Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av trondhla, onsdag 28. september 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

EV-FTW

Får bare vente å se.

Dersom de ikke gjør noe med dagens Leaf, og tror de skal kunne "leve" på den frem til 2018, da er det ikke mye de får solgt av denne. Da vil rivalene ta over.

Men, verden er større enn lille Norge. Elbil generelt er vel ikke det de tjener mest penger på, foreløpig.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Sitat fra: Øystein K på onsdag 14. desember 2016, klokken 23:51
Men, verden er større enn lille Norge. Elbil generelt er vel ikke det de tjener mest penger på, foreløpig.
I elbilverdenen er lille Norge en mektig kjempe! Husk at hele verden ser på oss som et pilotprosjekt. Lykkes vi her på berget får det verdensvid konsekvens. Ha Nokia vs. Apple i bakhodet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

flux

Får bare vente å se.

Dersom de ikke gjør noe med dagens Leaf, og tror de skal kunne "leve" på den frem til 2018, da er det ikke mye de får solgt av denne. Da vil rivalene ta over.
Om de skviser prisen på 30kwh ned til under 200k er den fortsatt ett godt kjøp for mange og de kan "leve" på den en stund til.

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html

Jeg liker godt at markedet nå er konkurransekraftigt på teknologi og pris, og at bilmerkene ikke lenger kan leve på merkelojalitet.

EV-FTW

Sitat fra: flux på fredag 16. desember 2016, klokken 17:36
Får bare vente å se.

Om de skviser prisen på 30kwh ned til under 200k er den fortsatt ett godt kjøp for mange og de kan "leve" på den en stund til.

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html

Jeg liker godt at markedet nå er konkurransekraftigt på teknologi og pris, og at bilmerkene ikke lenger kan leve på merkelojalitet.

Er enig i at den kan være såvidt levedyktig dersom de klarer å presse prisen på 30 kWh til under 200 000.
Det er da dårlig nytt for oss som har denne bilen, da det fort vil si at bruktprisene stuper på denne bilen.

Slik deg er nå, må jeg nok si at Hyundai har en langt bedre og mer moderne bil enn Nissan. Til omtrent samme pris.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

gigafactory

http://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2016/12/16/ghosn-hints-at-substantial-ces-reveal-but-the-leafs-new-battery-could-disappoint-at-first/#270630642793

Ikke lenge igjen til facelift ser det ut til, rykter på Forbes begynner å telle litt. :P Står at de har hatt litt problemer med batteriene, kan være derfor ting har drøyet, men nå virker det som både Kangoo og Leaf skal presenteres i begynnelsen av januar med de nye AESC-cellene.

Spørsmålet er om det blir "om 6 måneder" eller "bestill nå!". Og om de vil levere med CCS i Europa eller fortsette Chademo-korstoget i ensom majestet  ;D

knut3448

Pushevs.com har også lest forbes-artikkelen og Pedro mener å vite hva vi kan vente oss av ny Leaf
http://pushevs.com/2016/12/16/nissan-leaf-new-battery-may-disappoint/

SitatThe redesigned Nissan Leaf will be more aerodynamic and the powertrain will also be more efficient, this combined can boost the efficiency/range an additional 10-20 %. This means that the EPA range should vary between 145 miles (236 km) and 160 miles (258 km). Not as good as the Chevrolet Bolt EV, but it'll be a much more affordable electric car...

Later in 2018, we should see that much awaited 60 kWh battery be introduced as an option in the Nissan Leaf and the Renault Zoe might get it as well, since they will start sharing components in the coming years.

To sum up, don't expect the redesigned Nissan Leaf to get as much range as the Chevrolet Bolt EV, but if it gets at least 160 miles EPA range and is considerably cheaper it will be very welcomed. I also expect it to be much better equipped than its sister, Renault Zoe and the Nissan ProPILOT technology will definitely make it much safer to drive.

nr1rayner

Dagens 30kwh har 172km EPA-range.
Det er et godt stykke opp til 236-258km, vesentlig mer enn de 10-20% effektiviseringene som forespeiles.
Da er det vel ikke usannsynlig at også Leaf kommer med 40kwh som er lansert i Zoe nå..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut3448

Jepp, jeg kopierte ikke hele artikkelen, han tar utgangspunkt i Kangoo med større batteri. Jeg tolker det slik at han venter et batteri på ~40kWh.

gigafactory

Leafen kommer etter sigende ikke med samme batteri som Zoe i denne omgangen. I Zoe er det LG-celler (2/3 av cellene i en Bolt-pakke). Leaf-faceliften skal i første omgang komme med oppgraderte AESC-celler, altså "in-house" fra Nissan. Ut fra rekkeviddeøkningen for Kangoo, som nok får de samme batteriene, så tror jeg 36-40 kWh blir bruttokapasiteten. Er blitt litt skeptisk etter de ryktede problemene. Forrige oppgradering av batteripakke var tross alt bare fra 24 til 30 kWh, AESC er ikke helt cutting edge heller sammenlignet med LG & co. Ryktet har vært på ca 40 kWh i lang tid, men hvis ting ble utsatt pga at de ikke fikk helt skikk på 40 kWh-pakken, så kan det hende at de har gått for plan B med celler med noe lavere kapasitet.

leafnor

36 kWt ikke akkurat grensesprengende revolusjon.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

knut3448

Editerer posten, misforsto litt hva gigafactory skrev. Også roter jeg noe veldig med netto/brutto.

Hadde nye Leaf fått 192 cellers (96s2p) utgaven av Ampera-E batteriet så hadde det nok blitt noe under 50kWh brutto. Jeg har sett det spekuleres i at Kangoo EV får 36-38kWh netto og jeg er redd batteriet i Leaf havner på gal side av 40kWh. Men det blir spennende å se. Billig bør den iallefall bli.

tiger`n

Sitat fra: knut7 på fredag 16. desember 2016, klokken 21:48
Hadde nye Leaf fått 192 cellers (96s2p) utgaven av Ampera-E batteriet så hadde det nok blitt noe under 50kWh netto. Jeg har sett det spekuleres i at Kangoo EV får 36-38kWh netto og jeg er redd batteriet i Leaf havner på gal side av 40kWh. Men det blir spennende å se. Billig bør den iallefall bli.
Det spekuleres i samme batteri som Zoe, er nok sannsynlig det. Ganske lett å få til.
41 kwh netto er ikke så altfor ille, selv om det er et stykke opp til Ampera.
Konkurrerer bra mot Golf, Soul, i3 og ioniq.
Spørsmålet som er interessant for mange er nok om det blir noe forandring på karosseriet på Leaf. Utseendemessig begynner den å dra på årene, omtrent uendret siden 2011.

rolandvg99

Sliter ikke direkte med utseende til Leaf, men mer med ineffektiviteten til drivlinja. Har kjørt Ioniq med 27 kWt batteri og merket at selv om Leaf ruller lett føles den som om brekket henger på i forhold til Hyundai Ioniq.
"I like soul with a capital S"

gigafactory

Sitat fra: tiger`n på fredag 16. desember 2016, klokken 23:03
Sitat fra: knut7 på fredag 16. desember 2016, klokken 21:48
Hadde nye Leaf fått 192 cellers (96s2p) utgaven av Ampera-E batteriet så hadde det nok blitt noe under 50kWh netto. Jeg har sett det spekuleres i at Kangoo EV får 36-38kWh netto og jeg er redd batteriet i Leaf havner på gal side av 40kWh. Men det blir spennende å se. Billig bør den iallefall bli.
Det spekuleres i samme batteri som Zoe, er nok sannsynlig det. Ganske lett å få til.
41 kwh netto er ikke så altfor ille, selv om det er et stykke opp til Ampera.
Konkurrerer bra mot Golf, Soul, i3 og ioniq.
Spørsmålet som er interessant for mange er nok om det blir noe forandring på karosseriet på Leaf. Utseendemessig begynner den å dra på årene, omtrent uendret siden 2011.

Mulig det spekuleres blant mange, men det ryktes ikke.  ;)

At LG skal ta over omtrent hele elbilmarkedet i løpet av et par måneder nå har jeg liten tro på. Det sies at batterikapasiteten er en begrensende faktor for Bolt. Så har du LG i nye Zoe og Ioniq. I tillegg mener folk at verdens mest populære elbil skal pumpes ut med LG-batterier rett over nyåret? Når LG-fabrikken i Polen blir ferdig (2018), så vil det hjelpe. I dag tror jeg ikke kapasiteten er der.

På sikt er det klart hva Ghosn vil ha. Det er opplest og vedtatt at 60+ kWh-pakken vil være fra LG, men den kommer ikke nå.
http://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2016/12/16/carlos-ghosn-explains-why-making-your-own-batteries-is-dumb/#293ff2b62276

Må huske på at det sitter langt inne for Nissan-ingeniørene å outsource produksjonen, i tillegg er det tidligere inngått langsiktige kontrakter som gjør det vanskeligere å avvikle produksjonen. Dette er nok mye av grunnen til at omleggingen har gått sent og Leaf ennå ikke vil komme med LG-batterier.
http://www.reuters.com/article/us-renault-sa-nissan-batteries-exclusive-idUSKBN0HA0CA20140915

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA