Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Hvis de skal ta et strategisk valg omkring dette, så er tiden inne nå. Det blir jo bare verre og verre jo lenger man venter.

Forskjellige spec på biler fra kontinent til kontinent er også positivt for produsentene,fordi de får bedre kontroll på parallellimport.

Jeg satt en gang (2005) og vurderte om vi skulle ha Schuko-kontakter eller CEE på ladekablene og ladestasjonene  til elbiler. Fordelen med schuko-kontakter var enkelhet, dvs. at man kunne lade fra alle kontakter, og hensynet til de 400 elbilene vi allerede hadde i Norge. Da ville det heller ikke bli noe mystisk rundt lading og elbil.

Ulempen var/er jo mye større, med fare for brann ved høy belastning og redusert ladehastighet. En enkel overgang til 200,- ville løst evt. problemer.  Vi valgte likevel å gå for schuko, for å gjøre det hele så lett som mulig, og så satset vi på at det i fremtiden uansett ville komme ladestasjoner med helt nye plugger for høyere strømmer.

Jeg angrer litt på valget, men på den annen side var det et helt greit valg som vi alle lever godt med.

Moralen er vel at man bør ta slike valg så tidlig som mulig...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

sylwester

Signaleringen i Chademo og CCS er såpass lik at det vil være omtrent like dyrt å ha CCS i Europa mens en beholder Chademo / type1 i Japan/USA. Jeg tror ikke man kan anta noe på basis av at testbil har type1/chademo siden det vil mest sannsynlig være det den har i noen markeder.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Zuexi

#932
Snakket med selger på BNH idag. Han mente 40 kWh var modellen som blir levert først. Mulig det blir åpnet for bestilling av 60 kWh også, men den skulle visst får batterier fra LG og dermed lenger leveringstid - "og du vet jo hvilken leveringstid de har på Ioniq idag" sa han og humret i andre enden...

Husky

Leveringstiden på Ionic er sånn omtrent 8 mnd?

Ebe

Satser på at det er leaf-produksjonen som har satt Ioniq bakerst i køen da ;D
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

kaiat

Sitat fra: Zuexi på torsdag 31. august 2017, klokken 22:54
Snakket med selger på BNH idag. Han mente 40 kWh var modellen som blir levert først. Mulig det blir åpnet for bestilling av 60 kWh også, men den skulle visst får batterier fra LG og dermed lenger leveringstid - "og du vet jo hvilken leveringstid de har på Ioniq idag" sa han og humret i andre enden...

Renault Zoe har da også batterier fra LG og det virker ikke til å være leveringsproblemer der da den for tiden er den mest solgte elbil i Europa.

knut3448

#936
Sitat fra: kaiat på fredag 01. september 2017, klokken 08:38
Sitat fra: Zuexi på torsdag 31. august 2017, klokken 22:54
Snakket med selger på BNH idag. Han mente 40 kWh var modellen som blir levert først. Mulig det blir åpnet for bestilling av 60 kWh også, men den skulle visst får batterier fra LG og dermed lenger leveringstid - "og du vet jo hvilken leveringstid de har på Ioniq idag" sa han og humret i andre enden...

Renault Zoe har da også batterier fra LG og det virker ikke til å være leveringsproblemer der da den for tiden er den mest solgte elbil i Europa.

Alle disse bilprodusentene som handler med LG signerer kontrakter på hvor mange batteri de skal handle.

"A report from Business Korea says that Hyundai is having trouble sourcing batteries for its Ioniq plug-in and EV. It says that Hyundai originally ordered 6,000 to 7,000 batteries from supplier LG Chem for installation in versions of the Ioniq.
According to the report, sales have been double what was originally expected, and that LG Chem is having trouble keeping up with the increased demand."  http://www.hybridcars.com/hyundai-ioniq-ev-suffering-from-battery-shortage/

6000-7000 biler ja, bare i Norge er det registrert 2000 Ioniq EV. Som det står over så er ikke LG i stand til å levere flere batteri før de får økt produksjonskapasiteten. Bolt/A-e skal visstnok slite med det samme, uten at jeg finner en artikkel om det i farta. Grunnen til at Renault kan levere mange Zoe er antakelig at de var tidlig ute med å signere for et tilstrekkelig høyt antall batteri. Det var nok ikke noe kapasitet igjen til batteri til Nissan, som sammen med flere andre må vente på nye fabrikker i bl.a. Michigan og Polen. Inntil videre må nok 2018 Leaf leveres med deres egne AESC celler. Joda AESC er solgt, men de har vel sikret seg det de trenger av batteri herfra.

Og bare for å ha nevnt det igjen. Om ikke AESC har gjort fremskritt med sine batteri det siste drøye halvåret så kan man tenke seg at 40kWh Leaf blir ca 37,5kWh brutto! Og som jeg har skrevet tidligere, det er ikke utenkelig at 60kWh blir ca 50kWh brutto. 50kWh kan/bør være nok til å lage en 200miles+ bil. Det vil bli enklere å lage Leaf billigere enn Model 3, 60kWh fra 192 celler høres dyrt ut!

Goggen123

Hva kan rekkevidden bli med ca 37,5 brutto mon tro?

Stikkkontakt

Sitat fra: Goggen123 på fredag 01. september 2017, klokken 15:36
Hva kan rekkevidden bli med ca 37,5 brutto mon tro?

300 på ein fin sommerdag og 200+ på en guffen vinterdag.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

turfsurf

Her blandes vel brutto og netto. Netto er det som er tilgjengelig for bruk.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut3448

#940
37.5kWh brutto ja. I så fall blir rekkevidden hakket over nye eGolf, som har 30 mil etter EU standarden og 20 mil etter EPA. Ioniq har også ca 20 mil etter EPA, så man burde få noe ekstra ut av en modernisert Leaf med større batteri.

Men vi har jo ikke full oversikt over hva AESC kan tilby av batteri nå, denne spådommen er derfor et worst case scenario.

Ebe

37,5 brutto?! Du mener vel netto, altså 37,5 kwh tilgjengelig?

37,5 brutto er jo knappe 35 kwh netto, noe som vil være særdeles skuffende for nye leaf...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

knut3448

Jeg mener brutto ja. De største cellene fra AESC anslås til å være 52Ah. Men de kan ha utviklet større de seneste mnd.

52Ah*3.75V*192celler=37,44kWh - brutto.

Som sagt, worst case.

daktari

Og da forutsetter du samme layout på batteripakken som i dag.

knut3448

I følge denne tråden er det lite forskjell i størrelsen på ny Leaf
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35250.0.html
Da blir det nok vanskelig å øke fra 192 celler (96x2) til 288 celler (96x3). Men det kan jo være mulig å velge et annet antall seriekoblede celler i hver pakke. En pakke på 100 celler i serie vil gi en økning på 15V til 375V, en 100S2P pakke blir da 39kWh brutto med 52AH celler. Eller kanskje enda flere celler i serie. Et økt antall celler i bilen vil i alle fall forklare den økte vekta, og det hevdes at vekta er økt med noe sånt som 1/4. Det er vanskelig å tenke seg at ikke batteri er en del av denne økningen.

Men dette er bare tynt funderte spekulasjoner, basert på spekulasjoner. Vi får se om noen få dager og satse på at worst case scenarioet ikke slår til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA