Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

Hansi

Ja, jeg har lest det, men hvorfor skal det bety at det er god kapasitet i batterimarkedet? Etter hva jeg har lest er grunnen til at de selger at de ikke klarer å konkurrere..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Ampera

Fra nissan USA "* The LEAF is not yet available for purchase. Expected availability in early 2018. Pre-production model shown; see actual production vehicle when available for final details on features"

Så i begynnelsen av 2018 ikke i slutten av 2017 som sikkert mange håper på, men kan vare at vi i Norge får den litt før? :) 

Kjell Leaf

Sitat fra: Hansi på onsdag 31. mai 2017, klokken 23:29
Ja, jeg har lest det, men hvorfor skal det bety at det er god kapasitet i batterimarkedet? Etter hva jeg har lest er grunnen til at de selger at de ikke klarer å konkurrere..
Mengden tilgjengelig bestemmer prisen. Det er bare ihuga Tesla fans som tror at Elon Musk har lagt belslag på alle batteriingrediensene som finnes  ;D ;D Jeg tror at dette er klokt av Nissan, da kan de alltid kjøpe de beste batteriene, og de fortsetter også selv med utvikling av nye batterier.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

AmocoCadiz

Sitat fra: Ampera på fredag 02. juni 2017, klokken 13:51
Fra nissan USA "* The LEAF is not yet available for purchase. Expected availability in early 2018. Pre-production model shown; see actual production vehicle when available for final details on features"

Så i begynnelsen av 2018 ikke i slutten av 2017 som sikkert mange håper på, men kan vare at vi i Norge får den litt før? :)
Nissan har nok forskjellige strategier i ulike verdensdeler, avhengig av markeder og gjeldende insentiver.
Nullutslippsbiler i USA er vel snart stein døde pga endret og reversert politisk miljøsatsing.

Kan rett og slett være fordel for Norge og Europa, flere biler sendt hit og raskere!

telcontar

Litt om ProPilot i en artikkel om Nissan X-Trail https://www.topgear.com/car-news/new-nissan-x-trail-can-drive-itself?utm_campaign=Echobox&utm_content=News&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&link_time=1496415575

Bigger news lies beneath the skin, for this is an X-Trail that will be able to drive itself. Optional from 2018 will be 'ProPILOT', Nissan's first stage of autonomous driving tech.

"ProPILOT will control the steering, acceleration and braking in a single lane on highways during heavy traffic congestion and high-speed cruising," we're told. Handy for when the kids filling the five seats behind you are wreaking havoc and need a stern word, perhaps.

Linken ble som den ble når en bruker en telefon  :)

Lyse Tanker

Jeg har veldig tro på neste generasjonen Nissan Leaf! Hvis de kan levere et like godt produkt som første generasjonen med et finere ytre, oppgradert med Propilot, ACC, større infoskjerm og ikke minst større batteri, helst 60 kWh, så kommer de til å selge enormt. Kjørte Opel Ampera-e forleden og da skjønte jeg at Nissan kommer til å innta førsteplass til høsten, eventuelt dele den med TM3.

Mazzbot

Sitat fra: Lyse Tanker på mandag 05. juni 2017, klokken 22:47
Jeg har veldig tro på neste generasjonen Nissan Leaf! Hvis de kan levere et like godt produkt som første generasjonen med et finere ytre, oppgradert med Propilot, ACC, større infoskjerm og ikke minst større batteri, helst 60 kWh, så kommer de til å selge enormt. Kjørte Opel Ampera-e forleden og da skjønte jeg at Nissan kommer til å innta førsteplass til høsten, eventuelt dele den med TM3.

Problemet er ikke batteri men ladehastighet . Håper inderlig at leaf kommer med 150 kw lader . Hjelper lite å ha 60 kwh når hastigheten er på 30kw .. tesla model 3 blir vinneren grunnet tilgang til sc .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Rio

Sitat fra: Mazzbot på mandag 05. juni 2017, klokken 23:05
Sitat fra: Lyse Tanker på mandag 05. juni 2017, klokken 22:47
Jeg har veldig tro på neste generasjonen Nissan Leaf! Hvis de kan levere et like godt produkt som første generasjonen med et finere ytre, oppgradert med Propilot, ACC, større infoskjerm og ikke minst større batteri, helst 60 kWh, så kommer de til å selge enormt. Kjørte Opel Ampera-e forleden og da skjønte jeg at Nissan kommer til å innta førsteplass til høsten, eventuelt dele den med TM3.

Problemet er ikke batteri men ladehastighet . Håper inderlig at leaf kommer med 150 kw lader . Hjelper lite å ha 60 kwh når hastigheten er på 30kw .. tesla model 3 blir vinneren grunnet tilgang til sc .

Ladeeffekten avgjøres i stor grad av størrelsen på batteripakken, og selvsagt batterikjemien.

Dersom du har et batteri på 60 kWh, så har du kanskje kjørt 400 km innen du må lade. Skal du da kjøre 200 km til (f. eks. Oslo - Trondheim, Stavanger, Bergen for å ta realistiske dagsetapper) så trenger du da 30 kWh. Lader du med 50 kW er det altså snakk om 40 minutter lading etter en tur på 400 km. Med 150 kW hadde det kanskje vært et kvarter. Du trenger en lenger pause etter 400 km.

En 150 kW lader vil ha en minuttpris som er langt mer enn 3 ganger så dyr om en 50 kW lader. Det vil si at prisen for ladingen er langt dyrere, og samtidig må du avbryte matpausen for å flytte bilen fra 150 kW hurtigladeren...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olee

Sitat fra: Mazzbot på mandag 05. juni 2017, klokken 23:05
Hjelper lite å ha 60 kwh når hastigheten er på 30kw .. tesla model 3 blir vinneren grunnet tilgang til sc .
Hvem har sagt at 60 kWh-batteriet ikke lader med mer enn 30 kW? Tror du Nissan kommer med ny bil som lader tregere enn den gamle?  :o

Go-carter

Sitat fra: Olee på tirsdag 06. juni 2017, klokken 13:04
Sitat fra: Mazzbot på mandag 05. juni 2017, klokken 23:05
Hjelper lite å ha 60 kwh når hastigheten er på 30kw .. tesla model 3 blir vinneren grunnet tilgang til sc .
Hvem har sagt at 60 kWh-batteriet ikke lader med mer enn 30 kW? Tror du Nissan kommer med ny bil som lader tregere enn den gamle?  :o

Chademo støtter vel ikke mer enn 45? Milevis igjen til 100kw+ som TM3 får.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

kavorland

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 06. juni 2017, klokken 13:54
Sitat fra: Olee på tirsdag 06. juni 2017, klokken 13:04
Sitat fra: Mazzbot på mandag 05. juni 2017, klokken 23:05
Hjelper lite å ha 60 kwh når hastigheten er på 30kw .. tesla model 3 blir vinneren grunnet tilgang til sc .
Hvem har sagt at 60 kWh-batteriet ikke lader med mer enn 30 kW? Tror du Nissan kommer med ny bil som lader tregere enn den gamle?  :o

Chademo støtter vel ikke mer enn 45? Milevis igjen til 100kw+ som TM3 får.

CHAdeMO Opererer på inntil 500 V, og kan levere inntil 125 A. Det gir en effekt på 62,5 kW. I praksis leverer de fleste CHAdeMO-hurtigladere i Norge inntil 50 kW.

CHAdeMO-spesifikasjonene muliggjør imidlertid strømstyrker på inntil 200 A i fremtiden.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Go-carter

Sitat fra: kavorland på tirsdag 06. juni 2017, klokken 14:03
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 06. juni 2017, klokken 13:54
Sitat fra: Olee på tirsdag 06. juni 2017, klokken 13:04
Sitat fra: Mazzbot på mandag 05. juni 2017, klokken 23:05
Hjelper lite å ha 60 kwh når hastigheten er på 30kw .. tesla model 3 blir vinneren grunnet tilgang til sc .
Hvem har sagt at 60 kWh-batteriet ikke lader med mer enn 30 kW? Tror du Nissan kommer med ny bil som lader tregere enn den gamle?  :o

Chademo støtter vel ikke mer enn 45? Milevis igjen til 100kw+ som TM3 får.

CHAdeMO Opererer på inntil 500 V, og kan levere inntil 125 A. Det gir en effekt på 62,5 kW. I praksis leverer de fleste CHAdeMO-hurtigladere i Norge inntil 50 kW.

CHAdeMO-spesifikasjonene muliggjør imidlertid strømstyrker på inntil 200 A i fremtiden.

"Alle" snakker om 350kW lading nå om dagen (CSS og Tesla), så å belage seg på å strekke chademo-strikken lengre er litt lite fremtidsrettet.

Forhåpentligvis tilrettelegges det for CSS 350kw lading på den nye Leafen, selv om det igjen medfører at batteripakka må lades på 800v istedet for 400v etc.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

knut.aulie

Det er ingen tvil om at Leaf trenger hurtigere hurtiglading. De står utrolig lenge på hurtigladere og får lite strøm og det er sammenlignet med Soul som jeg kjørte før.

Øyst1

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 06. juni 2017, klokken 14:43
Det er ingen tvil om at Leaf trenger hurtigere hurtiglading. De står utrolig lenge på hurtigladere og får lite strøm og det er sammenlignet med Soul som jeg kjørte før.

Har du 24 eller 30 kWh utgave?
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

knut.aulie


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA