Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsikring på Tesla

Startet av NegativeElectrode, torsdag 17. november 2016, klokken 07:14

« forrige - neste »

E_S

Det som er påfallende i amerikanske byer er at til tross for tett trafikk er ikke luften så ille og det er ikke så ille støynivå heller. Årsaken er enkel - nesten alle bilene går på bensin. Moderne bensinmotorer er "as good as it gets" med eksosmotor. Stillegående og ingen stinkende eksos sånn som fra dieselmotor..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Kårepåsporet

Sitat fra: E_S på fredag 07. april 2017, klokken 15:23
Det som er påfallende i amerikanske byer er at til tross for tett trafikk er ikke luften så ille og det er ikke så ille støynivå heller. Årsaken er enkel - nesten alle bilene går på bensin. Moderne bensinmotorer er "as good as it gets" med eksosmotor. Stillegående og ingen stinkende eksos sånn som fra dieselmotor..

I tillegg så er det piggdekkforbud i de fleste siviliserte land, da blir også elbiler stillegående. Her på berget støyer også elbiler....
Innfør høy piggdekkavgift så får vi se hvor mange som MÅ ha piggdekk. Jeg har klart meg utmerket siden 1999. Og ja, vi er en aktiv familie, sommer og vinter. Går mye på ski, bor på Vestlandet og har da flere årstider hver gang vi skal til fjells.

asgeirn

Det har blitt meg fortalt at 54 prosent av nåværende biltrafikk innenfor Ring 1 er leting etter parkeringsplass.

Sånn sett er det langt bedre å samle parkering i større anlegg hvor man umiddelbart vet om det er ledig plass eller ikke.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Orbit

Da er det kommet nye skilt på plass, så det nærmer seg nok! Skiltingen sier (maksimalt) 10 timer parkering. Anlegget er tidligere beskrevet med 80+ plasser, mens skiltet i kveld viser 53 ledige. Det kan tyde på at det er testing på gang.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Laderne dukket opp på Salto sine statussider før helgen (8 grupper av ladere, utsnittet under viser bare en av dem), men det er fremdeles ikke mulig å få adgang......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AmocoCadiz

Blir nok kun tillatt å sykle hit, og kun lading for elsykkel når den engang åpner.

bmw2002


Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

sveander

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Orbit

Saga skal bestå inntil videre....men det kommer til å bli et voldsomt trøkk når Saga og festningen skal ta unna for de ladeplassene som forsvinner, men også for parkering for alle de som i dag parkerer elbil [gratis] på vanlig gateparkering. Hverken innkjøring på Saga eller festningen er tilrettelagt for stor sirkulasjon av biler. Begge er tilfluktsrom, med lysregulering inn/ut da det bare er plass til én bil i bredden.

Tipper at fjerning av plasser innenfor ring 1 er forsinket da det ennå ikke er på plass nabolagsparkering i alle områder utenfor. Dette må inn for ikke å forskyve problemet.

Men nabolagsparkering er igjen i trøbbel med gjennomføringstid da det vil kreve massiv utbygging av ladepunkter (6% av plassene) før nyttår i år (på grunn av den nye parkeringsforskriften) - nabolagspakering gjør at det som før var fri parkering faller inn under kategorien 'vilkårsparkering' med krav om utbygging av lading.

Men hovedpoenget - lik det eller ikke - er at dagens byråd går inn for å fjerne pendlerparkering, og få dette over på kollektiv transport; i alle fall innenfor bykjernen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55


AmocoCadiz

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 07. juni 2017, klokken 14:17
Nå fjernes plassene: http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/na-fjernes-parkeringsplassene-i-oslo/3423347225.html

Men garasjen har vel neppe åpnet?
Ikke bare fjernes plassene ved Borggården inkl miljøvennlig mc og mopedparkering, men også de stakkars få ladeplassene i Roald Amundsensgate fra idag.
Ladestolpene står fortsatt, men ny skilting på ladeplassene er skiltet "sykkelfelt" og "parkering forbudt" forran litt lenger unna, uten at noe sykkelfelt kunne observeres.
P-vaktene fra kommunen sirklet rundt som sultne gribber.
Flere rutinerte elbileiere her som fortvilte idag.
Men de har vel seg selv å skylde siden de mest sannsynlig tok med elektrisk kullbil med skitten strøm inn i sentrum.

Dieseldrosjene på motsatt side av gaten spredde som før sin rosenduftende godlukt på tomgang hele dagen og kvelden.

Ingeniøren

Byrådet, eller byregjeringen som de ville kalle seg, har vel plassene sine til evig tid. De er vel heller ikke rammet av noe kjørforbud i de nærmeste 10 år.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Og da er den åpnet!

Svingte en tur innom:

  • Type-2 ladepunkter hele veien, men det er lagt opp med minimumsløsning på kabling (1-fas 16A), så senere oppgraderinger blir ganske omfattende.
  • Generelt litt trangt, og ser for meg at morgen- og ettermiddags-"rushet" kan gå litt trått. En bil som skal inn eller ut sperrer fort for alle andre i et par minutter.
  • Innerste avdeling er skiltet kun for små biler (<3,5m). I praksis blir dette en trilling-avdeling, da selv en e-Up! er for lang til å (lovlig) parkere der. Så får vi håpe at trillingene også bruker disse plassene, og ikke opptar en av de større plassene. Heldigvis ligger de små plassene nært begge utganger, så de vil av den grunn være attraktive (for de med liten nok bil)
  • Selv de store plassene er ganske trange. Det stod en Tesla S der, og den hadde ikke mer en 5+10 cm margin mellom dekkside og oppmerking (15 cm til sammen for begge sider)
  • Trafikklyset for inn/ut er ikke bra. Selv når jeg var alene i anlegget, brukte den mange minutter på å gi meg grønt lys for å kjøre inn.
  • Porten åpnes fra app, men helt uavhengig om det er en bil der eller ikke! Forstår jo at det må til for at en skal kunne gå inn og hente bil, men den porten fikk virkelig kjørt seg i kveld. Tipper det var en del app-testing i de tusen hjem.
  • Inngangen mot sjøsiden lot seg ikke låse opp med app i dag (men kan brukes som utgang). Og dersom denne [etterhvert] låses opp hver gang en tilfeldig bruker trykker på knappen, forstår jeg ikke helt hva en vinner i sikkerhet på å ha den låst i det hele tatt.

Bra dette er kommet på plass, men beregn godt med margin på tid for å komme seg inn/ut.  Parkeringsbulker er nok desverre inkludert.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Synes det så ut som triste greier......litt som en gammel Vestlandstunell med rå sprengt fjell, med litt maling på....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA