Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

rolandvg99

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 28. februar 2017, klokken 18:48
Jeg skriver ikke kontrakt på noen bil før jeg har følt, tatt og kjent på den. ...

AMEN.
"I like soul with a capital S"

frtan

Vel, det var ingen problem for meg å skrive kontrakt på Ampera-E for å komme seg inn i køen, for å så eventuelt trekke seg fra kontrakten etter prøvekjøring.

nr1rayner

@tanum
Selvfølgelig er det et alternativ, spesielt hvis man har en slik avtale  :+1:
Men jeg velger å ikke gjøre det sånn. Hvis jeg da likevel skal ha Ampera-e er det jo litt dumt da jeg sikkert må vente minst 1 år lenger enn deg.
Men, jeg har jo også en krute god Leaf i dag, så ventetiden blir ikke så kjip i tilfelle  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

frtan

Jeg har bestilt Ampera-E først i disse dager, så er fortsatt antatt 12-14 mnd levering. Dersom Leaf kommer med en 60kwh variant som kan bli leveringsklar før Ampera E kan det være verdt å vurderer for min del også :) Men spørs vel. For meg er det også vesentlig at Ampera E leveres med takrails.

nr1rayner

Så lang ventetid nå også ja..
Regner med det er takstativ som er viktig og ikke rails.
Flere av dagens Leaf som har takstativ, men klart er det nok enklere med rails hvis det skal av og på ofte..

Slik jeg ser det kommer Leaf mest sannsynlig med 40 kwh, mens 60 lar vente på seg til - 18/-19.
40 er greit for meg, så lenge det er tilgjengelig, og ikke "skryte kwh" som Nissan har operert med så langt.
Blir den 10% mer effektiv enn dagens Leaf vil den nok også gå like langt som 50kwh på en Ampera-e, og da er ikke forskjellen i rekkevidde særlig stor, og valget langt fra avgjort  :D
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

nr1rayner: Hva mener du med "skyte kWh"?

30 kWh-batteriet har 28,5 kWh tilgjengelig. Det er vel greit?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

svingen

@Rio han mener vel mere som zoe og ampera som nå sier tilgjengelig kapasitet og ikke total kapasitet. Håper alle Gjør det fremover :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

nr1rayner

SkRyte, ikke skyte  ;)

28,5 kWh er vel greit det, men da burde de oppgitt det, og ikke 30 kWh.
Men 28,5 er vel ikke riktig, er det ikke mer 27 kWh da?
Uansett, der forsvinner ca 10%.

Da jeg handlet stod valget mellom Soul og 24-Leaf. 27 eller 24 er da ikke så stor forskjell...
Men forskjellen mellom ca 20 kWh tilgjengelig og 27 kWh er enorm!
Så på Leaf forsvinner 20%, mens på Kia får man det man blir lovet.

Så et "40 kWh" batteri vil vel egentlig være ca 35-37 kWh.

Høres kanskje ikke mye ut, men har man bestemt seg, så har man bestemt seg  ;)
Trondheim

Knut Røe

Man får tro det blir som Zoe40, 41 netto, 46 brutto. Ikke så verst egentlig.

knut.aulie

Eller slik Ampera-E høres ut med 60 tilgjengelig og 66 brutto!

Det to hensyn som står mot hverandre for produsentene.
1. Oppgi maks for å gi inntrykk av lang rekkevidde
2. Oppgi netto tilgjengelig strøm med stor buffer for å virke veldig effektiv.

Virker som Leaf har valgt nr 1 mens Opel har valgt nr 2

Knut Røe

Hva tror man skjer etter 31. mars, når kampanjen til Nissan går ut?
Markedet flommer jo nærmest over av Leafer, alle mulige slags varianter, men mye import selvsagt.

Bondeknøl

Etter 31.mars vil nok Nissan gjøre det de kan for å selge flere Leafer, og det er de virkelig gode til. Jeg er knallfornøyd med Leaf, og det er vel en grunn til at de fortsatt er på salgstoppen i elbilklassen.
Leaf blir vel ikke dyrere enn den er nå?
På en seks år gammel bilmodell er jo utviklingskostnadene betalt, og barnesykdommene er luket bort for lenge siden.

sjossang

Litt off-topic, men Renault-Nissan følger nå samme standard når det gjelder oppgitt kapasitet på batterier: på nye modeller er det tilgjengelig kapasitet som blir oppgitt. (Nye Zoe har 40kWt batteri tilgjengelig).

Mulig dette er en EU-standard, men for oss forbrukere er det jo alltid tilgjengelig (netto) kapasitet som er interessant :)
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

knut.aulie

Sitat fra: sjossang på mandag 06. mars 2017, klokken 09:27
.... for oss forbrukere er det jo alltid tilgjengelig (netto) kapasitet som er interessant :)
Nei det vil jeg ikke si. Brutto sier noe om hvor mye buffer som er tilgjengelig og dermed mye om ladehastighet i praksis og også noe om fare for nedgradering.

Tesla sin 60 kWh er et godt eksempel. Der er det to versjoner, en med akkurat margin og en som egentlig er 75 kWh levetid og ladefart er ekstremt forskjellig på de to.

Øyst1

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 06. mars 2017, klokken 09:06
Etter 31.mars vil nok Nissan gjøre det de kan for å selge flere Leafer, og det er de virkelig gode til. Jeg er knallfornøyd med Leaf, og det er vel en grunn til at de fortsatt er på salgstoppen i elbilklassen.
Leaf blir vel ikke dyrere enn den er nå?
På en seks år gammel bilmodell er jo utviklingskostnadene betalt, og barnesykdommene er luket bort for lenge siden.

Hva definerer du som salgstoppen?

Leaf selger på langt nær like mye som konkurrentene, og enda verre blir det når VW, Hyundai og Opel klarer å levere biler til alle ordrene de har liggende.

Dersom du tenker at Leaf ligger på salgstoppen når de ligger inne på topp ti, så må det defineres videre. Er tross alt ikke mange elbilene på markedet å velge mellom, så en f.eks en 6 plass på en slik liste vil være temmelig dårlig dersom det bare finnes 10 konkurrenter!

Leaf er en knallbra bil, men gammel og trygg. Den selger greit, men er på grunnet at statistikk ikke tar med ordrer, bare registrerte biler, er nok bildet av hvordan Leaf klarer seg mot konkurrentene temmelig feil.
Dette vil komme tydelig frem bor lengre ut i 2017 vi kommer!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA