Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsiktig med denne om du har Model X

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 17. november 2016, klokken 09:49

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: zbk på fredag 30. september 2016, klokken 07:34
Antagelsen var at midt-estimatet antok at man fortsatte med samme forbruk som til nå (og med 42mil bak seg burde det stemme bra).

Jeg spekulerer i alle fall på at 60kWt ikke er brutto kapasitet, siden regnestykket havner altfor langt over 54-55kWt tilgjengelig som vel ville vært sannsynlig om det var tilfelle.

Har også sett Bolt bli diskutert i ett annet forum basert på USA tall/test og med samme "konklusjon" - altså at det ser ut til at det oppgitte 60kWh batteriet er netto og ikke brutto. Noen endelig og sikker konklusjon er det nok litt for tidlig å trekke enda.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eha

Sitat fra: Amoss på fredag 30. september 2016, klokken 08:55
Sitat fra: zbk på fredag 30. september 2016, klokken 07:34
Antagelsen var at midt-estimatet antok at man fortsatte med samme forbruk som til nå (og med 42mil bak seg burde det stemme bra).

Jeg spekulerer i alle fall på at 60kWt ikke er brutto kapasitet, siden regnestykket havner altfor langt over 54-55kWt tilgjengelig som vel ville vært sannsynlig om det var tilfelle.

Har også sett Bolt bli diskutert i ett annet forum basert på USA tall/test og med samme "konklusjon" - altså at det ser ut til at det oppgitte 60kWh batteriet er netto og ikke brutto. Noen endelig og sikker konklusjon er det nok litt for tidlig å trekke enda.

Hvis det virkelig har 60 netto, så er det ganske oppsiktsvekkende og utrolig bra :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

Det er helt utrolig om det er netto i tillegg, at bilen går så sinnsykt langt som dette er virkelig imponerende og viser vel at den øvrige bilbransje ikke har noe problem med å overgå Telsa på rekkevidde, om de ønsker, men de har til nå ikke sett behov for det, dvs de ville tapt mer enn de tjente på å kaste seg over elbiltrenden. Jeg må si jeg er spent på hva som kommer etter denne, for jeg tror denne blir en kjempehit. Det ser jo ut som prisen ikke blir helt katastrofe heller, selv om 350 med vinterhjul er dyrt for en småbil, men det er jo en virkelig GT model med den ytelsen så sånn sett kan den forsvare prisen, litt som Telsa har gjort det, gitt bilen skikkelig ytelser slik at den lettere kan sammenlignes mot dyrere fossil biler selv om de fleste nok hadde kjøpt den med mindre ytelser også, det gjelder nok iallefal Ampera, men også Tesla...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eha

Er godt mulig vi er på vei inn i en ny era hvor ampere spiller en stadig større rolle.

En såkalt ampera. (Sorry, kunne ikke dy meg.)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

timingbeltkiller

Selvsagt er det mulig å oppnå NEDC rekkevidde dersom du går aktivt inn for det.
Eksempelvis kjøre elbil i 40-50 kmt.
Eller dieselbil på køfri langtur i 60-70 kmt.
Men til vanlig bruk er nok EPA range langt mer realistisk.

Oversatt til Bolt/Ampera-e er det 380 km om sommeren
og 200 på de aller verste vinterdagene.

Største fordelen med laaaang rekkevidde er forøvrig ikke rangen i seg sjøl.
Den har de fleste relativt sjeldent bruk for.
Men å kunne kjøre med behagelig inneklima året rundt
med full guffe på hhvis varme og kjøling.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Bolt er også en 100km bil om man kjører fra havnivå og opp på toppen av Mt.Everest i -30.

400km sommer og 300km vinter blir en grei tommelfingerregel med denne bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Jepp, ganske likt en S85 og en X90D vil jeg tro.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eha

Ja, bortsett fra at på motorvei vil den lide forholdsmessig mer enn Tesla pga. større luftmotstand. Uansett mer enn nok strøm for alle hver; nå må det bare bli større forutsigbarhet rundt lading på langtur!
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

zbk

Er Ampera-e så ekstremt mye verre aerodynamisk sett enn alle andre biler da? Den er jo såpass liten at frontarealet begrenser seg.

Ladeproblematikken må jo bli enklere. Kjør til første lader etter 25% passeres, hvis kø/nedetid kjør til neste lader. Mange steder kommer man da 2-3 ladere videre etter man har sjekket den første.

Er reddere for at Ampera-e skaper kø. Når man først stopper for å lade kan man kunne lade en liten time før effekten faller mye, vil jeg tro. Man ønsker jo å fylle såpass at man kan kjøre lengst mulig før neste lading trengs og ikke måtte stoppe på annenhver lader som om man var en e-Golf eller noe  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

vartli

Sitat fra: zbk på fredag 30. september 2016, klokken 23:13
Er reddere for at Ampera-e skaper kø. Når man først stopper for å lade kan man kunne lade en liten time før effekten faller mye, vil jeg tro. Man ønsker jo å fylle såpass at man kan kjøre lengst mulig før neste lading trengs og ikke måtte stoppe på annenhver lader som om man var en e-Golf eller noe  8)
Når jeg hurtiglader fyller jeg kun på det jeg trenger for å nå målet. Til nå har det med unntak av en gang kun vært for å komme hjem. Med så stort batteri vil det sjeldnere bli behov for lading, og de gangene det er behov for lading vil de ha kortere distanse igjen til målet. Kanskje det blir mindre tid ved hurtigladere enn det som er vanlig med mindre batteri.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Solarbroom

Sitat fra: vartli på lørdag 01. oktober 2016, klokken 00:11
Sitat fra: zbk på fredag 30. september 2016, klokken 23:13
Er reddere for at Ampera-e skaper kø. Når man først stopper for å lade kan man kunne lade en liten time før effekten faller mye, vil jeg tro. Man ønsker jo å fylle såpass at man kan kjøre lengst mulig før neste lading trengs og ikke måtte stoppe på annenhver lader som om man var en e-Golf eller noe  8)
Når jeg hurtiglader fyller jeg kun på det jeg trenger for å nå målet. Til nå har det med unntak av en gang kun vært for å komme hjem. Med så stort batteri vil det sjeldnere bli behov for lading, og de gangene det er behov for lading vil de ha kortere distanse igjen til målet. Kanskje det blir mindre tid ved hurtigladere enn det som er vanlig med mindre batteri.

Eller så blir det mer naturlig å ta elbilen på enda lengre turer enn tidligere og derfor har man behov for mer hurtiglading ;)
Jobber hos Grønn Kontakt.

AmocoCadiz

Sitat fra: Solarbroom på lørdag 01. oktober 2016, klokken 00:24
Sitat fra: vartli på lørdag 01. oktober 2016, klokken 00:11
Sitat fra: zbk på fredag 30. september 2016, klokken 23:13
Er reddere for at Ampera-e skaper kø. Når man først stopper for å lade kan man kunne lade en liten time før effekten faller mye, vil jeg tro. Man ønsker jo å fylle såpass at man kan kjøre lengst mulig før neste lading trengs og ikke måtte stoppe på annenhver lader som om man var en e-Golf eller noe  8)
Når jeg hurtiglader fyller jeg kun på det jeg trenger for å nå målet. Til nå har det med unntak av en gang kun vært for å komme hjem. Med så stort batteri vil det sjeldnere bli behov for lading, og de gangene det er behov for lading vil de ha kortere distanse igjen til målet. Kanskje det blir mindre tid ved hurtigladere enn det som er vanlig med mindre batteri.

Eller så blir det mer naturlig å ta elbilen på enda lengre turer enn tidligere og derfor har man behov for mer hurtiglading ;)
I mellomtiden fortsetter forhåpentligvis GK og Fortum sin aktive hurtigladerutbygging, spesiellt Fortum har vel sagt at de vil prøve å holde følge med utvidelse av flere ladere hvis behovet øker og det er nok strøm på hver lokasjon.

turfsurf

Sitat fra: zbk på fredag 30. september 2016, klokken 23:13
Er Ampera-e så ekstremt mye verre aerodynamisk sett enn alle andre biler da? Den er jo såpass liten at frontarealet begrenser seg.

Ja, den og Soul er i en klasse for seg. Cd på 0,33. Det er 40% mere enn Model X og S, og 20% mere enn e-Golf. Som du sier så er bilen ganske liten, men luftmotstanden endrer seg kvadratisk med farten, så det vil gi mye større utslag på Ae enn f.eks e-Golf. Så jeg ville ikke forventet mere enn 30 mil i 120 på motorvei.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut3448

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. oktober 2016, klokken 07:18
Sitat fra: zbk på fredag 30. september 2016, klokken 23:13
Er Ampera-e så ekstremt mye verre aerodynamisk sett enn alle andre biler da? Den er jo såpass liten at frontarealet begrenser seg.

Ja, den og Soul er i en klasse for seg. Cd på 0,33. Det er 40% mere enn Model X og S, og 20% mere enn e-Golf. Som du sier så er bilen ganske liten, men luftmotstanden endrer seg kvadratisk med farten, så det vil gi mye større utslag på Ae enn f.eks e-Golf. Så jeg ville ikke forventet mere enn 30 mil i 120 på motorvei.
Tallene jeg finner sier at Soul er i en klasse for seg med 0.35. Leaf og Ampera-e har 0.32.

TM

#29
Fantastisk med 500 km rekkevidde selv om jeg kunne klart meg med 350-400 km. Men det som kanskje betyr mest er at rekkevidden også om 8 år vil være min. 350 km. Det betyr at den kan få et langt liv som pendlerbil med svekket kapasitet, så lenge batteriet ikke dør helt. Den er jo også litt høy og kort, så den vil egne seg bedre som bybil enn eks. Leaf, Ioniq, e-golf ec. Å satse på å bytte batteri i elbil har så langt ikke vist seg å være økonomisk lønnsomt. Men "gjenbruk" for å dekke et annet bruksområde er jo både god økonomi og miljøpolitikk. Forutsetningen er naturligvis at den ikke ruster opp på grunn av norsk klima. Hvordan er det med Volt og rust forresten ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA