Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsikring på Tesla

Startet av NegativeElectrode, torsdag 17. november 2016, klokken 07:14

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

#30
Nøyaktig fremdriftsplan rundt Kongens gate har jeg ikke innsikt i. Det som imidlertid er tydelig er at Oslo kommune nå satser på lading i parkeringshus for å få mange ladeplasser raskt på plass samtidig. F.eks. Vulkan hvor man har en beboerordning for nattparkering.

I Oslo er det en utfordring at veksten i antall elbiler er såpass høy at enkeltplasser på gateplan monner lite. Derfor arbeider man nå med tilrettelegging for lading i borettslag og sameier. Spesielt utfordringer som gjør at enkelte borettslag hindres av krav om store anleggsbidrag må ryddes av veien. Det er også et vesentlig behov for rådgivning for å få på plass egnede løsninger i fellesgarasjer.

På mange måter er elbilsuksessen i Oslo i ferd med å endre fokus fra et begrenset antall ladeplasser til å tilrettelegge for masselading. Her er vi i en litt annen fase i Norge enn i resten av verden og dette gir nyttige - men smertefulle - erfaringer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Hansi

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 05. april 2017, klokken 22:14
Nøyaktig fremdriftsplan rundt Kongens gate har jeg ikke innsikt i. Det som imidlertid er tydelig er at Oslo kommune nå satser på lading i parkeringshus for å få mange ladeplasser raskt på plass samtidig. F.eks. Vulkan hvor man har en beboerordning for nattparkering.

I Oslo er det en utfordring at veksten i antall elbiler er såpass høy at enkeltplasser på gateplan monner lite. Derfor arbeider man nå med tilrettelegging for lading i borettslag og sameier. Spesielt utfordringer som gjør at enkelte borettslag hindres av krav om store anleggsbidrag må ryddes av veien. Det er også et vesentlig behov for rådgivning for å få på plass egnede løsninger i fellesgarasjer.

På mange måter er elbilsuksessen i Oslo i ferd med å endre fokus fra et begrenset antall ladeplasser til å tilrettelegge for masselading. Her er vi i en litt annen fase i Norge enn i resten av verden og dette gir nyttige - men smertefulle - erfaringer.

Dette syns jeg høres veldig bra ut, takk for at du er med og arbeider for oss elbilister :)

Det eneste parkeringshuset jeg har vært i med en del ladeplasser er Bygarasjen i Bergen og jeg likte godt konseptet, så for meg høres det fornuftig ut å arbeide for slike løsninger med mange ladeplasser på samme sted, da vet man hvor man med stor sannsynlighet kan finne ledig ladeplass. Alternativet med å måtte kjøre rundt til flere lokasjoner med færre ladeplasser og ikke være sikker på om man vil finne ledig ladeplass eller ikke fremstår ikke like godt i mine øyne (samme gjelder hurtigladelokasjoner).

Jeg syns det høres ut som dere har veldig riktig fokus, hurtiglademuligheter i Oslo-området begynner å bli bra, viktig å få på plass lading i parkeringshus, fellesgarasjer, borettslag og sameier nå.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

AppleKnocker

#32
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 05. april 2017, klokken 22:14
Nøyaktig fremdriftsplan rundt Kongens gate har jeg ikke innsikt i. Det som imidlertid er tydelig er at Oslo kommune nå satser på lading i parkeringshus for å få mange ladeplasser raskt på plass samtidig. F.eks. Vulkan hvor man har en beboerordning for nattparkering.

I Oslo er det en utfordring at veksten i antall elbiler er såpass høy at enkeltplasser på gateplan monner lite. Derfor arbeider man nå med tilrettelegging for lading i borettslag og sameier. Spesielt utfordringer som gjør at enkelte borettslag hindres av krav om store anleggsbidrag må ryddes av veien. Det er også et vesentlig behov for rådgivning for å få på plass egnede løsninger i fellesgarasjer.

På mange måter er elbilsuksessen i Oslo i ferd med å endre fokus fra et begrenset antall ladeplasser til å tilrettelegge for masselading. Her er vi i en litt annen fase i Norge enn i resten av verden og dette gir nyttige - men smertefulle - erfaringer.

Oslo er styrt



Store deler av inlegget er slettet. Skriv gjerne, men prøv å hold et lite snev av saklighet.
Forum admn

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Burger

#33
Kudos til politikerne som faktisk tør å gjennomføre upopulære tiltak. MDG gikk vel til valg på miljøpolitikk. Oslo og andre storbyer sliter med forurensning som går ut over levestandarden til innbyggerne og gjør tiltak deretter.

Lite hint, dersom du ikke bor i Olso/Trondheim etc men jobbpendler inn, så gir kommunen totalt beng i at du ønsker å jobbpendle med bil. Ikke er de avhengig av stemmen din heller. Deres mål er å få deg over på  kollektivtrafikken.

Deler av inlegget er slettet. Skriv gjerne, men prøv å hold et lite snev av saklighet.
Forum admn
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

AppleKnocker

#34
Forstår at du er en



Store deler av inlegget er slettet. Skriv gjerne, men prøv å hold et lite snev av saklighet.
Forum admn
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

moderator 2

Da ber jeg dere alle om å dempe dere 10 hakk. Diskuter gjerne sak, men at vi har forskjellige politiske syn bør vi verdsette og ikke rakke ned på.

Diskuter sak, ikke person!

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

AppleKnocker

Sletter innlegg som påpeker at forum admin er partisk?

Dette begynner å bli en parodi.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bmw2002

Sitat fra: Burger på torsdag 06. april 2017, klokken 10:32
Kudos til politikerne som faktisk tør å gjennomføre upopulære tiltak. MDG gikk vel til valg på miljøpolitikk. Oslo og andre storbyer sliter med forurensning som går ut over levestandarden til innbyggerne og gjør tiltak deretter.

Lite hint, dersom du ikke bor i Olso/Trondheim etc men jobbpendler inn, så gir kommunen totalt beng i at du ønsker å jobbpendle med bil. Ikke er de avhengig av stemmen din heller. Deres mål er å få deg over på  kollektivtrafikken.

Deler av inlegget er slettet. Skriv gjerne, men prøv å hold et lite snev av saklighet.
Forum admn


Fjerning av parkeringsplasser handler ikke utelukkende om jobbpendling. Parkeringen ved Kongens gate brukes av mange turister og tilreisende også på kveldstid og helger.

Da har man kun parkeringsplasser i sentrum som koster flere hundre kroner for noen timer. For vår del gjør det at vi ikke gidder å dra inn til sentrum på lørdager. Med små barn og barnevogn er det lite fristende å ta kollektivtrafikk.

Og dette handler lite om forurensing, først og fremst er det symbolpolitikk. De fleste som kjører til sentrum har gratis parkering på jobb.

AppleKnocker

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 06. april 2017, klokken 10:02

Oslo er styrt
Store deler av inlegget er slettet. Skriv gjerne, men prøv å hold et lite snev av saklighet.
Forum admn


Oslo er styrt av et parti hvis navn man ikke kan nevne på elbilforum, uten å bli anklaget for personangrep. Partiet hvis navn ikke kan nevnes, er riktignok et enmannsparti på landsbasis, men i Oslo har de makt. Den makten bruker de til å utøve det som flere norske medier omtaler som "bilhat" (Drammens Tidende, side3.no, Vestbyavis, TV2 med flere).

Det er på bakgrunn av slike holdninger og hat hos et politisk parti man kan stille spørsmåltegn ved om garasjen i tråden noengang kommer til å åpne. Og hvis den åpner, så er det trolig at flere ladeplasser på gateplan fjernes. I sum er det derfor en fare for at Oslo blir mindre elbilvennlig.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Carl Anton Stenling

#39
Når det gjelder ladegarasjen så tror jeg nok at forsinkelsen av åpningen først og fremst skyldes praktiske utfordringer som har stått i kø. Jeg ville ikke tolket dette som politisk forsøk på å trenere overgang til elbiler.

MDG har et klart ønske om mindre biltrafikk i Oslo uansett drivlinje, men har etterhvert også tatt innover seg at det som blir igjen av biltrafikk med fordel kan være mindre forurensende. Dette handler altså både om forurensning og arealbruk. Lading i garasjer er smart fordi det adresserer begge disse temaene.

Det sittende byrådet i Oslo har forøvrig bidratt til å beholde parkeringsinsentivet ved å gå foran og ikke avgiftsbelegge elbilparkering. De har også bidratt til å få god hurtigladekapasitet på plass. Samtidig arbeider de med bomprising og lavutslippssoner som vil gi et tydelig signal om hvilken type biler Oslo ønsker.
Uten å ta stilling til MDG sin totale politikk så er det liten tvil om at de ønsker større andel nullutslippsbiler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 06. april 2017, klokken 16:23
Fjerning av parkeringsplasser handler ikke utelukkende om jobbpendling. Parkeringen ved Kongens gate brukes av mange turister og tilreisende også på kveldstid og helger.

Da har man kun parkeringsplasser i sentrum som koster flere hundre kroner for noen timer. For vår del gjør det at vi ikke gidder å dra inn til sentrum på lørdager. Med små barn og barnevogn er det lite fristende å ta kollektivtrafikk.

Og dette handler lite om forurensing, først og fremst er det symbolpolitikk. De fleste som kjører til sentrum har gratis parkering på jobb.

Kanskje ikke bare om forurensning men også om trivsel? Jeg var senest i Oslo forrige helg og vi gikk mye rundt omkring innenfor Ring 1. Det slo meg flere ganger hvor mye triveligere det hadde vært, uten alle bilene overalt. Bergen er et ennå verre eksempel, en by med enormt potensiale som til tider kveles av trafikk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Vi er noen ganska mange tusener som ikke bare driver å "går rundt omkring innenfor Ring 1", men har jobb og familieforpliktelser som kun er mulig å  fraktes og gjennomføres med bil.

Hvis en da aksepterer at også folk og barnefamilier med slike behov skal kunne leve, bo og jobbe i sentale deler av Oslo, slik at disse kan bidra til det mye etterspurte kontinentale bymiljøet skapes og de uventede møtene i byen kan oppstå, bør det i det minste være mulig å gjennomføre disse essentsielle transportbehovene med utslipsfri elbil.

Derfor skapte bl.a. forrige byråd for miljø Guri Mellby over 1200 ladeplasser og startet konvertering til ladegarasje på festningen.

Men skal også denne gruppen tvinges ut av Oslo, blir det kun igjen tilreisende turister, 9-5 arbeidene og hipstere innenfor Ring 1, snart Ring 2 og som planlagt også innenfor Ring 3. 

At noen av disse i særlig grad vil bruke de ledige ladeplassene til birøkt, hønsehold og dyrkekasser stiller jeg meg undrende til.
( men ladegarasjen på festningen kan sikkert egne seg for sjampinjongdyrking)

http://nab.no/sagene-avis/lan-vil-sponse-birokt-honsehold-og-dyrkekasser-i-nabolaget/19.13937

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 07. april 2017, klokken 00:08
Vi er noen ganska mange tusener som ikke bare driver å "går rundt omkring innenfor Ring 1", men har jobb og familieforpliktelser som kun er mulig å  fraktes og gjennomføres med bil.

Hvor mange bor innenfor Ring 1 da? Hørte snakk om drøye 1000 personer, hvorav antageligvis et lite mindretall eier bil.

Jeg tipper det er ganske få bilbaserte arbeidsplasser innenfor Ring 1 også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kårepåsporet

Var nylig i London. Faktisk noen elbiler der også, ikke mange men noen. Var også innom Tesla på Oxford Street, de var fornøyd med salget.
Men det beste av alt var at det knapt var diesel personbiler. Som det er her på berget så er lufta forpesta enten en er i by eller på landet.
Første bud må være å får bort dieselbilene!
Dernest piggdekk alternativt noen tusen i året i piggdekkavgift.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA