Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil-brann på DFDS?

Startet av Helge, torsdag 18. november 2010, klokken 22:43

« forrige - neste »

Helge

Skal foreta vannservice i morgen, men lurer litt på fylleniplene. Mener å ha hørt at det er 3 nippler som skal benyttes, men ser det er 4 like nippler under det svarte plastdekselet? Hvilke skal jeg bruke... alle 4 eller bare 3 og i så fall hvilke 3?

Har ellers fått en utmerket veiledning fra Boogie mht lading til 23-24 grader på kjølevæsken før fylling.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Fyll på alle 4 etter tur, og etter at spenningen på batteriet er passert 160V og er på vei ned fra toppnivået, og vannet er over 25C.

Der er 4 nippler siden 11er kassen har 2 fyllekretser.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Mottatt  :)

Jeg kan vel se temperaturen med Lexia'en, men i følge Boogie kan man også måle temperaturen med termometer til 23-24 grader i den venstre (i fartsretningen) ekspansjonstanken.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Da var vannservice tatt og til å være første gangen gikk det vel ganske greit selv om jeg syntes det var litt plunder med bruk at Lexia'en (kommenterer det i en annen tråd - Lexia). Mitt hovedproblem i dag var nok imidlertid at jeg ble ørlitt for sent med å sette initieringslading. I følge Boogie skal det gjøres før man når 80 % lading når man bruker hans ladefremgangsmåte som skal være litt snillere med batteriene: Lade till opp mot 80 % og deretter sette over initieringslading (10 A) til kjølevannet holder 23 - 24 grader før fylling av vann.

Med 78 - 79 % på energimeteret i bilen var det muligens akkurat litt for sent å sette ladingen over i initieringslading. Ladingen stoppet nemlig av seg selv med energimeteret på 100 % pluss og da var kjølevæsketemperaturen i ekspansjonstanken 22,8 grader. Da var jeg som usikker fersking på vannservice frekk nok :-[ til å slå på tråden til Boogie som sa kjør på  ;D  Det var visst grei nok temperatur. Men det gikk ikke på mere vann enn knapt 4 liter. Da har jeg trukket fra de 3 desiliterne jeg til sammen fikk i de fire oppsamlingsbaljene under bilen.

Om vannforbruket har vært veldig lavt eller om det har vært kort distanse i  kilometer mellom vannservice vet jeg ikke med sikkerhet, men jeg tviler på det siste. Det stod nemlig neste vannservice ved 115009 km på en lapp i frontruta og det var visst Boogie som tok forrige vannservice 4000 km tidligere. Men bare knapt 4 liter på 4000 km - kan det stemme?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på søndag 31. oktober 2010, klokken 18:33
Da har jeg trukket fra de 3 desiliterne jeg til sammen fikk i de fire oppsamlingsbaljene under bilen.
Men bare knapt 4 liter på 4000 km - kan det stemme?

Det anbefales vel å la det renne gjennom ca 1/2 liter pr. nippel for å være sikker på at alle luftbobbler er ute.

4 liter var lite, men batteriene tar jo det de ønsker så det er ikke mulig å fylle for lite, og da er det vel greit.

Bildet er sakset fra vannfyllingsinstruksjonen i EvLite manualen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

Elektrolyttnivået varierer med ladetilstanden, så hvis fyllingen sist var med litt mindre lading før fylling, har det gått mer vann sist. Da går det mindre vann ved neste fylling.

3 dl overløpt vann til sammen er for lite, hver fyllekrets må få minst en halv liter overfylt vann for å være sikker på at siste celle er fylt.

Hvis en måler medgått vannmengde for hver fyllekrets, og dividerer på antall batterier i kretsen, skal vannforbruket pr blokk være tilnærmet likt.
Forskjellig forbruk pr blokk er et dårlig tegn.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Helge

#6
At man skal overfylle minst en halv liter på hver fyllekrets hadde gått meg hus forbi (var nok bare knapt ca en desiliter pr krets nå i dag) , men nå husker jeg i hvert fall det til neste gang. Men er virkelig fyllekretsene så "dårlig designet" at det må få renne gjennom over en halv liter for at siste celle skal få sitt???

Jeg bør vel ta neste vannfylling litt tidlig nå da (heller 1000 km tidligere enn normalt enn for sent)?

Denne battaripakken er ellers relativt ny og i følge Boogie byttet komplett for bare 2 år og ca 10.000 km siden.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på søndag 31. oktober 2010, klokken 23:06
Men er virkelig fyllekretsene så "dårlig designet" at det må få renne gjennom over en halv liter for at siste celle skal få sitt???

Det er vel ikke dårlig design, men rett og slett fysikk. Vann skal inn og luft skal ut.
Selv når du fyller ett løst batteri vil du se at det skal en del vanngjennomstrømning til før alle luftboblene er ute.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

#8
Vel... jeg fylte på 3 desiliter på det store 12 V batteriet i bensinbrennerbilen vår uten å søle en dråpe og uten at det boblet opp betydelige mengder luftbobler fra cellene.... Så det er nå noe med hvordan dette utformes/designes mener nå jeg - små vs store kanaler/åpninger med mer.

Hadde det på forhånd brent seg godt nok inn i hodet mitt at jeg skulle overfylle minst 1/2 liter pr fyllekrets hadde jeg selvsagt gjort det da jeg ikke fikk kjøpe mindre enn en 25 liter dunk med demineralisert vann fra Sønnak Excide. Så om noen i Trondheim og omegn trenger 2 liter vann - bare si fra ;D

Men går det sannsynligvis greit ut fra den vannfyllingen jeg nå engang gjorde (bare ca knapt en desiliter overfylling) å kjøre nye 4000 km før neste vannservice eller bør jeg ta den tidligere?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på mandag 01. november 2010, klokken 11:11
Vel... jeg fylte på 3 desiliter på det store 12 V batteriet i bensinbrennerbilen vår uten å søle en dråpe og uten at det boblet opp betydelige mengder vann fra cellene.... Så det er nå noe med hvordan dette utformes/designes mener nå jeg.
12v batteriet er åpent og har dermed ikke dette "problemet" - luften går uforhindret opp. Fyllingen av de delvis lukkkede Saft blokkene må sammenliknes med om du forsøkte å fylle 12v batterier ved å snu en full litersflaske oppned over tuten så det tetter helt. Da vil du også få litt utfordringer med utvekslingen av vann og luft.

Sitat fra: Helge på mandag 01. november 2010, klokken 11:11
Men går det sannsynligvis greit ut fra den vannfyllingen jeg nå engang gjorde (bare ca knapt en desiliter overfylling) å kjøre nye 4000 km før neste vannservice eller bør jeg ta den tidligere?
Så lenge du gjør jobben selv skader det vel ikke å gjøre det litt tidligere. Selv fyller jeg helst vann ved ca 3000 km
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på mandag 01. november 2010, klokken 12:1912v batteriet er åpent og har dermed ikke dette "problemet" - luften går uforhindret opp. Fyllingen av de delvis lukkkede Saft blokkene må sammenliknes med om du forsøkte å fylle 12v batterier ved å snu en full litersflaske oppned over tuten så det tetter helt. Da vil du også få litt utfordringer med utvekslingen av vann og luft.
Ser den, men holder fast ved prinsippet om godt/dårlig design da dette høres ut til å kunne vært løst bedre ved å ha en slags ventilering med eksempelvis et tynt rør som luften kan unnslippe gjennom opp av cellene.

Sitat fra: Elmo på mandag 01. november 2010, klokken 12:19Så lenge du gjør jobben selv skader det vel ikke å gjøre det litt tidligere. Selv fyller jeg helst vann ved ca 3000 km
Da får jeg vel satse på å ta neste vannservice ved eksempelvis 3000 km -  ikke noe problem det nå da jeg føler meg sikrere på å gjøre det helt riktig neste gang.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på mandag 01. november 2010, klokken 14:33
Ser den, men holder fast ved prinsippet om godt/dårlig design da dette høres ut til å kunne vært løst bedre ved å ha en slags ventilering med eksempelvis et tynt rør som luften kan unnslippe gjennom opp av cellene.
Så det du klager på er egentlig ikke selve vannfyllingssystemet til PSA, men SAFTs design av blokkene ;)
Med ventilering i toppen på blokkene ville du enten få enda flere slanger på blokkene (jeg syns vi har mer enn nok slanger allerede), eller problem med at noe vann/lut også vil komme ut av luftehullene å kunne skape problemer. Dette er ikke noe problem på PSA, men Think har tildels store problemer med såkallt iso-feil som vel skyldes vann/lut søl fra blokkene inni batterikassen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Vel, når jeg tenkte på lufterør var det mer som noen få cm "korte" rør opp fra cellene i hullene, men fremdeles internt i fyllekretsen. Da ville luften lettere kunne passere opp gjennom vann som strømmer ned i cellene. Det var tross alt bare en tanke som slo meg. Du kan vel ha rett i at kritikken kanskje bør rettes til SAFT kontra PSA? Men jeg synes ikke det virker spesielt "smart" at en må pøse på med mange desiliter ekstra som renner over for å få fyllt alle cellene.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Boogie

Er ikke så siker på om vi snakker om god eller dårlig design her.
Systemet er byggd slik at man kan fylle hver celle til rett nivå ved fulladet/riktig temp.
Det betyr at det fremdeles er luft på toppen av cellen, men at det ved et gitt nivå renner over i neste celle.

Det som er grunnen til at vi trenger å la det renne over er at luften som presses ut av systemet kan ta med seg noe vann som ligger i bukter i slangene fra tidligere vannfylling ut av overløpsslangen og gi inntrykk av at systemet nå er fullt uten at det er det.
Moralen er å fylle til det renner jevnt. Dvs ca 0,5 liter overfylling.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Helge

#14
Sitat fra: Boogie på mandag 01. november 2010, klokken 23:03Det som er grunnen til at vi trenger å la det renne over er at luften som presses ut av systemet kan ta med seg noe vann som ligger i bukter i slangene fra tidligere vannfylling ut av overløpsslangen og gi inntrykk av at systemet nå er fullt uten at det er det. Moralen er å fylle til det renner jevnt. Dvs ca 0,5 liter overfylling.
Ok, kjøper den Boogie og hadde overfylt minst 1/2 L fra hver fyllekrets de neste vannservicene ut fra forklaringene til Elmo og Hens også. Med bare 300 kr for en 25 L dunk med demineralisert vann er det ikke noe å spare på i forhold til at de dyre batteriene skal ha det best mulig.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA