Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan har batteriene våre det da ? (CanZE , SOH)

Startet av Hansi, onsdag 16. november 2016, klokken 19:29

« forrige - neste »

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

knut.aulie

Sitat fra: Hansi på lørdag 05. november 2016, klokken 11:54
https://electrek.co/2016/11/04/tesla-model-3-solar-roof-option-elon-musk/
Det er vel ingen tvil om at Tesla (også M3) er milevis mer avansert enn konkurrentene .
Men en M3 med full autopilot , supercharger, solceller ++ kommer til å koste MYE mer enn 330 tusen [emoji6]

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. november 2016, klokken 13:25
Sitat fra: Hansi på lørdag 05. november 2016, klokken 11:54
https://electrek.co/2016/11/04/tesla-model-3-solar-roof-option-elon-musk/
Det er vel ingen tvil om at Tesla (også M3) er milevis mer avansert enn konkurrentene .
Men en M3 med full autopilot , supercharger, solceller ++ kommer til å koste MYE mer enn 330 tusen [emoji6]
Og bli enda mer forsinket,
å utvikle og legge til nytt utstyr så nær oppstart av produksjon vil kunne forsinke bilen enda mer.
Derimot kan de gjerne bruke tid og resurser til å utvikle solceler til faceliften eller gen 2 av model3.

knut.aulie

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 05. november 2016, klokken 14:19
Og bli enda mer forsinket,
Dette er jo virkelig det store ankepunktet mot M3 .
Vi ser jo nå at selv om GM har startet produksjonen av Bolt så tar det lang tid før de første får Ampera-e her i Norge.
Dette vil jo gjelde i minst like stor grad med M3, antagelig mer da det er nesten 400 k bestillinger på denne.
Tesla har vel en tradisjon for å levere maks utstyrte biler først og vente en stund før de leverer mer ribbede standardmodeller, dette kan jo føre til at nye ekstrautstyr som solceller vil forsinke ytterligere som du sier.

Gurba

Gm burde prioritere Opel i Europa og særlig Norge. I USA er jo bensin så billig at det er strømprisene som bestemmer om det er billigst med strøm eller bensin.

Amoss

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 05. november 2016, klokken 14:19
Og bli enda mer forsinket,
å utvikle og legge til nytt utstyr så nær oppstart av produksjon vil kunne forsinke bilen enda mer.
Derimot kan de gjerne bruke tid og resurser til å utvikle solceler til faceliften eller gen 2 av model3.

Så du tror at Elon satt på kontoret og kjedet seg en fredag, og så fant på å tweete dette og vil nå utsette produksjonen av Model 3 til dette er på plass?

Selv tror jeg dette mer eller mindre er på plass før han nå følte dette var modent nok til å nevne offentlig, og at han tok forbeholdet - "probably" - sånn for sikkerhet skyld dersom det blir en forsinkelse, slik at ikke bilen skulle bli forsinket selv om dette tilvalget skulle bli det.

Dersom dette tilvalget ikke er på plass fra 1. dag, så vil det bare rett og slett dukke opp i designs studio den dagen det er klart, akkurat slik glass-taket dukker opp forrige dagen på Model S. Ikke noen grunn til å vente på noen facelift eller v2/mkII. (Gen 2 = Model S/X, Model 3/Y er Gen 3).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

vidarkv

Mener å ha hørt at det ikke blir Adaptiv cruise på Bolt og Ampera-E?

Dette er fra kanadisk brosjyre:

2017 CHEVROLET BOLT EV | ALL-ELECTRIC TECHNOLOGY,
NOW AN EVERYDAY REALITY
Bolt is an all-electric vehicle offering the range, spacious interior and
advanced technology your drivers need to create a remarkably efficient
mobile office.
Exceptional range, plus leading-edge connectivity and safety technologies
• Estimated more than 320 km of range per chargeA (based on initial
GM testing)
• Recharge at approximately 80 km range per charge hourC with the
available 240-volt charging unit (professional installation required)
• Driver cluster and standard centre stack tablet-like display with multifunctional
screens
• Advanced ways to connect with support for Apple CarPlayTM30 and
Android AutoTM30
Available Adaptive Cruise Control43 with Automatic Emergency Braking
and Pedestrian Detection with Automatic Braking19
• Rear Camera Mirror19 projects a wide-angle view of the area behind the
vehicle in the inside rearview mirror

http://www.gm.ca/media/fleet/brochure/fleet_en_CA.pdf

moby666

Jeg er helt overbevist at acc kommer på AE. Ingen lanserer en bil i 2017 uten dette, selv ikke opel
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

kammiz

Selv om dette virker lovende, så står jo ikke adaptive cruisecontrol nevnt på selve seksjonen om bolt på s46.... Så frykter trykkfeil på side 7. Men det står på Volt at den får adaptive cruise control late 2016. Akkurat som Astra K får, pga problemer med leveranse. Så kanskje det er håp om at Bolt også får det da. Men jeg tviler sterkt.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Stikkkontakt

Sitat fra: moby666 på onsdag 09. november 2016, klokken 11:23
Jeg er helt overbevist at acc kommer på AE. Ingen lanserer en bil i 2017 uten dette, selv ikke opel

Alfa Romeo har nettopp lansert Giulia. Ikke engang toppmodellen til langt over 1 mill kan bestilles med ACC.
Men det er vel ikke sikkerhetsutstyr som gjør at Alfister får en halvfet en...
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Hansi

Jeg mener å ha lest noe om at Tesla med Autopilot 2.0 ikke får ACC til å begynne med, mener å huske grunnen var at kartdata skulle utvikles først? Kan det hende at Chevrolet/Opel tenker i samme baner evt., at de heller vil putte på en utstyrspakke for utvikling mot autonome kjøretøy på bekostning av ACC i første omgang?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Hansi på onsdag 09. november 2016, klokken 14:34
Jeg mener å ha lest noe om at Tesla med Autopilot 2.0 ikke får ACC til å begynne med, mener å huske grunnen var at kartdata skulle utvikles først? Kan det hende at Chevrolet/Opel tenker i samme baner evt., at de heller vil putte på en utstyrspakke for utvikling mot autonome kjøretøy på bekostning av ACC i første omgang?
Tesla byttet hardware, fra Mobileye EyeQ brikker til Nvidia Drive PX 2. Dette krevde litt tilpasninger i SW, så ACC er ikke tilbake igjen før ca desember.

Tviler på at dette har noen som helst relevanse for Ampera. Det er nok bare det at de sliter litt med å få gjort klart ACC i tide.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

trykkertor


tsjaavik

Noen som har fullversjon av "elbil vinneren" reportasjen i Dagbladet?

http://www.dagbladet.no/nyheter/elbil-vinneren-er-en-innertier-for-veldig-mange/67955812


Sent from my iPhone using Tapatalk

TM

Det er en lang artikkel, men konklusjonen er at Ampera-e vinner, med e-Golf som nr. 2. Det er vel som ventet at e-Golf scorer høyere på det meste bortsett fra rekkevidde.



"Om vi skal velge den beste kjøreopplevelsen og den største bilen, så blir det e-Golf, som får en femmer på terningen. Den byr på stor plass, er en fullverdig bil, og den klarer opp mot 27 mil på en god dag.

Dessverre for e-Golf står Ampera-e og banker på døren. Den har kjøreegenskaper som kan måle seg, den har rekkevidde som gruser e-Golf, og den har en pris som gjør den desidert mest attraktiv i dette selskapet. Når den i tillegg har krefter og ytelser som parker de andre, så trekker den også det lengste strået.

Det eneste som kan være et hinder for Ampera-e er den begrensede bagasjeromsplassen. Er dette avgjørende, kan det være at du bør se på e-Golf en gang til.

Vi velger uansett Opel Ampera-e som vår elbil-favoritt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA