Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av petersv, onsdag 16. november 2016, klokken 16:19

« forrige - neste »

petersv

Bra plass til 3 barneseter på 2. rad i X. Da er det mulig med X for oss med 5 seter. Bagasjeplassen med 7 seter er alt for liten for oss.

Ellemelle

Midtsetet er uten ISOFix. Har du 6- eller 7-seter får du to ekstra ISOFix-plasser.

Og hvordan blir dette når barna vokser og du må ha tre rettvendte seter ala det rosa i midten?

petersv

Korrekt, uten isofix. Ingen forovervendte for barn over 16kg bruker isofix for å holde det fast, det gjør beltet.

Tre forovervendte går i bredden, da må man velge to smale på sidene som har utbyggingen på andre plasser (lengre opp eller ned) enn disse. De mørkegrå putene i hardplast kan tas av, de er ment for å absorbere energien ved sidekollisjon når setet er på en av sidene. Så man kan la en være på, på hver sin side, og tar resten av. De festes heller ikke med isofix, så da har man mye mer å gå på i bredden siden isofixen er plassert ganske langt inn. Ligger masse bilder av det ute.

To med isofix (som i mitt bilde) og et beltesete har jeg ikke sett verifisert før jeg prøvde selv i dag. Det får ikke plass i S eller Passat (de har jeg testet.)

Kjører S i dag, og da er vi nødt til å ha det rosa framme med airbagen avskrudd.

Trondlyd

Sitat fra: petersv på onsdag 28. september 2016, klokken 16:02
Bra plass til 3 barneseter på 2. rad i X. Da er det mulig med X for oss med 5 seter. Bagasjeplassen med 7 seter er alt for liten for oss.

Heisann, har du prøvd med det rosa sete på 3 rad? Har bestilt 6 seter, og må ha 3 barneseter. 1 Cybex cirona og 2 cybex x2-fix. Spent på om det går!

Per Magnus

Er dette testet i den nye 5 seteren eller på andre seterad i 7 seteren? Vil det i tilfelle være en forskjell på disse setetypene mtp å få inn tre barneseter?
Model X - 90

Mortstokk

Vil absolutt anbefale setebeskyttelse under barnesetene. De har en tendens til å gi trykkmerker i skinnet, som blir værende hvis barnesetet står fast i bilen.

I våre biler har vi setebeskyttere fra merket "lionheart". Kjøpes på bla. babyshop.

kristmara

Sitat fra: Trondlyd på torsdag 22. desember 2016, klokken 03:56

Heisann, har du prøvd med det rosa sete på 3 rad? Har bestilt 6 seter, og må ha 3 barneseter. 1 Cybex cirona og 2 cybex x2-fix. Spent på om det går!

Det går ganske bra med Besafe izi up x3, men hvis andre seterad står helt tilbake er det kort vei fra barnets hode til setet foran, og jeg ser for meg at det er "ubehagelig" i en kollisjon. Fordelen er at det er svært effektivt for å lære ungen å ikke ta armen over selen, for da vi bremset, dultet hun hodet i setet foran. Siden det har hun vært ganske flink til å ha selen riktig  ;D (Har ikke prøvd med stort barn i setet) En annen ulempe med andre seterad helt bak, er at føttene kommer i klem når setet går tilbake. Begge disse utfordringene går bra om andre seterad flyttes frem og kalibreres slik at det ikke går helt tilbake før det tas frem igjen. (Harde og sandete sko må dessuten av siden andre seterad ikke er beskyttet bak)

ZOE

Fordelen med isofix på forovervendt sete til litt større barn er at du slipper å bli drept av setet selv den dagen du krasjer i god fart uten barn i bilen..

Jeg har aldri sett noen som fester beltet på stolen uten barn i, slik det står i bruksanvisningen.

Kanskje ikke det største problemet i modell x hvor all bagasjen treffer deg i bakhodet i en kolisjon uansett. Jeg kommer til å flire bra første gang jeg ser en rekke modell x stoppet av tilsynet  på vei til hytta uten sikret bagasje...

Rico

Sitat fra: ZOE på lørdag 24. desember 2016, klokken 09:32
Jeg kommer til å flire bra første gang jeg ser en rekke modell x stoppet av tilsynet  på vei til hytta uten sikret bagasje...

Litt spesiell sans for humor da....

Leafy

Sitat fra: Rico på søndag 25. desember 2016, klokken 10:28
Jeg kommer til å flire bra første gang jeg ser en rekke modell x stoppet av tilsynet  på vei til hytta uten sikret bagasje...

Bagasjenett fra Biltema pluss 4 karabinkroker = sikret bagasje. Fungerer bra!
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

ZOE

Sitat fra: Rico på søndag 25. desember 2016, klokken 10:28

Det kan du si, men jeg synes det er helt horribelt å selge en bil ute løsning for sikring av bagasjen i 2016.

Derfor kommer jeg også til å godte meg når dette blir en sak i vg "her står avgiftsskulkerne på rekke og rad, avskiltet" jeg ler allerede nå :-)

Alternativet er mye verre, en ordentlig ulykke. Desverre tror jeg flere vil komme med så elendig løsning som tesla har i denne bilen.

AppleKnocker

Sitat fra: Leafy på søndag 25. desember 2016, klokken 11:27

Har du bilder? Hvis det ikke går an å sikre bagasjen, er det en showstopper.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

petersv

Sitat fra: Trondlyd på torsdag 22. desember 2016, klokken 03:56

Beklager, testet ikke. Det rosa er et Cybex Solution X2 (fix).

Leafy

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 25. desember 2016, klokken 13:21
Sitat fra: Leafy på søndag 25. desember 2016, klokken 11:27

Har du bilder? Hvis det ikke går an å sikre bagasjen, er det en showstopper.

Skal ta bilde når jeg kjører hjem fra juleferie. Det er fire kroker for å feste last i bagasjerommet. Fester de to nærmest setene først og legger nettet over ryggen på baksetene. Laster inn og trekker lastenettet over hele lasten og strammer med karabinkrokene så nettet sitter stramt.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Kim Kim

Hva er det beste barnesetet for nyfødt penger kan kjøpe som passer i Model X?
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA