Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Usikker på detta, torsdag 17. november 2016, klokken 11:22

« forrige - neste »

Usikker på detta

Har foliert bil og ingen garage å sette den i for beskyttelse mot vær og vind.
Tenkte derfor å skaffe en presenning til den.

Tips? Håpet i3 hadde en "egen" og tilpasset type som er enkel å få av og på :)

Takker for hjelpen :)

john

Tips: Ikke gjør det.

Hva skal du beskytte mot?
Hvis det blåser og presenningen får til å blafre/gnisse mot bilen, som gjerne ikke er 100% fri for sang og møkk..?
Eller så enkelt som når presenningen skal av og på?

Bowers

Enig med siste taler... Mye større sjans for å skade lakken ved å bruke presenning ennå å bare la den ta imot vær og vind som den i utgangspunktet er bygget for.
All skitt som måtte være mellom lakken og presenningen vil bli dratt rundt pga vind og av/på-montering.
Eneste måtte vært om bilen står et sted som er ekstremt utsatt for nedfall fra industri e.l.

Et mulig (men ikke ønskelig kanskje) alternativ er evt en "plastgarasje" ala denne: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/vintertilbehor/trekk/garasjetelt-619467/

Kanskje ikke det man har mest lyst til å ha i oppkjørselen, men bor man egnet til å holder disse sikkert i noen år før det går hull osv.

Klykken

Presenning vil nok være katastrofe for lakk/folie, ja. Bilen får garantert synlige merker første gangen du trer den på, over skitten som ligger på bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Usikker på detta

Ingeniøren

Har aldri brukt presenning, men i mange år hadde jeg bil stående ute. Da brukte jag alltid en liten presenning kalt topphatt på bilen om vinteren. Aldri is skraping og snøen gikk av en fart med presenningen. Nå er det kanskje ikke så aktuelt på i3 men forvarming og det hele men er overrasket over at ikke flere bruker dette geniale produktet i stedet for å stå å skrape is hver morgen og se dårlig de første kilometerene.

For øvrig så jeg aldri at dette ga så mye som en liten ripe av noe slag på tak og nedkant av vinduer.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

Skjønner. Det er mest for å ivareta folien best mulig jeg tenkte det var lurt.
Ser ikke for meg at en iskledd bil i 2mnd er optimalt for folien, ei heller iskledd-smeltet-iskledd-smeltet slik norske vintre kan oppføre seg..

Nå har jeg riktignok fått "3-5års garanti på all slitasje på folien" da så det er vel greit.
Hvordan de klarer å gi 3-5års garanti er riktignok for meg en gåte.

Folien er av 3M 1080-serien om det sier dere noe :)

Klykken

Les vilkårene for garantien. Der står det sikkert kun at den ikke skal løsne "av seg selv" eller noe i den duren. Vaskeriper, steinsprut, solbleking og annen påkjenning er sikkert ikke dekt.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

RAS

1080 folien er av høy kvalitet og bilen kan stå ute i årevis uten at du vil se noe på folien. Å beskytte folien blir litt som å bruke dobbel kondom...
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

Usikker på detta

Nei fysj..   :o

Det var fantastisk å høre :)
Skal være forsiktig ved valg av vaskemidler, kjøre med børster i vaskehall og blåse "rett på" ved bruk av eventuell høytrykkspyler.
I tillegg være nøye med å ikke la ting (såpe etc) få soltørke på folien.

Klykken

Anbefaler deg å styre unna vaskeautomat uansett om du har foliert eller ikke. Det blir langt fra så rent som når du vasker selv, og ikke minst er det å anse som juling mot overflaten fra disse maskinene.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

65lars

Takk til Ingeniøren.
Topphatt:  https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/garasje/biltrekk/topphatt-pa281245no

Jeg har tenkt i månedsvis på å kjøpe en presenning, sett på BilExtra og Biltema, men etter å lese her er jeg glad jeg ikke gjorde det.  Det blir kanskje en Topphatt.   :)
Trilling, bestilt KIA

65lars

Update:
Det var is på ruta mandag, brukte et dvd-cover for å skrape.
Kjørte forbi bilextra, kjøpte skrape, deretter fant jeg to skraper i skjulet.
Kjøpte også en ToppHat, minste størrelse, men den er jo så stor at den dekker nesten hele bilen.
Foldet det sammen, la en flik over frontruta, resten inne i bilen, og ikke noe is.
Veldig bra! :)
Trilling, bestilt KIA

Sungrazer

Øøøøh? Du har hørt om forvarming av bilen? :o Niks is på frontruta, og en deilig varm bil å sette seg inn i.  :)
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Orbit

Sitat fra: 65lars på onsdag 05. oktober 2016, klokken 16:09
Kjøpte også en ToppHat, minste størrelse, men den er jo så stor at den dekker nesten hele bilen.

BMW har en som er tilpasset i3, delenummer 82152348067

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA