Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan har batteriene våre det da ? (CanZE , SOH)

Startet av Hansi, onsdag 16. november 2016, klokken 19:29

« forrige - neste »

Hansi

Hva tenker folket om fordeler og ulemper ved Ampera-e vs konkurrenter?

2017 (blir vel ikke 2018-modell før den kommer til Norge?) Opel Ampera-e 60 kWh

2017 Renault ZOE ZE 40
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30033.0.html
http://insideevs.com/new-2017-renault-zoe-ze-40-400-km-range-41-kwh-battery/

2017 BMW i3 33kWh

2017 VW e-Golf 36 kWh

2016 Nissan Leaf 30 kWh

2017 Nissan Leaf 41 kWh?

2018 Nissan Leaf 60 kWh?

2017-2018 Nissan Micra EV?

2018-2019 Tesla Model 3

Flere?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

tutti

Sitat fra: Hansi på onsdag 28. september 2016, klokken 19:15
Hva tenker folket om fordeler og ulemper ved Ampera-e vs konkurrenter?
Det ser ikke ut som noen konkurrenter kan tilby samme batteristørrelsen i 2017 under halve prisen (Tesla).

Egentlig litt merkelig at dette ikke skjer før tidligst 2018.

TM

Det ligger vel an til at Ampera-e kan komme på markedet våren 2017. Om det ønsker å betegne den 2018 modell så klager jeg ikke, men det står 2017 modell på kontrakten  ;)

tutti

Sitat fra: TM på onsdag 28. september 2016, klokken 19:32
Det ligger vel an til at Ampera-e kan komme på markedet våren 2017. Om det ønsker å betegne den 2018 modell så klager jeg ikke, men det står 2017 modell på kontrakten  ;)
De første demobilene kommer i februar/mars. Men så tidlig levering? Hadde vært moro :)

Hansi

Jeg lurer på om "Leaf 2" (IDS) med 60 kWh batteripakke kommer omtrent samtidig som Ampera-e'en. Nissan holder kortene veldig tett til brystet, vanskelig å si
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Crown

Sitat fra: Hansi på onsdag 28. september 2016, klokken 20:22
Jeg lurer på om "Leaf 2" (IDS) med 60 kWh batteripakke kommer omtrent samtidig som Ampera-e'en. Nissan holder kortene veldig tett til brystet, vanskelig å si

Spent på den ja... Nissan er noen luringer. De har jo også hensynet til eksisterende modell å ta, ved å annonsere at 60kWh kom om et halvt år ville jo salget av eksisterende modell, som sikkert er veldig lønnsom nå, stoppe helt opp nesten umiddelbart. Opel derimot, har alt å tjene på å annonsere laaang tid i forveien, tegne kontrakter på biler før de vet hverken pris eller utstyr, og søke å få kundene til å binde seg før konkurrentene er på banen med tilsvarende batterier.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

knut.aulie

2017 Renault ZOE ZE 40
Liten bil uten premium følelse, hurtigladingsproblem, muligens litt rimeligere. Tviler veldig på om EPA blir noen konkurent til Ampera.

2017 BMW i3 33kWh
High tech og premium følelse fra statusmerke. Ikke firedørs og fireseter.
Vesentlig kortere rekkevidde.

2017 VW e-Golf 36 kWh
Traust vanlig bil, for lite batteri til å være konkurent

2016 Nissan Leaf 30 kWh
No match

2017 Nissan Leaf 41 kWh?
Kan være en utfordrer for noen, men gammel bil

2018 Nissan Leaf 60 kWh?
Absolutt utfordrer NÅR den kommer, spesielt hvis den ligner IDS

2017-2018 Nissan Micra EV?
Småbil som ikke egentlig konkurerer

2018-2019 Tesla Model 3
Megakonkurent, med høyprestanda, firehjulstrekk og hengerfeste. Sannsynligvis flere batterivalg mm. Sannsynlig høy pris og sen levering med lang kø foran deg.

Q6 e-tron, Volvo XC -e, FaraDay future, Soleese, Apple/Google car, Fisker-e, Budd-e, BMV 3 serie eletrick, BMW i5, Mercedes B klasse 60 kWh , BYD, m. fl er alle dark horses for nær fremtid, vanskelig å si hvor nær. Utviklingen kan akselerere når de store bilprodusentene bestemmer seg å konkurere med hverandre om å bli best, ikke bare ha noen for Calefornia og noen andre nisjemarkeder......



Sent from my iPhone using Tapatalk

tomrh

How GM Beat Tesla to the First True Mass-Market Electric Car
https://www.wired.com/2016/01/gm-electric-car-chevy-bolt-mary-barra/

En interessant artikkel som beskriver hvilket rotterace som egentlig pågår innad i bilindustrien mhp elektrifisering, hvorfor GM - av alle - klarte å jobbe seg målbevisst fram til å slå Tesla. Og hvor "farlig" det egentlig er at det er GM som er i denne posisjonen nå og ikke Tesla, en bilprodusent som har alle forutsetninger for og historikk for å spy ut og oversvømme markedet med masseproduserte biler. Og nevner noe kort om at Toyota m.fl. har rotet seg bort med hydrogen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Ipadjove

Opel sin sammenligning på rekkevidde (korrigert etter første version)

AmocoCadiz

Sitat fra: Hansi på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:03
Tesla Model 3 leveres med "hardware needed for full self-driving capability"
Men hvor langt unna er AE self driving og autopilot?
Hele bilen er designet med drive by wire.
Og uttesting av selfdriving av Bolt er jo i full gang.
Her er en fyr som spottet Bolt som kjører rundt San Fransisco opp ned bakker  selv, dog ikke med integrerte systemer enda, men når en fått til software, og hvilke radar og kameraer som trengs er det vel ikke stor sak å integrert de i bilen?


Gurba

Jeg ser ikke "faren" men at GM spyr ut masseproduserte elbiler på markedet. Er det ikke dette vi vil ha? Flere elbiler?

Amoss

Sitat fra: Gurba på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:47
Jeg ser ikke "faren" men at GM spyr ut masseproduserte elbiler på markedet. Er det ikke dette vi vil ha? Flere elbiler?

For oss og for verden er dette ikke noen fare. Slik jeg tolket innlegget så var det om dette skulle være en fare for Tesla - ikke for noen andre. En annen debatt er om "spyr ut masseproduserte elbiler" er en dekkende betegnelse for en stor produsent som sender ut en modell i ett begrenset opplag til enkelte markeder.

Sitat fra: tomrh på lørdag 01. oktober 2016, klokken 19:17
Og hvor "farlig" det egentlig er at det er GM som er i denne posisjonen nå og ikke Tesla, en bilprodusent som har alle forutsetninger for og historikk for å spy ut og oversvømme markedet med masseproduserte biler.

Selvfølgelig hadde nok Tesla satt pris på å kunne slå seg på brystet og si at de var først også med en moderat priset elbil med god rekkevidde, men utover det tror jeg neppe det har noen negativ virkning på Tesla. Spesielt ikke så lenge det er klart at GM så langt ikke har noen planer om å "spy ut og oversvømme markedet med masseproduserte elbiler".

At en stor produsent som GM kommer med på laget (igjen) som en mer eller mindre seriøs elbil produsent gir tvert i mot Tesla mer legitimitet og vil øke det potensielle markedet for elbiler mer enn hva GM så langt ser ut til å ønske å produsere. Dette er dessuten helt i tråd med Teslas "mission statment" - spesielt forrige utgave av denne: "Teslas mission is to accelerate the world's transition to sustainable transport.". Ja, Tesla ønsker at andre bilprodusenter skal kaste seg på elbil teknologien.

Ser ut fra Teslas Masterplan #2 ikke ut som om Tesla overhode ønsker å "oversvømme markedet" med noen rimeligere elbil enn Model 3, det er en del av markedet de heller overlater til andre aktører (GM? VW?).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

automat

Sammenligning av Bolt og model S 60:
http://www.motortrend.com/cars/chevrolet/bolt-ev/2017/2017-chevrolet-bolt-ev-vs-2016-tesla-model-s-60/

Over two weeks of testing the 2017 Chevrolet Bolt Premier and Tesla Model S 60 back to back, things got a lot more complicated than expected.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Goggen123

Sitat fra: Crown på onsdag 28. september 2016, klokken 20:34
Sitat fra: Hansi på onsdag 28. september 2016, klokken 20:22
Jeg lurer på om "Leaf 2" (IDS) med 60 kWh batteripakke kommer omtrent samtidig som Ampera-e'en. Nissan holder kortene veldig tett til brystet, vanskelig å si

Spent på den ja... Nissan er noen luringer. De har jo også hensynet til eksisterende modell å ta, ved å annonsere at 60kWh kom om et halvt år ville jo salget av eksisterende modell, som sikkert er veldig lønnsom nå, stoppe helt opp nesten umiddelbart. Opel derimot, har alt å tjene på å annonsere laaang tid i forveien, tegne kontrakter på biler før de vet hverken pris eller utstyr, og søke å få kundene til å binde seg før konkurrentene er på banen med tilsvarende batterier.

Tilbudet fra Birger N. Haug til leafeiere om innbytte nå og leasing av leaf 30 kwt i 14 mnd og "først i køen når ny leaf kommer" kan vel tyde på at dette ikke skjer med det første. Heller mot årsskiftet 2017/2018 før ny Leafmodell. (Og spørs vel om de vil oppgradere dagens modell til 40 kwt før den tid).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA