Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

moby666

Selvfølgelig er det bra at ae kom med 60kwh til folkepris, men poenget mitt er at hvem ønsker å stå månedvis/år for å vente på en ae hvis Leaf kan leveres som tidligere. Mest sannsynlig er nok Leaf en bedre utstyr bil enn ae.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: moby666 på mandag 10. juli 2017, klokken 18:26
Selvfølgelig er det bra at ae kom med 60kwh til folkepris, men poenget mitt er at hvem ønsker å stå månedvis/år for å vente på en ae hvis Leaf kan leveres som tidligere. Mest sannsynlig er nok Leaf en bedre utstyr bil enn ae.
Se der, så er vi plutselig enige [emoji1][emoji1360]

Gordon Retriever

For å oppsummere:
Thank you GM, and bye-bye.

knut.aulie

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 10. juli 2017, klokken 22:28
For å oppsummere:
Thank you GM, and bye-bye.
Stiller gjerne med Ae for et lite race, så får vi se hvem det blir bye-bye til [emoji12]

nr1rayner

Problemet mtp henger er ikke ytelse, og neppe kjøling av motor/batteri.
F.eks har alle Citroën Xantia samme hengervekt (1500 kg) uansett motor.
Ford Mondeo 2,0 TDCI MK4 har 1800kg med manuelt gir, men 2000 kg med automat.
Passat har max 1800 kg på gamle modeller, men fra 07 har de inntil 2000. Men dette gjelder kun 2,0 Tdi 4 motion.

Det er mye som spiller inn med hengervekt, effekt kan man vel strengt tatt se bort fra på personbil. Bremser er utrolig viktig, videre kommer nok egenvekt, stivhet i "ramme" på bilen og sikkert sikkert begrensninger fra produsenten.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. juli 2017, klokken 22:44
Stiller gjerne med Ae for et lite race, så får vi se hvem det blir bye-bye til [emoji12]
Ganske sikker på at Leafen blir den som står igjen og vinker bye-bye Opel. :)

Gordon Retriever

Sitat fra: nr1rayner på mandag 10. juli 2017, klokken 22:49
Problemet mtp henger er ikke ytelse, og neppe kjøling av motor/batteri.
[...]
Det er mye som spiller inn med hengervekt, effekt kan man vel strengt tatt se bort fra på personbil. Bremser er utrolig viktig, videre kommer nok egenvekt, stivhet i "ramme" på bilen og sikkert sikkert begrensninger fra produsenten.

Kjøling er viktig på fossilbiler - automatkasser med oljekjøling gir ofte høyere tilhengervekt, mens forbruksoptimerte øko-modeller ofte har lave tall fordi lufttilstrømmingen til motorrommet er redusert for å gi lavere luftmotstand.

Jeg ser ikke bort fra at muligheten for å kontrollere batteritemperaturen i en elbil har innvirkning på tillatt tilhengervekt - tviler f.eks. på at vi vil se særlig høye tall på biler uten aktiv kjøling/varme.

Begrensningene fra produsenten er nok årsaken for manglende tilhengervekt på elbiler:  Kanskje er verken elbilprodusenter eller markedet modne for folk som forsøker å se hvor mye de kan redusere rekkevidden ved å trekke tunge tilhengere i motbakke.

nr1rayner

Trodde alle automatkasser hadde noe kjøling, men hvis det er med og uten er jeg rimelig sikker på at de med har kraftigere bremser hvis de har høyere hengervekt. Større skiver frem/bak, ventilerte skiver bak, større klosser e.a.

Man kan kjøre varmt det meste bare man kjører det hardt nok  ;)
Leafen min hadde nok trekt vogna vår like fint som Mondeoen min, problemet vil bare bli varmgang i batteri på de stadige QC-stoppene..

Slike spare-utgaver, econetic, bluemotion osv har vel ikke lavere hengervekt pga "mangel på kjøling". Det kan være et lass av andre årsaker til at bilprodusenten ikke vil sette høyere vekt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

E_S

Tror nok det med hengervekt går vel så mye på hva produsenten "mener" selv. For eksempel har gamle Mercedes E-klasse i 124-serien alltid 2100 kg hengervekt som stasjonsvogn, selv om motoren er en daff 75 hk diesel og bremsene er ikke-ventilerte, små skiver, eller om det er 280 hk under panseret. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

telcontar



Er det mulig skimte mange miles det gjenstår på bildet? For meg ser det ut som 225


Steinarweb

Tesla Model3 LR - Forventet levering Mai
Leaf Lauch edition 40 kWh Solgt
Leaf Nordic 30KWh Solgt

sylwester

Blir vel 360km det. Hvis det er NEDC betyr det 40kWh. Er det EPA betyr det 60kWh..
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Myrvang

Er ikke 2 2-tall, enten 235 eller 325.

Tror jeg da...
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

telcontar

Enig der, 235 ser mer riktig ut. I og med at den skal til USA først så kan vi håpe på EPA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA