Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

Rio

350 kW høres ut som et prosjekt for å gjøre elbildrift like dyrt som fossilbildrift. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Sitat"Alle" snakker om 350kW lading nå om dagen (CSS og Tesla), så å belage seg på å strekke chademo-strikken lengre er litt lite fremtidsrettet.

Forhåpentligvis tilrettelegges det for CSS 350kw lading på den nye Leafen, selv om det igjen medfører at batteripakka må lades på 800v istedet for 400v etc

Du kan ikke lade en 400V batteripakke med 800V og forvente 350kW  :police:


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

tomrh

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 06. juni 2017, klokken 14:43
Det er ingen tvil om at Leaf trenger hurtigere hurtiglading. De står utrolig lenge på hurtigladere og får lite strøm og det er sammenlignet med Soul som jeg kjørte før.
30 kWh Leaf gjør jo ikke det da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

rolandvg99

Sitat fra: tomrh på tirsdag 06. juni 2017, klokken 21:05
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 06. juni 2017, klokken 14:43
Det er ingen tvil om at Leaf trenger hurtigere hurtiglading. De står utrolig lenge på hurtigladere og får lite strøm og det er sammenlignet med Soul som jeg kjørte før.
30 kWh Leaf gjør jo ikke det da.

30 kWt lader raskere enn 24 kWt, men Soul ladet raskest da jeg prøvekjørte alle 3 i vinter.
"I like soul with a capital S"

Øyst1

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 06. juni 2017, klokken 18:03
Ikke min, men det er 30.

Synes det er veldig merkelig.

Skulle ikke sagt noe om det var 24kWh, men 30 kWh lader temmelig raskt, og vel så raskt som Kia Soul.

Sommerstid bruker jeg rundt 15 min fra 20 prosent opp til 80.
Men vinter går senere, noe det gjør med alle elbiler.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

knut.aulie

Sitat fra: tomrh på tirsdag 06. juni 2017, klokken 21:05
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 06. juni 2017, klokken 14:43
Det er ingen tvil om at Leaf trenger hurtigere hurtiglading. De står utrolig lenge på hurtigladere og får lite strøm og det er sammenlignet med Soul som jeg kjørte før.
30 kWh Leaf gjør jo ikke det da.
Finnes det EK registrerte 24 kWh ? For jeg sto ved siden av en på fredag og det gikk ikke fort...

larsern6

Sitat
Finnes det EK registrerte 24 kWh ? For jeg sto ved siden av en på fredag og det gikk ikke fort...
Javisst. Jeg har 24kwh, og den er EK registrert. Selges jo fremdeles 24kwh biler.
2015 Leaf S

turfsurf

Jada, mange som bare skal ha elbil billigst mulig. Har støtt på noen som har blitt direkte lurt med tanke på rekkevidde og ladefart. Blir litt forbannet på selgere da.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie

Sitat fra: larsern6 på tirsdag 06. juni 2017, klokken 21:16
Sitat
Finnes det EK registrerte 24 kWh ? For jeg sto ved siden av en på fredag og det gikk ikke fort...
Javisst. Jeg har 24kwh, og den er EK registrert. Selges jo fremdeles 24kwh biler.
Da beklager jeg, var sikker på EK var 30 kWh .

Men alle elbiler trenger mer ladefart, til og med Tesla....

Så jeg fastholder at nye Leaf trenger mer ladefart på hurtiglader.

Go-carter

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 06. juni 2017, klokken 19:38
Sitat"Alle" snakker om 350kW lading nå om dagen (CSS og Tesla), så å belage seg på å strekke chademo-strikken lengre er litt lite fremtidsrettet.

Forhåpentligvis tilrettelegges det for CSS 350kw lading på den nye Leafen, selv om det igjen medfører at batteripakka må lades på 800v istedet for 400v etc

Du kan ikke lade en 400V batteripakke med 800V og forvente 350kW  :police:

Hvorfor ikke? Det en kun en teknisk utfordring, batteripakke består av celler i serie og parallell. Vest å ha en shunt/relé som switcher de paralellkoblede pakkene inn i serie under lading kan man lade på begge standardene :) Vil tro at de løser det sånn.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

sylwester

#490
Enig i det. Burde være mulig å fikse slik at 350kW-lading fungerer, MEN jeg tviler på at det skjer med 2018-modellen. Uansett er jeg sikker på at en eventuell 40kWh Leaf med 125kW-lader er bedre enn en 60kWh OAE med 50kW-lader med den tettheten vi har av hurtigladere.

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 06. juni 2017, klokken 21:12
Finnes det EK registrerte 24 kWh ? For jeg sto ved siden av en på fredag og det gikk ikke fort...

Det er et mysterium at folk vil bruke flere hundretusen på en bil og spare 15 lapper for 6kWh mindre batteri. Nissan er nok glad siden de blir kvitt de gamle batteripakkene og det er viktig nå siden de kommer til å kutte ut 24kWh.

Jeg tror de beholder 30kWh, kanskje som opsjon til Visia. Den kan konkurrere med trillingene en stund til.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

rolandvg99

Ganske mange US 24 kWt Leaf på EK-skilter.
"I like soul with a capital S"

tomrh

#492
350 kW hurtiglading blir mye dyrere enn bensin med dagens investeringsnivå og effektavgifter på hurtigladere. Se f.eks. https://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538
Noen år gammel men like relevant. Et forslag i fjor om bunnfradrag på 5000 kWh før effektavgift for hurtigladeoperatører, falt. Det mangler foreløbig politisk vilje før det skal bli lønnsomt for norske utbyggerne å satse på noe mer enn 50 kW hurtiglading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

350 kW blir selvsagt veldig mye dyrere enn 150 kW, som igjen er veldig mye dyrere enn 50 kW, som er det folk allerede klager over.

Det er lett å se seg blind på effekt og kWh. Selvsagt er det kjempeflott med 2 MW også.

Når man har et batteri på 60 kWh så har man kjørt rundt 400 km før lading - da er det faktisk OK med 30 minutters pause for lading.

Ikke bare det, man får ladet langt flere biler med 3 x 50 kW hurtigladere, enn 1 x 150 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

DagfinnN

Sitat fra: Rio på tirsdag 06. juni 2017, klokken 23:18
350 kW blir selvsagt veldig mye dyrere enn 150 kW, som igjen er veldig mye dyrere enn 50 kW, som er det folk allerede klager over.

Det er lett å se seg blind på effekt og kWh. Selvsagt er det kjempeflott med 2 MW også.

Når man har et batteri på 60 kWh så har man kjørt rundt 400 km før lading - da er det faktisk OK med 30 minutters pause for lading.

Ikke bare det, man får ladet langt flere biler med 3 x 50 kW hurtigladere, enn 1 x 150 kW.
men - hvis man har 60 kwh batteri og har kjørt det langt ned f.eks 5 kwh igjen, da holder det jo ikke å lade i 30 minutter med 50 kwh. Da må man jo lade i en time om jeg ikke er helt på jordet regnemessig.
30 min pause etter 40 mil er helt greit. 1 time er nok for lenge for mange og i hvert fall meg.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA