Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

Myrvang

Corolla er et annet eksempel på en bil som forandret seģ mye men beholdt navnet. Så ikke noe galt eller rart i å beholde Leaf-navnet selv om bilen blir helt ny.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

borge

Haha, den ser jo rimelig lik ut bortsett fra litt mer Pulsar lignende front og hekk. Jeg tror vi kaller det facelift med noe større batteri og sikkert noen nye funksjoner/nytt instrumentpanel osv. Men alt i alt samme bil. Som en neste versjon av Golf ja.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: borge på tirsdag 29. august 2017, klokken 12:33
Men alt i alt samme bil. Som en neste versjon av Golf ja.

Når man lager en helt ny bil som skal erstatte en eksisterende modell, og treffe samme kundegruppe/bruksscenario, så er det helt naturlig at man velger mer eller mindre samme form/størrelse/funksjonalitet. Ja, også velger man samme navn for å fortelle kundene "denne nye bilen dekker de samme ønsker/behov/funksjonalitet som den dere kjenner fra før".

Ja, Golf har fra starten av vært en (relativt) liten "hatchback" personbil med (teoretisk) plass til 5, og det er den fortsatt. Rett nok lagt på seg litt i størrelsen om jeg ikke tar feil? 5 i bilen er nå noe mer praktisk enn teoretisk sammenlignet med 1. generasjon? Men den har garantert gjennomgått store endringer i selve konstruksjonen - om ikke for annet så for å tilfredsstille de stadige endringene i sikkerhetskrav som stilles. I tillegg har den også fått en god del endringer i fasongen innen de begrensinger som ligger i å ha en viss gjenkjennelighet til forrige modell.

Her er generasjon 1 av Golf:


Her er generasjon 7 av Golf:


For å være ærlig er det ikke lett å se store likheten mellom disse to, men ser man dem generasjon for generasjon ser man familielikheten oppover.

Så nei, at den nye Leaf'en har en nogenlunde lik form utvendig som den forrige og/eller tilsvarende størrelse betyr hverken at det er "den gode gamle" med facelift eller at det er en helt ny bil. Men etter min mening tyder alt på - inkludert hva Ghosn selv har sagt - at nye Leaf er en helt ny bil bygget for å erstatte den gamle (og derved nogenlunde samme størrelse/form). Noe annet hadde også vært rart 7 år etter at den forrige versjon ble lansert...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sylwester

#919
Selv om man endrer utseende/chassis er det fremdeles mye av det tekniske som kan være helt likt. Som softwareutvikler kan jeg garantere dere at mye av Windows10 fremdeles er Windows2000-kode. Det ser helt anderledes ut, men under panseret er det mye likt.

Netscape6 derimot var helt ny. Ikke basert på Netscape4, men helt ny kode. Den tok 4 år å utvikle og den var full av bugs i mange år etter release. På grunn av tiden hadde de allerede tapt konkurransen.

Hvor mye skal endres på før du kan si det er ny bil, ny gererasjon, facelift?

Hva Nissan sier er "helt ny" gjelder ikke siden de vil nok si hver facelift er ny bil for å få mer PR.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Agmuns

Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:49
Rett nok lagt på seg litt i størrelsen om jeg ikke tar feil?
:D Ja, den første Golfen var vel på størrelse med dagens A-segment (les: bybiler mindre enn Polo/Fiesta).

Det er for øvrig litt rart å tenke på at vi i dag må ha digre SUVer for å dekke samme behov som vi på 80-tallet klarte med dagens Fiesta (størrelsesmessig bare i stasjonsvogn).

Amoss

Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:56
Selv om man endrer utseende/chassis er det fremdeles mye av det tekniske som kan være helt likt.

Ja, så klart, det KAN være som du sier. Da heter det "facelift". Bilen kan også fortsatt være "helt ny" selv om den tar med seg enkelte komponenter fra den gamle modellen.

Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:56
Som softwareutvikler kan jeg garantere dere at mye av Windows10 fremdeles er Windows2000-kode. Det ser helt anderledes ut, men under panseret er det mye likt.

... og Windows2000 var bare en facelift av WindowsNT 3.x...  Men WindowsNT var ett helt nytt operativsystem som ikke bygget på Windows 3.x eller Dos 6.x. (Selv om noe kode fra disse ble tilført for å sikre kompatibilitet).  Eller, noen onde tunger hevder at den egentlig bygget på Digitals VMS... Mange av utviklerne kom i alle fall derfra da de startet.

Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:56Hvor mye skal endres på før du kan si det er ny bil, ny gererasjon, facelift?

"Grunnmuren"...


Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:56
Hva Nissan sier er "helt ny" gjelder ikke siden de vil nok si hver facelift er ny bil for å få mer PR.

Muligens / muligens ikke. Joda, har sett fabrikanter presentere "helt nye" biler hvert år i løpet av en generasjons levetid. Men etter ca. 7 år er det helt normalt å lage en ny generasjon (tidligere dersom kundene begynner å svikte). Ca. midt en en generasjons levetid er det normalt å ha en facelift. Så her ser det ut som om Nissan har valgt å droppe facelift og la bilen gå (mer eller mindre) uendret til den var moden for utskiftning.

Vi bør altså egentlig forvente en ny generasjon Model S rundt 2019 en gang....  Venter Tesla til 2020-2021 så kommer de nok *etter* at designet på alle de nye elbilene som skal komme rundt den tiden har fått låst sitt design/sine spesifikasjoner...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lars C. Krogenæs

Ryktene sier Type2 plugg til nye Leaf. Noen som har hørt noe om dette på bygda?

Jeg mener det vil være riktig av Nissan å gå over til Type 2, nå som vi har sett at dette er en standard som brer om seg i Europa, og som også Hyundai har valgt.

Og da ryker vel også ChaDeMo ut, til fordel for CCS....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 29. august 2017, klokken 23:14
Ryktene sier Type2 plugg til nye Leaf. Noen som har hørt noe om dette på bygda?

Jeg mener det vil være riktig av Nissan å gå over til Type 2, nå som vi har sett at dette er en standard som brer om seg i Europa, og som også Hyundai har valgt.

Og da ryker vel også ChaDeMo ut, til fordel for CCS....

Sannsynligvis, men det er ikke noe i veien for å kombinere type 2 med CHAdeMO sånn sett. Eller å tilby både CCS og CHAdeMO for den saks skyld ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knut3448

Uten at jeg vet så mye om V2G så får denne artikkelen meg til å tenke at ny Leaf kommer med chademo.

"Felles for bilene er at de alle bruker CHAdeMO-ladestandard. V2G, eller ISO 15118, er allerede integrert i CHAdeMO-standarden."
https://www.tu.no/artikler/elbileiere-tjener-penger-pa-a-vaere-koblet-til-lader/403818

Men for alt jeg vet kan V2G enkelt implementeres i CCS?

Bondeknøl

Sitat fra: teslanor på mandag 28. august 2017, klokken 18:06
Er det ikke snart på tide at moderator lager en egen undergruppe for Nye Nissan Leaf snart? :D
Dett er nå over 60 sider på Litt nytt om neste generasjon Leaf tråden...
Men den Nye Nissan Leaf blir lansert 6.september som det er skrevet mye om. Hvorfor skal vi da ha en ny tråd om en ny bil som vi vet lite om? Kan vi ikke bare fortsette å skrive om hvordan bilen bør bli og hvordan vi tror den blir?

Kanskje vi heller kan ha en ny tråd som heter:"Hvor var du når Nye Nissan Leaf ble lansert?"

moderator 2

Litt usikker på om en "facelift" av samme bil fortjener en ny kategori, eller om de skal skli over i hverandre.
Vi har det for Think City, som er 2 helt forskjellige biler, men vi har ikke gjort det for biler som er "oppgradert" før, selv om de får nytt utseende.

På den annen side er kategorier en god måte å få oversikt over det som er releant for en elbil, og som er uinteressant for en annen.

Så da tror jeg at vi ender opp med en ny kategori for Nye Leaf 2018.

Lars
Forum diktator
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Tellus

Bør vel uansett vente til vi vet hva slags bil dette er  :)

moderator 2

Kommer sikkert så mye prat om ny Leaf at det er greit å ha dem i 2 kategorier, slik at vi unngår missforståelser med lading, batterier, menyer, autopilot, dørmatter etc. etc.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

kaiat

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 29. august 2017, klokken 23:14
Ryktene sier Type2 plugg til nye Leaf. Noen som har hørt noe om dette på bygda?

Jeg mener det vil være riktig av Nissan å gå over til Type 2, nå som vi har sett at dette er en standard som brer om seg i Europa, og som også Hyundai har valgt.

Og da ryker vel også ChaDeMo ut, til fordel for CCS....

Lars

Ikke utenkelig med Type 2 for saktelading, men testbilene har blitt observert mens de ladet på Chademo. Nissan har vel også brukt en del kroner på Chademo-ladere rundt omkring mener jeg å huske. Kanskje vanskelig å løsrive seg fra "sin" standard...

På den andre side har alliansepartner Renault sagt at de kommer med CCS, og rundt 2020 kommer jo Renault, Nissan og Mitsubishi med felles elbilplattform. Det kan godt være at Nissan venter med å gå over til CCS til den er på plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA