Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera-e vs konkurrenter

Startet av Hansi, onsdag 28. september 2016, klokken 19:15

« forrige - neste »

Counterpointer

Skjønner ikke helt diskusjonen. Det er bedre med stor buffer, punktum.
Forøvrig sammenligner de en bil til ca 300 k og en til 600 k det er nødt til å være ujevnheter

moby666

Mangler AE innebygget Navi? Leste et sted at AE kom uten Navigasjon. Kanskje like greit?

kammiz

stemmer, man må bruke navi via telefonen. Apple Carplay eller Android Auto. En MYE bedre løsning uansett. Slipper utdaterte kart.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

moby666

Det beste er jo begge deler, men helt greit at de dropper det for å spare penger,

Nickelilltroll

Sitat fra: moby666 på torsdag 03. november 2016, klokken 14:41
Det beste er jo begge deler, men helt greit at de dropper det for å spare penger,

For mig kan dom bara droppa integrert navi. Så länge inte uppdateringen sker automatiskt/wireless så är det bara till frustration. Car play ja tack! :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

zbk

:o >:(

Hvor har dere funnet info om manglende navi? Kjenner jeg blir litt forbanna om jeg trenger ny telefon for navi i bilen!? Kan egentlig ikke fordra Android og skal i alle fall ikke ha Apple...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bmw2002

Flere tester av Bolt der de sier at man må bruke telefonen for Navi.

Trond.m

#52
Det må jo være navigasjon. Men ut i fra beskrivelsen så virker det som det er en abonnements-tjeneste.


Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. november 2016, klokken 19:18

En begrenset 60kWh Tesla tillater 4,20V under lading selv om det tillates en hvilespenning på maks 4,05V eller så. Derfor er den så rask til å hurtiglade de siste prosentene.
Du som har såpass god oversikt over lading. Hva synes du om ladetid på Ae oppgitt i Motortrend testen?

"After draining the Bolt's battery, we plugged it into the fastest available Bolt-compatible charger, a 50 kW-hr Level 3 DC Fast Charger, with 6 miles of range left. Compared to the Tesla, the Bolt took a painfully slow two hours and 34 minutes to be good to go. On a slower 240-volt home charger, the EPA says the Bolt will take nine hours and 20 minutes to charge from empty."

Dette synes jeg ikke høres bra ut!

Link

http://www.motortrend.com/cars/chevrolet/bolt-ev/2017/2017-chevrolet-bolt-ev-vs-2016-tesla-model-s-60/

zbk

Virker som de ladet til 100% og da er 2.5t for AE omtrent som ventet. S60 har den store fordelen at 100% er 80% for batteripakken og kan lade på i god fart helt til "fullt" og slipper derfor treg topplading mot slutten. Skulle man sammenlignet hurtigladingen måtte man ladet begge til 80% eller deromkring.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

turfsurf

100% er jo ikke 100% av maks på en Bolt heller, det er vel noe rundt 90%. Det er kun Tesla som har latt kunden lade helt til 100% på andre modeller. Derfor de har daily driving på 90%. Skal man sammenligne Tesla (utenom 60D) mot andre elbiler, så bør de stå på daily driving. Det er vel mest riktig både med tanke på ladefart og rekkevidde. 60D mener jeg og er målt til over 85% av kapasiteten på en 75D, så sammenligningen er ikke så ille.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kammiz

Sitat fra: zbk på fredag 04. november 2016, klokken 00:02
Virker som de ladet til 100% og da er 2.5t for AE omtrent som ventet. S60 har den store fordelen at 100% er 80% for batteripakken og kan lade på i god fart helt til "fullt" og slipper derfor treg topplading mot slutten. Skulle man sammenlignet hurtigladingen måtte man ladet begge til 80% eller deromkring.
Exactly.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

zbk

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. november 2016, klokken 06:24
100% er jo ikke 100% av maks på en Bolt heller, det er vel noe rundt 90%. Det er kun Tesla som har latt kunden lade helt til 100% på andre modeller. Derfor de har daily driving på 90%. Skal man sammenligne Tesla (utenom 60D) mot andre elbiler, så bør de stå på daily driving. Det er vel mest riktig både med tanke på ladefart og rekkevidde. 60D mener jeg og er målt til over 85% av kapasiteten på en 75D, så sammenligningen er ikke så ille.

Og poenget ditt her var? At  Tesla tar dårligere vare på batteriene enn andre?

Mitt poeng var at å teste tid for lading til 100% tapering, inkluderer balansering og eventuelt andre rariteter og derfor ikke gir noe fornuftig tall. At Tesla blåser ladeskoene av alle andre er det jo uansett ikke noe tvil om.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

tomrh

Om AE trekker ca. 40 kW konstant under lading, så blir det 40 kWh på en times lading. Dvs. så lenge man ikke lader over 80% så lader den 2/3 opp på en time (330 km NEDC). Det er helt overkommelig, skjønner ikke problemet. De som lager et problem ut av dette har aldri eid en kortrekkeviddeelbil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA