Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

Burger

Har Opel Ampera høyere luftmotstand enn Leaf? Trodde man måtte designe eSoul for å få det til.

Hvordan klarer Opel Amera å bli forkorta til AE? Eller bommer jeg på bil nå?
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

knut.aulie

Sitat fra: Burger på lørdag 11. mars 2017, klokken 22:01
Har Opel Ampera høyere luftmotstand enn Leaf? Trodde man måtte designe eSoul for å få det til.

Hvordan klarer Opel Amera å bli forkorta til AE? Eller bommer jeg på bil nå?
Opel Ampera er hybriden

Ae brukes som forkortelse på Ampera-E som er elbilen [emoji12]

Bondeknøl

Hvis dette stemmer og at de klarer å levere bilen i slutten av året så ryker vel endel reservasjoner av både Tesla og Ampera?

sjossang

Fikk også høre at dashboard/navigasjon vil se ut som i denne testbilen:


Ser bra ut, og er faktisk veldig likt IDS Konseptbilen!
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

Trekkoppbil

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 12. mars 2017, klokken 01:37
Hvis dette stemmer og at de klarer å levere bilen i slutten av året så ryker vel endel reservasjoner av både Tesla og Ampera?
Det er vel ikke snakk om leveranser i år, men at man i USA skal begynne å ta opp bestillinger i løpet av 2017.

svingen

Det blir vel bestilling september og levert "kort tid" dvs 2017 det håper jeg,ringt bos og står på interesse liste,håper snart dem ringer med samme som ampera dvs booker og referere med en del forbehold slik att nissan blir presset til og levere til Norge først :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

nr1rayner

AE har vel Cd på 0,32. Siste Leaf er vel 0,29. AE er også høyere og omtrent like bred så den har større frontareal.

24-Leaf har ca 20 tilgjengelig og AE ca 60, altså 3x.
Siste Leaf har EPA på 84 miles, x3 blir 252. AE har 238 miles, altså ca 10% mindre.
NEDC har Leafen 199km, igjen x3 blir 597. AE har vel 520 såvidt jeg husker, ca 15% mindre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AmocoCadiz

Sitat fra: nr1rayner på søndag 12. mars 2017, klokken 20:37
AE har vel Cd på 0,32.
Produksjonsmodellen av AE ble til slutt optimalisert med bl.a. lys og eksteriørdetaljer, slik at Cd på AE som leveres nå er nede på 0.308

sylwester

Det var et mål å ha Cd under 0,32 og den verdien ble kommunisert som et absolutt maksimum. Dvs. det kan stemme at AE har 0,308.

Leaf siden 2010 har 0,29 i følge Wikipedia, men det må være feil. Det må være siden 2gen, dvs. den 2. 2013-modellen, som har 0,29. Ser du på kilden er datoen fra juli 2013 og da ganske sikkert brosjyre for den nye 2. generasjon.

1gen Leaf s er på 0,32 i følge denne artikkelen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

knut.aulie

Sitat fra: sylwester på mandag 13. mars 2017, klokken 12:41
Det var et mål å ha Cd under 0,32 og den verdien ble kommunisert som et absolutt maksimum. Dvs. det kan stemme at AE har 0,308.

Leaf siden 2010 har 0,29 i følge Wikipedia, men det må være feil. Det må være siden 2gen, dvs. den 2. 2013-modellen, som har 0,29. Ser du på kilden er datoen fra juli 2013 og da ganske sikkert brosjyre for den nye 2. generasjon.

1gen Leaf s er på 0,32 i følge denne artikkelen.
Hvordan kan det være forskjell på Cd på 1. og 2. gen Leaf? Det er da bare tekniske forskjeller på disse ikke forskjeller i aerodynamikk........
Hvertfall fra 0,32 til 0,29

gigafactory

Sitat fra: nr1rayner på søndag 12. mars 2017, klokken 20:37
AE har vel Cd på 0,32. Siste Leaf er vel 0,29. AE er også høyere og omtrent like bred så den har større frontareal.

24-Leaf har ca 20 tilgjengelig og AE ca 60, altså 3x.
Siste Leaf har EPA på 84 miles, x3 blir 252. AE har 238 miles, altså ca 10% mindre.
NEDC har Leafen 199km, igjen x3 blir 597. AE har vel 520 såvidt jeg husker, ca 15% mindre.

Nå runder du litt av for at tall skal passe, syns jeg  ;) Både med utnyttbar kWh på en ny Leaf og at 14 miles ~10%. Ifølge EPA er mpge på motorvei bedre på Bolt og de er omtrent like effektive i bykjøring. NEDC er ikke interessant så lenge det faktisk er lov å teipe biler aerodynamiske etc. Ellers nyter vel Leaf godt av at den har et batteri på en brøkdel av størrelsen kapasitetsmessig og fravær av TMS i en rekkeviddetest i varme omgivelser er bare positivt. Dette vil Leaf 2.0 måtte "overkomme", men jeg tror den blir betydelig mer effektiv enn Bolt/AE.

knut3448

#281
0.32Cd for Leaf ja. Og som allerede nevnt, Ae er mer effektiv enn dagens Leaf.
http://www.caranddriver.com/features/drag-queens-aerodynamics-compared-comparison-test-drag-queens-performance-data-and-complete-specs-page-7

Spennende å se hvor lavt de får forbruk/luftmotstand på neste utgave.

nr1rayner

Gikk litt raskt der ja, 6% forskjell ble det vel heller..
Jeg antar at Leaf er ca 10% mer effektiv..

Alle de siste kommentarer nevner vel Cd, men det er vel bare jeg som har nevnt frontareal.
F.eks en flyvinge i 1:20 skala skal ha samme Cd som en i 1:1, men luftmotstanden er forskjellig!

Uansett Cd verdi, AE er visst 5cm høyere og like bred, og derfor høyere luftmotstand med samme Cd.
Så har vi jo vekt.. Dagens Leaf er vel ca 100 kg lettere en AE, men neste Leaf blir kanskje mer lik vekt som AE. Men jeg regner med neste Leaf får mindre luftmotstand enn dagens, som sikkert veier opp for ekstra vekt. jeg vil derfor fortsatt estimere ca 10% mer effektiv enn AE.

Se på Ioniq vs Model S, begge med 0,24 Cd, men TMS har større frontareal og vesentlig tyngre, og vesentlig høyere forbruk..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut3448

Sitat fra: nr1rayner på mandag 13. mars 2017, klokken 18:54
Gikk litt raskt der ja, 6% forskjell ble det vel heller..
Jeg antar at Leaf er ca 10% mer effektiv..

Alle de siste kommentarer nevner vel Cd, men det er vel bare jeg som har nevnt frontareal.
F.eks en flyvinge i 1:20 skala skal ha samme Cd som en i 1:1, men luftmotstanden er forskjellig!

Uansett Cd verdi, AE er visst 5cm høyere og like bred, og derfor høyere luftmotstand med samme Cd.
Så har vi jo vekt.. Dagens Leaf er vel ca 100 kg lettere en AE, men neste Leaf blir kanskje mer lik vekt som AE. Men jeg regner med neste Leaf får mindre luftmotstand enn dagens, som sikkert veier opp for ekstra vekt. jeg vil derfor fortsatt estimere ca 10% mer effektiv enn AE.

Se på Ioniq vs Model S, begge med 0,24 Cd, men TMS har større frontareal og vesentlig tyngre, og vesentlig høyere forbruk..
Jeg kommenterte luftmotstanden fordi du brukte feil tall. Hadde du oppgitt feil frontareal hadde du sikkert fått kommentarer på det og.

Hvordan kommer du frem til at Leaf er 10% mer effektiv? Du snakker vel om dagens Leaf... Iflg EPA er Ae bortimot 10% mer effektiv på motorveisyklusen. Forskjellen er litt mindre i Ae sin favør ved bykjøring.

sylwester

#284
Sitat fra: knut.aulie på mandag 13. mars 2017, klokken 13:18
Hvordan kan det være forskjell på Cd på 1. og 2. gen Leaf? Det er da bare tekniske forskjeller på disse ikke forskjeller i aerodynamikk........
Hvertfall fra 0,32 til 0,29

Ja, det var forbedringer i chassis på 2gen blant de 100 forbedringene.

Wikipedia skriver om det:
SitatAccording to Nissan, the 2011 MY Leaf has a drag coefficient of Cd=0.29 which was improved to Cd=0.28 in 2012 for the 2013 model year.[29] Auto magazine Car and Driver used a wind tunnel to measure Cd=0.32 for the 2012 MY Leaf.[30]

Dvs. at uavhengig tredjepart fant ut at den var 0,32 mens Nissan oppga 0,29 for 1gen. Videre står det at de forbedret Cd til 0,28 for 2gen og denne verdien er ikke dobbeltsjekket noen sted. Husk at 0,32 betyr 0,315-0,324 og at 0,29 betyr 0,285-0,294 dvs. kan variere med 0,0100 pga av avrundingsfeil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA