Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

Olee

Hvis du har 5 kWh igjen, og lader 50 kWh, så har du jo 55 av 60 kWh. Burde være fullt nok det.

knut.aulie

Sitat fra: Olee på onsdag 07. juni 2017, klokken 09:50
Hvis du har 5 kWh igjen, og lader 50 kWh, så har du jo 55 av 60 kWh. Burde være fullt nok det.
Du får ikke 50 i snitt på en time. Faktisk så får en vel maks 45 i starten og det faller fort av når en kommer litt opp i prosent 35 til 40 i snitt på en time er vel mer riktig og stemmer mer med to timer enn en.

tomrh

Dere tenker jo helt feil. Man stopper da ikke bare en eneste gang underveis og lader 10-90% der de siste prosentene tar evigheter. Man stopper heller to ganger og lader en mindre mengde strøm på maks effekt. Med 60 kWh batteri kan man tillate seg å kjøre forbi ladekøen til neste hurtiglader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olee

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 07. juni 2017, klokken 17:45
Sitat fra: Olee på onsdag 07. juni 2017, klokken 09:50
Hvis du har 5 kWh igjen, og lader 50 kWh, så har du jo 55 av 60 kWh. Burde være fullt nok det.
Du får ikke 50 i snitt på en time. Faktisk så får en vel maks 45 i starten og det faller fort av når en kommer litt opp i prosent 35 til 40 i snitt på en time er vel mer riktig og stemmer mer med to timer enn en.
Jeg påpekte bare at DagfinnN synes det var lite å lade 50 kWh på 30 min  ;) 
Hvis ladefarten faller allerede ved 35% har man for lite batteri. Har man derimot en bil som kan ta imot mer enn minste Leafen (f.eks Ioniq), så vil effekten ØKE ved høyere SOC, til et visst punkt.
Du kan se det på videoen der Bjørn lader en Ioniq på en 100 kW lader. Det samme hadde også skjedd på en 50 kW lader.

Jeg kjører på måten tomrh beskriver. På gamle Leafen prøver jeg å holde meg under 50% hvis jeg ikke har veldig bra temp på batteriet...

Forresten så ser ladefarten på Ampera-e ut til å skuffe. Nå vet jeg ikke hvilken temperatur batteriet hadde, men på Bjørn sin tur til Danmark falt ladefarten relativt tidlig..


sylwester

Sitat fra: Rio på tirsdag 06. juni 2017, klokken 23:18
...
Ikke bare det, man får ladet langt flere biler med 3 x 50 kW hurtigladere, enn 1 x 150 kW.

Nei, det gjør man absolutt ikke. Hvis du har 3x150kW med makseffekt på 150kW.. Ja, totalt sett ikke mer enn dine 3x50kW vil du kunne gjøre unna kunder før det oppstår kø før rush.. Tiden bilene trenger med 100kW er mye kortere enn tiden med 50kW, 10kW og 5kW... I praksis kan du sammenlijkne det med at du kjøper raskere internett uten at ISP-en øker infrastrukturen sin. Så lenge du og naboen ikke laster ned akkurat samtidig får begge mest ut av det.

Hvis vi skal gå fra 100.000 elbiler til 1.000.000. Vi trenger å kunne gi mer effekt og aller helst biler som kan takle høyere effekt. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

Tror vi diskuterer ulike behov her, må skille mellom lokale hurtigladere i og rundt byene, og korridor-ladere i grisgrendte strøk.

Sylwester m.fl. tenker nok på å få unna ladekø, noe som også skyldes at mange i byene ikke har egen lademulighet hjemme. Mens Rio, jeg m.fl. har f.eks. laderen på Alvdal i tankene - der trafikken er lav og at man stopper der for å spise mens man er underveis mellom Oslo og Trondheim.

Minner om at behov for ladefart er omvendt proporsjonalt med batteristørrelse så fremt man har saktelademulighet hjemme og på destinasjon. Med 80 kWh Leaf ville man kunne kjørt Oslo-Trondheim nonstop.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sylwester

Jeg tror alle steder kunne hatt brukt for dobbel hastighet mellom 20-50%. Selv om makshastigheten blir det dobbelte så halveres jo ikke ladetiden. Jeg er temmelig sikker på at du får i deg litt mat selv om du sparer 20 minutters ventetid. Med større batteri så vil allikevel en hurtigladestopp muligens bli mye lengre enn ved langturer med kortrekkeviddebiler.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rio

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. juni 2017, klokken 09:35
men - hvis man har 60 kwh batteri og har kjørt det langt ned f.eks 5 kwh igjen, da holder det jo ikke å lade i 30 minutter med 50 kwh. Da må man jo lade i en time om jeg ikke er helt på jordet regnemessig.
30 min pause etter 40 mil er helt greit. 1 time er nok for lenge for mange og i hvert fall meg.

Hei,

Men som regel kjører man "aldri" lengre i 600 km i Norge (jeg skrev noe om det i et annet innlegg, men er ikke sikker på om det er i denne tråden eller om det forsvant fra innlegget), så man trenger ikke fylle 55 kWh, men kanskje halvparten.

Hvor ofte kjører du over 600 km på en dag?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sylwester på onsdag 07. juni 2017, klokken 23:47
Sitat fra: Rio på tirsdag 06. juni 2017, klokken 23:18
...
Ikke bare det, man får ladet langt flere biler med 3 x 50 kW hurtigladere, enn 1 x 150 kW.

Nei, det gjør man absolutt ikke. Hvis du har 3x150kW med makseffekt på 150kW.. Ja, totalt sett ikke mer enn dine 3x50kW vil du kunne gjøre unna kunder før det oppstår kø før rush.. Tiden bilene trenger med 100kW er mye kortere enn tiden med 50kW, 10kW og 5kW... I praksis kan du sammenlijkne det med at du kjøper raskere internett uten at ISP-en øker infrastrukturen sin. Så lenge du og naboen ikke laster ned akkurat samtidig får begge mest ut av det.

Hvis vi skal gå fra 100.000 elbiler til 1.000.000. Vi trenger å kunne gi mer effekt og aller helst biler som kan takle høyere effekt. 

Nei, for biler vil ikke lades med 150 kW hele tiden, men bare i begynnelsen. Så gradvis vil effekten falle, mens de to andre bilene står og får ingenting. Netto levert energi vil være langt lavere enn 3 x 50 kW hurtigladere, som kan gå på 100% kapasitet mye mer av tiden enn en 150 kW hurtiglader kan.

Dette er ikke "hva jeg synes er best", men relativ enkel matematikk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tomrh på torsdag 08. juni 2017, klokken 07:39
Tror vi diskuterer ulike behov her, må skille mellom lokale hurtigladere i og rundt byene, og korridor-ladere i grisgrendte strøk.

Sylwester m.fl. tenker nok på å få unna ladekø, noe som også skyldes at mange i byene ikke har egen lademulighet hjemme. Mens Rio, jeg m.fl. har f.eks. laderen på Alvdal i tankene - der trafikken er lav og at man stopper der for å spise mens man er underveis mellom Oslo og Trondheim.

Minner om at behov for ladefart er omvendt proporsjonalt med batteristørrelse så fremt man har saktelademulighet hjemme og på destinasjon. Med 80 kWh Leaf ville man kunne kjørt Oslo-Trondheim nonstop.

Men 3 x 50 kW vil overføre mer energi enn 1 x 150 kW når det er kø. :) (Fordi 150 kW vil kun kunne levere 150 kW langt mindre tid enn en 50 kW kan levere 50 kW.)

Med den nåværende bilparken ville det trolig vært bedre, på utfartsdager om vinteren, med 6 x 25 kW. Dette ville overført maks energi (kWh), og altså gitt minst kø.

Det er faktisk ganske morsomt å regne på slikt i Excel eller lignende.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

THE

Sitat fra: Rio på fredag 09. juni 2017, klokken 01:28
Sitat fra: tomrh på torsdag 08. juni 2017, klokken 07:39
Tror vi diskuterer ulike behov her, må skille mellom lokale hurtigladere i og rundt byene, og korridor-ladere i grisgrendte strøk.

Sylwester m.fl. tenker nok på å få unna ladekø, noe som også skyldes at mange i byene ikke har egen lademulighet hjemme. Mens Rio, jeg m.fl. har f.eks. laderen på Alvdal i tankene - der trafikken er lav og at man stopper der for å spise mens man er underveis mellom Oslo og Trondheim.

Minner om at behov for ladefart er omvendt proporsjonalt med batteristørrelse så fremt man har saktelademulighet hjemme og på destinasjon. Med 80 kWh Leaf ville man kunne kjørt Oslo-Trondheim nonstop.

Men 3 x 50 kW vil overføre mer energi enn 1 x 150 kW når det er kø. :) (Fordi 150 kW vil kun kunne levere 150 kW langt mindre tid enn en 50 kW kan levere 50 kW.)

Med den nåværende bilparken ville det trolig vært bedre, på utfartsdager om vinteren, med 6 x 25 kW. Dette ville overført maks energi (kWh), og altså gitt minst kø.

Det er faktisk ganske morsomt å regne på slikt i Excel eller lignende.

Så det du sier er at det er Renault som har skjønt det med 22kW lading på Zoe?

Jeg ser jo poenget ditt når eGolf og Leaf står og lader med 20kW på DC-hurtiglading en kald vinterdag, men samtidig er det mange biler som ikke blir like påvirket av kulde. Med større batteri vil man også kjøre lenger før det er nødvendig med lading, og dermed oppnå god driftstemperatur på batteriet. Uansett synes de fleste at det er for lenge å stoppe 1+ time for å lade. De fleste vil nok stoppe å lade så lenge man har behov for pause, og heller stoppe for en eller flere korte ladepauser i tillegg.

Jeg ser at mange mener at folk ikke har bruk for 150 kW lading, og "ingen" kjører lenger enn 600 km pr dag osv. Hvis det er disse holdningene som skal legge føringer for utbygging av ladeinfrastruktur, så kommer aldri elbilen til å erstatte biler med forbrenningsmotor. Hvor mange av de som kjører Tesla på langtur i dag tror dere hadde gjort det med max 50 kW lading? Tror nok heller ingen hadde kjørt med Tesla X og campingvogn fra Sørlandet til Nord-Norge med max 50kW lading.

Pr i dag er det kun Tesla som har et produkt som (nesten) dekker mine behov for familiebil. Hovedkriteriene som må være oppfylt for meg er feste for takstativ, tilhengerfeste (for å trekke henger ikke kun for sykkelholder) og hurtigladehastighet minst på nivå med det Tesla har i dag.

Som penderbil/nr 2 bil vil selv den gamle Zoe'n dekke behovet mitt i mange år, selv med redusert batterikapasitet. De nye småbilene med +-40kWt batteri vil nok klare seg godt med 50 kW ladehastighet siden de ikke vil kunne ta i mot høyere effekt særlig lenge. Jeg ser for meg at det vil bygges ut en god del 50kW ladestasjoner og 22kW AC punkter også i fremtiden parallelt med 150/350kW ladestasjoner, biler med 100+ kWt batteripakke vil nok velge 22/50kW lading når de har tid til det pga. pris. På transportetapper fra A til B vil mange, meg inkludert, gladelig betale det det koster for raskere lading for å spare tid.

Foreløpig er det vel bare rykter om batteristørrelse på nye Leaf, men det kan nok kanskje vise seg at Nissan gjør et smart valg om de kommer med ca 40kWt batteri nå. Bilen vil bli en god del rimeligere enn med 60kWt batteri, og ladetidene som rapporteres for Ampera-e på hurtiglading gjør jo at folk ikke orker å lade bilen til høy SOC på hurtiglading uansett. Fordelen Ae da har er at man kan kjøre lenger før første ladestopp, men deretter tror jeg at forskjellen med 40 og 60 kWt batteripakke blir minimal. Da kan man lade MYE på hurtiglader for prisdifferansen på 40 og 60 kWt som man betaler ved kjøp.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rio

Hei THE,

Du skriver mye riktig, men når du skriver: "synes de fleste at det er for lenge å stoppe 1+ time for å lade", så må du tenke på hva man sammenligner. Enig i at 1 time er for lenge, men hva hvis alternativet er halvannen time med venting, og så en halv time med lading? Rett og slett fordi man må vente på den ene 150 kW hurtigladeren.

En annen ting - som ikke kom frem fra det jeg skrev.
La oss anta at en gang i fremtiden (noen år) så har det store flertallet elbiler med 40 - 60 kWh batterier (eller mer). Det vil si at kanskje 95% av bilen ikke trenger å lade under fredagsutfarten til hytten. Det er få som har hytte mer enn 300 km vekke.

De få som skal kjøre lengre skal jo heller ikke kjøre "uendelig langt" - de skal kanskje fra Oslo til Trondheim, Bergen, Stavanger, Stockholm, København. Turer på rundt 600 km.
Dersom de har en bil med 400 km rekkevidde (for eksempel), så må de da fylle tilsvarende 200 km, fordi de fleste starter fulladet, og kan ankomme nesten tom. Selv med 50 kW så kan de gjøres på to pauser på 20 minutter - det vil jeg si er innenfor når man kjører 600 km.

Jeg er ikke "motstander" av 150 kW ladere, og mer, men jeg tror få tenker gjennom at det gjør elbildrift dyrere når man ikke trenger det (en 150 kW lader koster MER enn 3 x minuttprisen på en 50 kW lader). Men jeg er enig i at man trenger noen få av dem langs hovedveiene, også for lastebiler og busser som kommer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Når man får uønskede ladestopp, så vil man at det skal gå raskest mulig. Derfor trenger man 150kw ladere.

Det mest opplagte tilfelle vil være at man ikke har fått ladet på destinasjon, og starter returreisen med lite strøm.

Men det kan også være så enkelt som at man ønsker å spise middagen sin et annet sted enn hos McDonalds
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

knut.aulie

Til denne tildels underholdende diskusjonen om 150 vs 50 kW , virker som om noen (de fleste) glemmer at det finnes noe som heter lastdeling. Dette gjør at  en kan ha ladeplasser som har mange tilkoblinger og fordeler etter behov (Vulkan garasjen f.eks). Det betyr at en bil som kan ta 150 kW kan få det samtidig som andre får 50 kW og det begrenses først når totalkapasitet nås, og siden alle biler faller raskt av løses sånne ting forholdsvis greit. Så jatakk begge deler.

Gordon Retriever

Moderator:  Kan
Sitatdenne tildels underholdende diskusjonen om 150 vs 50 kW
skilles ut i en egen tråd?
Takk. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA