Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 22:03

« forrige - neste »

trondhla

Jeg leser meg litt opp på nye Zoe og kommer til denne artikkelen her:
http://pushevs.com/2016/08/03/43-kwh-battery-for-the-renault-zoe/

Litt nede kommenterer forfatter dette:
I expect to see Kreisel Electric selling batteries with 40-50 kWh capacity for popular first generation electric cars as the Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3 or the Volkswagen e-Golf.

Kreisel Electric er en Østeriks fabrikant av elbilbatterier som kjøper celler inn fra der de er best og billigst og pakker dem sammen etter en patentert metode. Denne vil de altså selge til alle som har behov for bedre batterier.
Lommelyktprinsippet for elbiler!!

Les litt mer her:
http://www.dinside.no/motor/kreisel-electric-skal-gi-e-golf-ekstra-lang-rekkevidde/60869029

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

AppleKnocker

Spennende. Det er et marked for dette, men pris er avgjørende.

For under 50 000,-ville jeg nok oppgradert Leafen. Koster det mer, ville jeg vært i tvil. Blir prisen over 100 000,- er det  mest sannsynlig gunstigere å kjøpe ny bil. Betalingsviljen synker med alderen på bilen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Salgssjefen er i hvert fall på nett:
"Ifølge Markus Kreisel, salgssjef i Kreisel Electric, mottar de 20 henvendelser om dagen fra bilgiganter som BMW, McLaren og Volkswagen, skriver Bloomberg."

Jeg kan ikke la være å undre meg over hvor mange dager dette er målt over og hvor mange bilgiganter det egentlig finnes.

Men: håper de lykkes. Virker som en kapabel gjeng disse Kreiselene.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

Skalerer de opp til 1,6 GWh/år vil de kunne levere 32.000 stk 50 kWh batterier per år. Da vil det altså ta de rundt 6 år å utstyre alle eksisterende 24 kWh Nissan Leaf med nytt batteri.

Altså, jeg ville vært litt avventende med å juble for mye.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 28. september 2016, klokken 23:00
Skalerer de opp til 1,6 GWh/år vil de kunne levere 32.000 stk 50 kWh batterier per år. Da vil det altså ta de rundt 6 år å utstyre alle eksisterende 24 kWh Nissan Leaf med nytt batteri.

Altså, jeg ville vært litt avventende med å juble for mye.

Så er jo spørsmålet hvor mange som vil buke penger på å oppgradere batteriet på en såpass rimelig bil? 1 generasjon Leaf får du nå fra unde 100 tusen brukt. Det er neppe gratis å bytte ut batteriet, og med flere rimelige elbiler med oppgrader rekkevidde i vente er det kanskje like billig å kjøp seg en ny bil?
Fremtiden er elektrisk.

kodalse

Sitat fra: Mippen på torsdag 29. september 2016, klokken 08:37
Så er jo spørsmålet hvor mange som vil buke penger på å oppgradere batteriet på en såpass rimelig bil? 1 generasjon Leaf får du nå fra unde 100 tusen brukt. Det er neppe gratis å bytte ut batteriet, og med flere rimelige elbiler med oppgrader rekkevidde i vente er det kanskje like billig å kjøp seg en ny bil?
Hvis vi snur spørsmålet får vi et annet argument.
Kan man ved å kjøpe en brukt Leaf (gjerne US import med dårlig batteri) til under 100k bytte batteripakke for 50-70k ende opp med å ha en bil som konkurrerer med rekkevidden til biler fra 330k og oppover?
Hva er da bruktprisen for disse?
Inntil nå ser det jo ut som bruktbilpriser nært følger rekkevidde og ikke alder for elbiler.
For egen del vil en brukt Leaf til 230k med 50-60kWh batteripakke være særdeles attraktiv i forhold til en ny bil til over 300-400k med samme batteri.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Sitat fra: Mippen på torsdag 29. september 2016, klokken 08:37
Så er jo spørsmålet hvor mange som vil buke penger på å oppgradere batteriet på en såpass rimelig bil?
Ved å sette inn et vesentlig større batteri endrer man faktisk bruksområdet til bilen! Fra å være en pendlerbil som akkurat rekker t/r jobb + noe småkjøring til å bli en langturbil. Mange har en aldrende fossil i tillegg til elbilen, som sjelden blir brukt, og man venter på å kunne kjøpe en langturelbil innefor budsjett. Istedet for å bruke 200'-300' på denne kan man nå slippe unna med kanskje 50' for oppgradering av den gamle og man slipper å realisere verditapet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Burger

Om jeg får et bra batteri til min Leaf 2015 i 2019 til 50-80k så vil det vurderes sterkt.

Batteriet som jeg tar ut har en verdi på 20k dersom jeg baserer meg på hva jeg har fanget opp av hva kondemnert leaf batteri i er verdt og vil brukes for å få ned nettleia eller selges for å få ned kostnaden ved nytt batteri.

Selvsagt så er det en del eksterne faktorer som spiller inn, f.eks driftssikkerheten vil bli vurdert først.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Mippen

#9
Prisen på batteriet og gjenbruks verdien på bilen blir den store X-faktoren. Nå kommer for eksempel Opel med 60 kWh til rundt 300 tusen helt ny. Hvis man om et par år får en brukt Opel eller Modell 3 til rundt 200 tusen brukt skal et bytte batteri gi veldig godt rekkevidde og koste lite for at det skal lønne seg å bytte batteri i stedet for bil. Husk også at nye biler får stadig bedre aktiv og pasiv sikkerhet. Det kommer også an på hvor godt bilen er skrudd sammen i forhold til hvor mye det er verdt å koste på den. Tanken er god, og det er jo supert for miljøet. Håper det lønner seg. Er ikke negativ, jeg bare drar opp noen problemstillinger. Hadde jeg hatt en brukt Leaf og fått denne muligheten billig hadde jeg nok vurdert det sterkt, men er spranget opp til en nyere bil med minst like godt batteri ikke så stort, tror jeg flere velger dette alternativet.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Sitat fra: trondhla på onsdag 28. september 2016, klokken 22:20
Litt nede kommenterer forfatter dette:
I expect to see Kreisel Electric selling batteries with 40-50 kWh capacity for popular first generation electric cars as the Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3 or the Volkswagen e-Golf.
Forfatter er Pedro Lima. Han sier om seg selv:

"In this website I try my best to keep the reader informed about what is possible now, not in a distant future.

The articles reflect my personal view. It's a mistake to consider that a writer is neutral, since he chooses what, when and how to write."

http://pushevs.com/about-page/

Sorry folks men dette er synsing fra en elbilentusiast. Det er lov å håpe men kan ikke finne noen andre artikler som bekrefter at Kreisel har slike planer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

epsilone6

Ja, han treffer på langt nær på alt han skriver, er nok i overkant optimistisk av og til som resten av oss  ;D

Én ting er også å produsere pakker med 18650-celler til biler, men det må vel også fikles en del med BMS. De har vel gjort dette på prototypene, men tror det kan være en del mer utfordringer forbundet ved et slikt batteribytte enn en umiddelbart skulle tro.

stefse

Det er mye snakk om nye bilmodeller og lengre rekkevidder for tiden, men foreløpig velger jeg å si:
 Show me the batteries 

8)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Trekkoppbil

#13
Han snakker om 2 selskaper som bygger 18650-batterirer med celler fra kjente produsenter.

Det ene er en fabrikk i Tyrkia som han kaller  Imecar Elektronik, som han meneer at fabrikken har laget 43kwt batteri til Zoe.
Og så nevner han  ett selskap som heter Kreisel Electric som skal starte fabrikk til våren, og som han trur kan lage batterier til mange gamle biler. 

tomrh

Sitat fra: stefse på torsdag 29. september 2016, klokken 20:27
Det er mye snakk om nye bilmodeller og lengre rekkevidder for tiden, men foreløpig velger jeg å si:
 Show me the batteries 

8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA