så går gjerne hurtiglading treig, og kapasiteten er redusert, så bilen duger bare til småkjøring. Det kan være greit for enkelte, men ikke for alle.

Navl1

Spørsmålet er jo om de ikke blir tvunget til å tilby det, for å beholde markedsandeler.

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

AppleKnocker

Hvor ser du prisen for å oppgradere Zoe?
De prisene jeg har sett fra BMW så langt gjør ikke batteribytte til en særlig attraktiv deal foreløpig. Hvis muligheten til å oppgradere finnes, men prisen er så høy at det ikke lønner seg, er det lite verdt.

Ellers er jo batteritap på elbiler et problem som kanskje var stort, men som er i ferd med å bli mindre. Eldre Leafs spesielt fra varmt klima er utsatt. Men alle andre elbiler inkludert nyere Leaf ser ut til å ha minimale problemer med at batteriet svekkes.

På min to år gamle Leaf som er kjørt 50 000,- er det ikke målbart batteritap. Har inntrykk av at de fleste gen 2 Leaf ikke har batteritap som er verdt å nevne.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sveink

Jeg skal kjøpe ny elbil nå, og dette påvirker mitt valg. Når Nissan ikke tilbyr oppgradering (noe jeg mistenker er av redsel for at vi ikke kjøper ny bil) har de selv sørget for at jeg ikke vurdere Nissan ved neste anledning. Av miljøhensyn er det også forkastelig og det er jo en del av grunnet til at man kjøper el.bil. Vi burde lage en underskriftkampanje hvor vi klart sier i fra et vi ikke kommer til å kjøpe Nissan mer før de kan tilby oppgradering. Men innen 2 uker har jeg valgt noe annet da :=) Venter bare på Bolt pris før jeg velger mellom denne, bmw og Zoe.


Trekkoppbil

I DN er det antyda innbyttepris på 2500-3000€ på Zoe-batteri med oppgradering til 41kwt:
http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/09/29/0915/Renault/dramatisk-okning-i-rekkevidden
Men jeg kan ikke forestille meg at den prisen kan stemme.

AppleKnocker

Markedssjefen i Renault skisserer 10 000 euro i en artikkel på elbil.no.
BWM har indikert NOK 70-100' for I3 oppgradering.

Inntil videre ser det ut til at kapasitetsoppgradering for elbiler, kun eksisterer i drømmeland. Med mindre man er villig til å kaste perler etter svin og gjennomføre et tapsprosjekt av en oppgradering.


http://elbil.no/doblet-rekkevidde-siden-starten-for-renault-zoe/
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29419.0
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

donkemaen

Prisen for oppgradering etter det jeg har forstått når en kjøper nybil, evt pris på forrige 22kwt modell vs den nye på 41kwt.

leafnor

Litt merkelig at det ikke er kommet batterier på et parallelt "reservedelsmarked" til Leaf.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Sitat fra: leafnor på lørdag 01. oktober 2016, klokken 15:02
Litt merkelig at det ikke er kommet batterier på et parallelt "reservedelsmarked" til Leaf.
Den eneste jeg kjenner til er Hybrid Industries som setter inn ekstra batteri i bagasjerommet:
http://evobsession.com/hybrid-industries-now-offering-third-party-nissan-leaf-battery-pack-upgrades-160-miles-per-charge-for-6500/
http://hybridindustries.webs.com/

Jeg trur det er japanske celler de bruker.

Trekkoppbil

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 30. september 2016, klokken 23:02
Markedssjefen i Renault skisserer 10 000 euro i en artikkel på elbil.no.
BWM har indikert NOK 70-100' for I3 oppgradering.

Inntil videre ser det ut til at kapasitetsoppgradering for elbiler, kun eksisterer i drømmeland. Med mindre man er villig til å kaste perler etter svin og gjennomføre et tapsprosjekt av en oppgradering.
Det høres ut som mer troverdige priser.

Mange Leafer har nådd alderen for batteribyte. Det er nok ikke så vanlig i Norge enda, men 24-kwt-batteriet har en levetid på ned i 2,5 år, i enkelte strøk:  http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Jeg har sett enkelte 2013-modeller til salgs, som har 8 barer.
F.eks denne som har 12 barer på et nytt bilde, mens den har 8 på et gammelt bilde langt nede på tilstandsrapporten, som tyder på at batteriet er bytta: http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=RAA&SWO=2213
Andre eksempler:
http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=ALOH&SWO=4187515#
http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=FAAO&SWO=3354016#

Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være å kaste perler for svin, å bytte til 24kwt batteri, når man først skal bytte batteri, når 30kwt-batteriet ser ut til å være mer holdbart.

nr1rayner

Av miljøhensyn.. bør da pakken fra fabrikken brukes lengst mulig. Nå får de visst gjerne andre formål enn å kun drifte elbiler, men dog, skal vi bytte ut batteri over en lav sko for lengre rekkevidde fordi vi kan og har råd blir da vel det mektig feil i miljøets øyne?
Men ser jo klart poenget til trekkoppbil..

Økonomisk sett, hvis man snakker 70-100' er det i mine øyne rett og slett bak mål.
Mye er det verdt å bytte 24 kwh med 40, men et sted må grensen gå.. Veien opp til ny bil blir fort kort.

Hva jeg er mer bekymret for er om det er batterier å få tak i når det blir behov for bytte på alle 24-Leafer.. 30kwh skal visstnok ikke være mulig å sette inn, og cellene i 24 har de sikkert sluttet å produsere allerede..
Så hva da når bilen er 7-8 år gammel, har så kort rekkevidde at den egentlig trenger nytt batteri, og en markedsverdi i grei stand på, la oss si 50-70'...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mazzbot

Hei !! Jeg har en et  år gammel leaf som har gått 28 000km nå,  det er en tekna EU modell . Om 1 - 2 år får jeg model 3 !! Noen som kan tenke seg hva leaf er verdt 2018/19 ? Den vil nok passere 75 000 km iallefall .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

leafnor

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 27. oktober 2016, klokken 17:37
Hei !! Jeg har en et  år gammel leaf som har gått 28 000km nå,  det er en tekna EU modell . Om 1 - 2 år får jeg model 3 !! Noen som kan tenke seg hva leaf er verdt 2018/19 ? Den vil nok passere 75 000 km iallefall .
122500,-
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA