Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsiktig med denne om du har Model X

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 17. november 2016, klokken 09:49

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på mandag 03. oktober 2016, klokken 07:34Jeg har bl.a. testet ut dette i praksis på vår 1. gen Leaf, lånte et sett 17" Tekna-felger hos nr1rayner (veier ca. 21,5 kg med dekk) og sammenlignet med et 15"-oppsett jeg har (14,5 kg). Med konstant fart mellom Stjørdal og Trondheim rant batteristrekene ut mye raskere oppover mot Malviksenteret med 17"-felgene, men fikk mer tilbake igjen også nedover igjen mot Ranheim. Begge dekksettene var merket rulle B og det skilte bare 1/2" i felgbredde. Noe større rulleomkrets på Tekna-oppsettet, som ble korrigert for. Testet flere dager ved omtrent samme kjøreforhold nå i overgangen april/mai. I netto kom jeg ca. 4 km kortere på samme strømmengde med Tekna-oppsettet enn med 15"-oppsettet over en 42 km pendlestrekning.
Større felger har som regel større luftmotstand. Dette forklarer nok noe sånt som 90% av forskjellen du observerte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. oktober 2016, klokken 08:57
Lavere vekt betyr at man kan ha smalere dekk, noe som reduserer rullemotstanden. Høyere vekt betyr at man trenger bredere dekk (og/eller større diameter).
Ikke riktig. Større felg krever bredere dekk. Små felger kan godt ha smale dekk for tunge biler, bare å se på på større varebiler som typisk bruker 195/65R16C med samme belastningsindeks som det Tesla krever.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#62
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. oktober 2016, klokken 09:02
Større felger har som regel større luftmotstand. Dette forklarer nok noe sånt som 90% av forskjellen du observerte.
Det var kun 1 cm forskjell, jeg hadde 6,5x15, Tekna har 7x17. Det har uhyre liten betydning, se f.eks. på ecomodder hvor Cd går fra 0,314 til 0,319 ved 2 cm økning av dekkbredde.
Sitat
0.314 --- 205/60 R 15; 7 Jx15 LM
0.319 --- 225/55 R 15; 7 Jx15 LM

Det står nok heller for 10% av forskjellen jeg observerte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på mandag 03. oktober 2016, klokken 09:04Ikke riktig. Større felg krever bredere dekk. Små felger kan godt ha smale dekk for tunge biler, bare å se på på større varebiler som typisk bruker 195/65R16C med samme belastningsindeks som det Tesla krever.
Det må også sees litt i sammenheng med bruken. De færreste større varebiler trenger å sitte spesielt godt på veien. De har litt båt-følelse, og det er OK.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på mandag 03. oktober 2016, klokken 09:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. oktober 2016, klokken 09:02
Større felger har som regel større luftmotstand. Dette forklarer nok noe sånt som 90% av forskjellen du observerte.
Det var kun 1 cm forskjell. Det har uhyre liten betydning, se f.eks. på ecomodder hvor Cd går fra 0,314 til 0,319 ved 2 cm økning av bredde.
Sitat
0.314 --- 205/60 R 15; 7 Jx15 LM
0.319 --- 225/55 R 15; 7 Jx15 LM

Det står nok heller for 10% av forskjellen jeg observerte.
Jeg refererte ikke til bredden. Eikene som beveger seg mot luftstrømmen øker luftmotstanden jo lengre de er.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på mandag 03. oktober 2016, klokken 08:17(Btw - TM3 vil sannsynligvis få 235/45R18 på 18x8 felger som OE).
Og Bolt har 215/50R17. Det er altså 2 cm i forskjell på bredden, altså 9,3% mer for Model 3. Og diameteren er 647 for Bolt og 669 mm for Model 3, altså 3,4% mer for Model 3.

Det kan hende økningen i rullemotstand er nærmere 15% enn 10%, men uansett er det ikke snakk om veldig mye. Rullemotstand er en veldig liten del av totalen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

#66
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. oktober 2016, klokken 09:15
Jeg refererte ikke til bredden. Eikene som beveger seg mot luftstrømmen øker luftmotstanden jo lengre de er.
Iflg. en studie fra Chalmers har ulike valg av eiker bare 1-2% innvirkning på Cd, best effekt har moon disks og lukkede felger med små luftehull, opptil 8% innvirkning på Cd. Tekna-felgene er mer lukkede enn 15"-felgene mine som er åpne 7-eikere med tynne eiker, så der slår dette bedre ut for Tekna faktisk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#67
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. oktober 2016, klokken 09:21
Sitat fra: tomrh på mandag 03. oktober 2016, klokken 08:17(Btw - TM3 vil sannsynligvis få 235/45R18 på 18x8 felger som OE).
Og Bolt har 215/50R17. Det er altså 2 cm i forskjell på bredden, altså 9,3% mer for Model 3. Og diameteren er 647 for Bolt og 669 mm for Model 3, altså 3,4% mer for Model 3.
Det største ankepunktet mitt mot Tesla er plassering av bremsecaliperne. På TMS er det umulig med mindre enn 19" felg. Jeg regner med det samme for TM3, at 18" er minimum. På Bolt vil det være mulig å bruke 16"-felger med dertil utvalg av 205-dekk med rulle A. De som kjører 18x8 på Leaf opplever typisk 10% høyere forbruk enn de som kjører med OE.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

zbk

Dere skal ikke lage dere en egen tråd om felger, felgbredder, dekkvalg, kua og hvorfor?  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

tomrh

#69
Sitat fra: zbk på mandag 03. oktober 2016, klokken 09:34
Dere skal ikke lage dere en egen tråd om felger, felgbredder, dekkvalg, kua og hvorfor?  8)
Helt enig, jeg har egentlig sagt mitt nå, skal holde kjeft. :)
Jeg sa det i svar #53, og hadde ikke behøvd å skrive mer, men det eksisterer endel myter om dekk og felg som popper opp hele tiden, er ikke første gang..  ::)

Hypotesen min er ihvertfall at det TM3 vinner i rekkevidde på lav luftmotstand tar AE tilbake på lavere vekt og mer moderat hjuloppsett, ihvertfall i lovlig fart langs norske veier. Så får vi fasiten når TM3 kommer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

zbk

Det var ikke at diskusjonen var uninteressant, men den var i ferd med å dra seg bra off-topic  ;D

For å dra det litt mer inn igjen:

Fortsatt ingen bekreftelse på om 60kWt er netto eller brutto? Er det netto når man 400km med et forbruk på hele 1.5kWt/mil, noe som burde være lett i områder hvor vi har lite motorvei å ta av. Kristiansand-Bergen feks (442km - ferjestrekkene).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Zuexi

Mens alle andre i pressen roper høyt om rekkevidden til Ae er BilNorge er litt mer nøkterne i presentasjonen

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46786

TM

#72
Sitat fra: Zuexi på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:49
Mens alle andre i pressen roper høyt om rekkevidden til Ae er BilNorge er litt mer nøkterne i presentasjonen

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46786
Hele artikkelen virker litt useriøs. Å trekke inn forbruksøkning på grunn av motorkrefter gir ingen mening. Og sammenlikningen mellom en ribbet Zoe Life og en mulig pris på en topputstyrt Ampera-e er enda dummere. Tipper journalisten har fått gratis tur til Paris og bobler i glasset av Renault  8)

Zuexi

#73
Sitat fra: TM på mandag 03. oktober 2016, klokken 17:04
Sitat fra: Zuexi på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:49
Mens alle andre i pressen roper høyt om rekkevidden til Ae er BilNorge er litt mer nøkterne i presentasjonen

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46786
Hele artikkelen virker litt useriøs. Å trekke inn forbruksøkning på grunn av motorkrefter gir ingen mening. Og sammenlikningen mellom en ribbet Zoe Life og en mulig pris på en topputstyrt Ampera-e er enda dummere. Tipper journalisten har fått gratis og bobler i glasset av Renault  8)
Hvorfor har da en P85D kortere rekkevidde enn S85D? Er jo samme bil og batterikapasitet.

Han insinuerer vel at Opel byr på "først ut av lyskrysset" kjøring, noe de selv bruker aktivt i markedsføringen av bilen og det trekker jo ekstra power fra batteriet, men til syvende og sist er det hvor hard man er på høyre foten som avgjør rekkevidden, sammen med en hel del andre faktorer.

Mener Top Gear for en del år tilbake fikk høyre forbruk på en Prius kontra BMW M3 rundt en bane, selv om "bilprofilen" er i hver sin ende av skalaen.

At Opel selv (eller forhandlerne) har valgt å gå ut å si at man får en bra spec'et bil til 330, mens Renault har valgt en "Fra kr."-pris er vel en strategi de har valgt selv. Opel hadde sikkert signert enda flere kontrakter om de hadde sagt "fra kr" de også.


jche

Noen som har hørt noe om når vi kan tilpasse bilene vi har bestilt? Jeg kommer nok til å kjøpe de minste felgene som er tilgjengelige, både pga veistandard og rekkevidde.
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA