Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Pascal Stavanger, onsdag 16. november 2016, klokken 18:32

« forrige - neste »

Pascal Stavanger

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange stresser med å instalerer en hjemmelader som lader raskere eller mer sikkert? Jeg forstå på gamle fas i garage kan det ta ny 16A oppsett, jeg forstå og at noen vil lade raskere for å kunne bruke bilen på kveld eller at kona skal til forrening etc... Men de fleste 80% klarer seg lett med bare en vanlig stikk? Vi kjører hver 6-8mil/ dag med begge bilene vi har og lade på samme kabel som er 10A i et 16A stikk ( ikke samtidtig selfølgelig..), kunne tatt en bil til om det måtte...

De som må lade 100% hver dag og triller hjem på 2% har nok et poeng, eller som emne sier..har jeg misforstått det med hjemmeladingen?

Jeg syns det hele dreier seg bare om planlegging og være klar over alternativer måte det trengs.
2016 Leaf30kw
2015 i-miev

elektrolux

En forskriftsmessig montert ladestasjon vil øke sikkerheten og komforten ved lading.

Hvor mye er avhengig av hva som er alternativet.

Vi har nå kjørt Elbil i 11 år, og solgt ladeutstyr i 4 år, men har ikke ladestasjon selv.

Hovedsakelig grunnet gratis offentlig lading som er uslåelig på både sikkerhet og pris.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Johnny

For meg har det ingenting med hastighet, litt med sikkerhet, og veldig mye med komfort å gjøre. Det tok meg bare noen dager med batteribil før det ble klart for meg at lading ikke skal være noe jeg tenker på i det hele tatt. Drillen med å åpne bagasjeluka hver morgen og ettermiddag for å romstere med ladekabelen er ikke aktuelt for meg. Begge kablene er nå lagret permanent bak i begge bilene og er egentlig aldri i bruk. De har dog en reservefunksjon om en eller begge hjemmeladerene skulle slutte å virke.

For meg er det rart å se at folk baserer det elektriske bilholdet sitt på løsninger som i beste fall kan karakteriseres som midlertidige. Ledninger som henger ut av åpne kjellervinduer, ladekladder liggende på bakken med en plastpose surret rundt, er typer løsninger som normalt bare er bra nok i deler av verden vi ikke liker å sammenligne oss med.
TMS og eGolf.

Burger

Jeg har det motsatt av Johnny, har aldri med meg ladekladden på tur. Rekkevidde tur/retur jobb uten problemer og skal jeg lengre enn det jeg kan lade hjemme så blir det hurtiglader. Laderen ligger fast i garasjen, stabilt uten noe press på stikkontakten.

Tanken på ta ut ladekladd fra bagasjerommet for å lade borte, dårlig oppheng og risiko for at den blir stjålet gjør at den blir permanent i garasjen. Men vi har fått veldig bra hurtiglading strekket Stjørdal Trondheim med 3 ladere på værnes, 2 på Malviksenteret og 3 på omkjøringsveien i Trondheim samt masse enkeltladere i Trondheim
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

cra

Samme opplegg som Burger, men jeg tar med UMC på langturer (Teslaen). Tesla UMC oppmontert på  plass, tilkoblet med industristikk. Leafen er så langt på Shucko (som sjekkes jevnlig for varmgang, etc), og den er fast montert slik at det ikke er belastning på kontakter o.l.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA