Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsiktig med denne om du har Model X

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 17. november 2016, klokken 09:49

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: nime01 på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 16:06
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:46
Har faktisk tenkt såpass ekstremt at jeg har vurdert i3 sine 19" til min Soul nå, men droppet det da det blir dyrt og antagelig ikke lovlig.
... er det rart om fossilbilistene synes elbilistene er noen pussige typer?  ;)
Fines nok av elbilister også som synes at jeg er pussig[emoji56][emoji89][emoji317]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hansi

http://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/12/111-18.png

Ser det står Automatic (variable gear ratio) på Bolt, mens det står Automatic (A1) på de andre.. Betyr dette at Bolt har flere gir? CVT? Er det derfor den er såpass effektiv? Muligens gammelt nytt, vet ikke, jeg har ikke lagt merke til dette før :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Ipadjove

I Paris har de et slags spill der en skal rotere en vindmølle raskt for å komme først i mål. Ikke alltid Opel vinner og da ser det litt dumt ut....... :p

kammiz

Sitat fra: Hansi på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:38
http://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/12/111-18.png

Ser det står Automatic (variable gear ratio) på Bolt, mens det står Automatic (A1) på de andre.. Betyr dette at Bolt har flere gir? CVT? Er det derfor den er såpass effektiv? Muligens gammelt nytt, vet ikke, jeg har ikke lagt merke til dette før :)

den har garantert ikke gir av noe slag.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

AmocoCadiz

Nye tester av Bolt  kommer på løpende bånd,
her er absolutt brukbare tall fra høy motorveihastighet med AC kjøling ,

beregning gir 305km rekkevidde i 120km/h med AC tross Cd tall på 0.32!

For instance, a consistent 75 mph (120 km/h) speed (using cruise control) combined with 72 degrees programmed into the climate system on warm day translates into 190 miles (305 km).  Still, a very impressive result.

http://insideevs.com/instrumented-test-of-chevrolet-bolt-190-miles-of-range-at-steady-75-mph/

knut.aulie

30 mil i høy fart er veldig bra.

Må nok trekke ifra noe ved kaldere temperaturer da det øker luftmotstand.

kammiz

Spennende informasjon i den dyperegående artikkelen om rekkevidde og batteriforskjell på bolt og model s 60kwh.

"The next morning, the Bolt had absorbed 68 kW-hrs of energy, the Tesla, 64.7. Is the Bolt's charging that much less efficient? (For those of you without electrical engineering degrees, absorbing more energy is a bad thing, an indicator of inefficiency, similar to spilling gasoline at the pump, but instead it's wasted electrons.) However, this was not the case. The Bolt's battery is evidently larger than claimed, its usable size likely larger than its stated, 60 kW-hrs capacity (which I had run extraordinarily low; GM says a typical charge is 66.6)."

http://www.motortrend.com/news/chevrolet-bolt-tesla-model-s-60-range-charging-travel/
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut3448

#97
Ting tyder på at batteriet er større enn 60kWh ja. GM sitt utsagn om 66,6kWh rimer bra med EPA resultatene:
28kWh/100miles og 238miles rekkevidde gir 66,64kWh.

zbk

28kWh/100mi = 17.5kWh/100km. Er ikke dette ganske høyt?

Er det tallet dette rated mpg-sirkuset til amerikanerene som tar hensyn til ladetap etc? I så fall kan det ikke brukes til å beregne batteristørrelse.

10% ladetap gir i så fall ca 60kWh netto.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kammiz

Sitat fra: zbk på tirsdag 01. november 2016, klokken 10:21
28kWh/100mi = 17.5kWh/100km. Er ikke dette ganske høyt?

Er det tallet dette rated mpg-sirkuset til amerikanerene som tar hensyn til ladetap etc? I så fall kan det ikke brukes til å beregne batteristørrelse.

10% ladetap gir i så fall ca 60kWh netto.

denne utregningen som tilsa ca 68kwh er en manuell utregning, ikke basert på noen standardisert forbruksmåling.

uansett, ikke uenig i at 17,5 er noe høyt, men med høy luftmotstand og noe høyere vekt enn feks ioniq så blir jo forbruket høyere. tar du utgangspunkt i 500km nedc som ER oppnåelig og 66kwh disponibelt så blir forbruket ca 13, som er mer imponerende til vekt og luftmotstand å være.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

zbk

13kWt/100km er jo ca der jeg havner lett eco-kjørende med min Q210 Zoe på "langtur" mellom Stavanger og Bergen, så om det er NEDC-tallet burde det være lett å komme langt over 400km i alle fall.

Tror fortsatt mer på 60kWt netto (og 12kWt/100km som NEDC-tall). Om brutto er 66/71 eller noe helt annet får vi vel bekrefta når leveringene starter.

På saktegående vestlandsveier burde man uansett en fin sommersdag komme seg godt over 400km nesten uten å prøve på det en gang. Selv ender jeg i alle fall typisk på 85-90% av NEDC med min Zoe på sommerstid.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kammiz

Sitat fra: zbk på tirsdag 01. november 2016, klokken 11:06
13kWt/100km er jo ca der jeg havner lett eco-kjørende med min Q210 Zoe på "langtur" mellom Stavanger og Bergen, så om det er NEDC-tallet burde det være lett å komme langt over 400km i alle fall.

Tror fortsatt mer på 60kWt netto (og 12kWt/100km som NEDC-tall). Om brutto er 66/71 eller noe helt annet får vi vel bekrefta når leveringene starter.

På saktegående vestlandsveier burde man uansett en fin sommersdag komme seg godt over 400km nesten uten å prøve på det en gang. Selv ender jeg i alle fall typisk på 85-90% av NEDC med min Zoe på sommerstid.

helt enig med deg ang hva man kan anta at vanlig "pen" kjøring vil gi av rekkevidde. :) men det tallet på 68 kwh netto er jo basert på hva bilen ladet fra 0-100 med profesjonelt måleredskap. det er ikke 8kwh tap på en lading, men hvis gm sier at tallet er rundt 66 så høres det fornuftig ut med 2kwh tap på en lading.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

AmocoCadiz

Fra batteri og garanti tråden diskuteres battericeller og størrelse
Sitat fra: knut7 på fredag 14. oktober 2016, klokken 14:00
Det er vel noe sånt som at 96 celler i serie (96s1p) gir en batteripakke på ca 24kWh netto. 2 slike pakker i parallel (96s2p, 192 celler) gir 48kWh og 3 pakker (96s3p, 288 celler) gir 72kWh. Og hvis man bruker litt mer nøyaktige tall så er vel den største pakka knapt 70kWh... Pedro Lima skriver om det og.
Ser at bladet "Elbilen i Sverige" oppgir samme mengde enn battericeller i sin omtale:
" Batteriet består av 288LiOn celler, pakketert med 3 celler i hver gruppe, som blir 96st"

Det er vel ikke usannsynlig at GM har en satt inn en større batterimengde enn 60KwH brutto,
slik at påstanden fra GM om at tapet på batteri skal være svært lite eller ingenting.
GM sier at det ikke vært noe tap enda fra alle Volt bilene ikke (!). En måte å faktisk få dette til på er å legge (usynlig) buffer i topp og bunn, slik at man opplever at batteriet har like stor kapasitet hele tiden slik som når bilen er ny.

AmocoCadiz

Enda en lang kjøreturer på en lading med Bolt!
Den er kjørt 390km fra Busan til Seoul i Korea med 90km rest, det blir 480km!
Forbruk 12.6kW, meget bra!
Lang video på Koreansk, men GMs Koreasjef snakker litt om bilen på engelsk.






Gurba


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA