Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første Ioniq lagt ut på Finn.no

Startet av Chivas, torsdag 17. november 2016, klokken 08:29

« forrige - neste »

Chivas

Nå kan det vel kalles offisielt. 300 km NEDC, direkte fra Paris:

http://volkswagen.gomexlive.com/vw_live_pk/

Fra hva jeg kunne høre satser VW hardt på el fremover og dropper hybrid(?)

epsilone6

Fra 2020 satser de hardt, ja  ;)

Da ble det som forventet, ikke noen 18650-løsning, men oppgradering til 37 Ah-cellene.

Tror han snakket om den helelektriske plattformen elbilene skal baseres på når han snakket om "ingen ICE, ingen PHEV".

moby666

Bare 100 kw (136 hk) på nye eGolf? Skulle ikke denne komme med mye større motor?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Chivas

Etter å ha sett Ampera-e presentasjonen, og iom at VW er som sirup, vurderer jeg heller Opel'n enn Golf'en nu ja :)

bno

Har kjørt VW og Audi i 25 år. Det er det slutt på når jeg får byttet min ventebil med AmperaE. Så får vi se hva TM3 blir til. VW er out for min del. De babler om så mye tull uten substans. Styrer de mot et Kodak moment kan man tilatte seg å spørre.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Rio

Det er utrolig hvordan folk skal "snakke ned" VW og andre, støtt og stadig. "Ingen" gjør nok, alt er for lite, osv.

I et firma på størrelse med VW så tar ting tid. De er STORE, for ikke å si enorme.

I tillegg, for alle de store, det nytter ikke om de hadde produsert kun elbiler fra i morgen, for verden er ikke klar for det. Man trenger infrastruktur, ladepunkter, og strøm i land hvor dette ofte er langt mer komplisert enn i Norge.

I Norge bruker vi kanskje 30 000 kWh i året i strøm. 100% elbiler legger til kanskje 5-7% på det nasjonale strømforbruket. Det tåler vi.

I Nederland er gjennomsnittelig strømregning på 3 000 kWh. 10% av i Norge (mye fordi de bruker gass, har mindre hus, forstår hvordan en lysbryter fungerer). Da snakker vi kanskje om 50% økning i strømforbruket.

Ja, alt dette kan løses, men det er myndighetene som må stille krav. Myndighetene må gå foran.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

epsilone6

Jammen bra vi har små og smidige selskaper som GM til å drive utviklingen da  ;D

Rio

Sitat fra: epsilone6 på torsdag 29. september 2016, klokken 18:23
Jammen bra vi har små og smidige selskaper som GM til å drive utviklingen da  ;D


VW kom med elbiler før GM - både e-UP og e-GOLF.

Poenget er ikke hvem som er best (GM, Tesla, VW, Nissan, osv.) men at negativiteten neppe hjelper andre enn de som ikke liker elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

SteinarSun

Sitat fra: Rio på torsdag 29. september 2016, klokken 18:27
Sitat fra: epsilone6 på torsdag 29. september 2016, klokken 18:23
Jammen bra vi har små og smidige selskaper som GM til å drive utviklingen da  ;D


VW kom med elbiler før GM - både e-UP og e-GOLF.

Poenget er ikke hvem som er best (GM, Tesla, VW, Nissan, osv.) men at negativiteten neppe hjelper andre enn de som ikke liker elbiler.
Saken her er vel at VW er i ferd med å dette av på startstreken. E-Golf er en grei el-bil, og var klassens beste el-bil da den kom i 2014 (med lange ventelister).
Problemet for VW er at de inntil nylig har lagt for lite trykk på utviklingen, et godt eksempel på dette er Car-Net, som de ennå ikke har giddet å få skikk på etter 2 år. (Jeg skriver giddet, da VW kunne satt av noen hundre mill til utvikling av e-kommunikasjon med bilen uten at dette hadde synes i regnskapene).
I mellomtiden har konkurrentene brukt tid på litt "polishing" av sine modller, og puttet inn batterier med større kapasitet (BMW,Nissan og Renault), og plutselig er ikke e-golf med teoretisk rekkevidde på 30 mil på en flat sommerdag lengre noen nyhet.
Mange av oss har sittet med hjertet i halsen på hjemveien en kald vinterdag, gjerne de siste kilometerene i skilpaddemodus, og for oss er større batteripakker og ny teknologi velkommen.

Kan godt være at den nye bilen til VW som kommer om 3-4 år blir bra, men det er lite interessant for meg å bytte dagens bil inn med den oppgraderte som kommer over jul.
Med de bilene som kommer framover og utover 2017, kommer e-golf langt ned på listen.

Kunne VW hoste opp rattvarme og forvarming/klimastyring av batteripakke kunne jeg kanskje vurdert 300km utgaven.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

epsilone6

Sitat fra: Rio på torsdag 29. september 2016, klokken 18:27
Sitat fra: epsilone6 på torsdag 29. september 2016, klokken 18:23
Jammen bra vi har små og smidige selskaper som GM til å drive utviklingen da  ;D


VW kom med elbiler før GM - både e-UP og e-GOLF.

Poenget er ikke hvem som er best (GM, Tesla, VW, Nissan, osv.) men at negativiteten neppe hjelper andre enn de som ikke liker elbiler.


Totalt uenig i at en skal heie frem compliance cars bare fordi det er en elbil, vi bør bruke forbrukermakten for alt den er verdt heller enn å gjøre det lett for bilprodusentene å innfri utslippskravene. Det er omtrent kun konkurranse bilprodusentene imellom som vil drive utviklingen frem til 2020 (når utslippskravene virkelig strammes inn). Det er et par som har kommentert i tråden her om at de heller vil gå for en bil som er elbil fra grunnen av, jeg ser ikke på det som negativitet mot elbilen, snarere tvert imot.

tutti

#10

jan-c

Sitat fra: tutti på torsdag 29. september 2016, klokken 20:27
Sitat fra: Rio på torsdag 29. september 2016, klokken 18:27
VW kom med elbiler før GM - både e-UP og e-GOLF.
Du gikk altså glipp av denne klassikeren: https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Hmm  ??? "Who Killed the Electric Car? is a 2006 documentary film that explores the creation, limited commercialization, and subsequent destruction of the battery electric vehicle in the United States, specifically the General Motors EV1 of the mid-1990s."
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

jensjacob

Jeg har også netop set den video der er linket til øverst i denne tråd.
Da jeg havde set nok så skrev jeg (igen) til Markus Kreisel fra Kreisel Electrics i Østrig. Så må vi se om han svarer. Det gør han sommetider.

**************************************************************************
Dear Mr. Markus Kreisel

I have just seen this presentaion of VW's future electric cars:
http://volkswagen.gomexlive.com/vw_live_pk/

I like the increase in battery capacity and that the I.D. car has been built on an all electric platform.

But I have to emphasize that there is no way that I am going to replace my 2016 model VW e-golf with the I.D. car in 2020 or later.

I don't need laserscanners and radars. I don't need assistants that will help me through crowded traffic or avoiding animals. I don't need wireless charging now and I won't need it in 2020.

I would much much more appreciate being able to upgrade the battery capacity in my own car. In 2020 my car will be 5 years old and batteries will be much better. 5 years is no age for a good car like VW.

Therefore I urge you at Kreisel to develop (you already have) and commercialize and offer a battery upgrade for the 2015-2017 model VW e-Golf.

I appreciate you efforts.
Thank you for listening and have a nice weekend.

Best regards
**************************************************************************
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Rio

VW skal vel komme med ca 30 forskjellige modeller.

Poenget forblir: det er ikke VW, Nissan, Renault eller andre som er "fienden". Det er de som ikke lager elbiler. Å "angripe" de som lager elbiler er bare å skyte seg selv i foten.

Dersom VW finner ut av at deres biler ikke er konkurransedyktige, så lager de nok bedre versjoner.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jensjacob

#14
Jeg ser nærmere min mail som en kompliment til de biler VW laver. Underforstået dem de laver nu i særdeleshed.

Jeg synes oprigtigt at det vil være sørgeligt at når/hvis VW omsider begynder at lave elbiler med konkurrencedygtig rækkevidde, så ligner de Leafen og er fyldt med isenkram som kan være en fejlgrube uden lige - se bare Tesla. Det er ikke ligefrem det bedste fra to verdener. Snarere tværtimod.

Edit: Ok, så hvis een af de 30 modeller VW skal komme med bliver en type 2016 agtig e-Golf med 60 kWh batteripakke og 22 kW lader, så tager jeg alle ord i mig igen.

Hvis man gerne vil hente fossil-zombierne over i elbiler så start med at bygge gode versioner med en solid rækkevidde der også i form og betjening ligner fossilerne. Så kan man altid tilføje StarWars look'et bagefter. VW e-Golfen er så tæt på at opfylde det.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA