Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vindusspyler virker ikke

Startet av Troald, onsdag 16. november 2016, klokken 11:49

« forrige - neste »

Troald

Jeg synes Ionic virker som en fin bil, men prisen virker noe høy. I dag kom en førpresentasjon av Zoe og mange nyheter er i vente de neste dagene/ukene. Jeg tror Ionic ville få problemer mot noen av disse og må senke prisen, iallfall med 20-30.000. Tror dere jeg får en billigere Ionic om jeg venter til påske med å bestille?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

zbk

Det ville forundre meg stort om ikke prisene går ned framover, både for Ioniq og andre biler i kortrekkeviddeenden av skalaen. På samme måte tipper jeg det blir enda billigere om du venter enda 6mnd etter det igjen...

Da blir regnestykket hvor mye du regner med å spare på drivstoff, bom etc på 6mnd og se om dette er mye mindre en prisnedgangen du evt. vil gamble på kommer.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Crown

Sitat fra: Troald på onsdag 28. september 2016, klokken 10:55
Jeg synes Ionic virker som en fin bil, men prisen virker noe høy. I dag kom en førpresentasjon av Zoe og mange nyheter er i vente de neste dagene/ukene. Jeg tror Ionic ville få problemer mot noen av disse og må senke prisen, iallfall med 20-30.000. Tror dere jeg får en billigere Ionic om jeg venter til påske med å bestille?

Vet ikke, sett i lys av mengden utstyr så er Ioniq billig alt i dag. Zoe får nytt batteri i og bedre rekkevidde, men ellers så kan ikke de to bilene sammlignes så mye mht opplevd kvalitet, størrelse og utstyrsmengde.

Men det er alltid et interessant regnestykke. Har du elbil fra før som skal byttes ut så kan det kanskje være lurt å vente, er det en fossilbil du skal bytte ut så blir det jo (minst) et halvt år til der du ikke får nyte godt av alle besparelsene. Kanskje tar noen slutt snart også. I tillegg vil fossilbilen få et verditap den også, og du får mindre for den når du selger den.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tuono

Problemet er at om et halvt år har det sikkert dukket opp noe annet det er verdt å vente på................

EspenM3

Men vil nye Zoe bli billigere da? Altså da ikke bare med tanke på potensiell rekkevidde, men også resten av bilen. Størrelse, utstyr, kvalitetsfølelse, etc?

Men klart, venter man i evigheter så kommer det alltids bedre biler på markedet, spørsmålet er vel bare når den som er helt riktig vil komme?

tutti

#5
Hvis man regner "dødvektprisen" på kWh batteri så er Ioniq svindyr, på nivå med Teslaer.

Prisen på samme kWh er halvparten på f.eks. Ampera.

Skal man sammenligne dette med historiske priser, så vil markedet i 2017 vise at Ioniq er overpriset akkurat som trillingene var før og at den kan fall mye i pris om kort tid.

Dette gjelder ikke bare Ioniq og Ampera er bare brukt som eksempel på alt det kule som kommer.

Edit: Med Zoe med 41 kWh batteri som kan bestilles 1.10.16 til lavere pris enn 25,5 kWh batteri i Ioniq så blir tilbudet fra Hyundai enda tristere saker. Zoe har også 3-fase 32A. Ioniq har bare 1-fase. i3 har også 3-fase idag.

Burde egentlig Hyundai heller trekke hele bilmodellen tilbake og montere stort batteri og ordentlig ladeløsning før kundene får disse levert? I 2017 er det (netto) 400 km og 3-fase lading som gjelder for kortreise biler. Ikke rundt 200 km og 1-fase.

tuono

Og hva er prisen på Ampera? Har du ei prisliste?
Har lest masse spekulasjoner, antagelser og diverse reservasjonsgreier i kontrakter fra folk (og bilselgere), men jeg har ennå ikke sett en faktisk pris........

tutti

#7
Sitat fra: tuono på onsdag 28. september 2016, klokken 16:04
Og hva er prisen på Ampera? Har du ei prisliste?
Har lest masse spekulasjoner, antagelser og diverse reservasjonsgreier i kontrakter fra folk (og bilselgere), men jeg har ennå ikke sett en faktisk pris........
331 000 kr, høyeste utstyrsnivå uten vinterdekk. Prisen kan dog bli lavere, men ikke høyere i følge min bilselger. Venter du etter Paris-utstillingen så kan du få mer info.

Ikke blir lei deg for at konkurrentene kommer med nye og bedre modeller, men vær obs på at Hyundai henger alvorlig etter....akkurat nå. Til neste år så smeller de sikkert til med et større batteri til samme pris. Da blir Ioniq en flott konkurrent igjen :), men dere som kjøper denne nå kan dessverre tape vanvittig mye penger på bruktmarkedet :-[.

Troald

Takk tutti. Du satte ord på det jeg tenker om Ionic, flott bil, men altfor dyr. Da kommer jeg til å kjøpe den på et lavt 200tall til våren.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Inop

Hvis du syntes Ioniq er dyr i Norge kan du sjekke prisen i Sverige :)

SitatIONIQ Hybrid och Electric anländer till Sverige i november och kommer kosta från 249 900 kr respektive 371 900 kr. IONIQ Plug-in väntas i andra halvåret 2017.

http://dagenstransport.se/nya-hyundai-ioniq-ar-pa-vag-till-sverige/
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

bno

Som Tutti skriver. Det er det scenariet som har holdt meg tilbake ift. Ioniq. Det er uttalt fra produsenten at de kommer med større batteri på 2018 modellen.

"Byung K. Ahn, director of Hyundai's Eco-Vehicle Performance Development group, says that the company will launch an EV with at least 200 miles of range by 2018, and a 250-mile EV by 2020."

http://blog.caranddriver.com/hyundais-250-mile-ev-arrives-by-2020-will-be-bigger-than-the-ioniq/
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

HPSE

Prisen blir sannsynligvis også dyrere med større batteri... Om man stadig skal vente på noe bedre/billigere, man aldri kjøpe noe.... Gjelder både bil og annet..
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Crown

Men igjen, man kan ikke sammenligne epler og bananer. Det er også temmelig sært å regne kun pris/kWh, for Ioniq er en utrolig mye bedre bil enn Zoe på omtrent alle områder. Selvsagt, bryr man seg ikke med hvordan man kjører rundt bare man kommer lengst mulig uten å spandere noen minutter lading, er saken klar. Jeg har prøvd Zoe, og synes den var forferdelig... hadde ikke kjøpt den om den fikk 1000km rekkevidde. (Min personlige mening selvsagt. Andre får mene noe annet).

For oss som har overflod av rekkevidde til den daglige bruken den vil få, er daglig komfort mye viktigere enn å kunne kjøre halvveis Bergen-Oslo. Fullverdige familiebiler er ingen av bilene, aller minst Zoe. Vi har altså NULL bruk for en økning i rekkevidde fra 200 faktiske km (280 oppnåelige på sommerføre). Så hvorfor betale for det?

Jeg betaler 270k for en fullspekket Ioniq (Metallic, ventilert skinn, teknikkpakke, MED vinterhjul). Hvis en Ampera-E koster 331 PLUSS vinterhjul og metallic, blir det altså en forskjell på ca 80.000 kroner. Så får jeg også minst et halvt år til med bruk, dvs sparing av utgifter, for oss ca 20.000 i forhold til fossilbilen, i tillegg blir det et halvt år ekstra med mer miljøvennlig transport. Da er vi oppe i 100.000 kroner.  Legg til at Ampera-E er en Opel som generelt har et høyt verditap på det norske markedet, vi har tenkt å ha bilen i 8 år (garantitiden til batteriet), bilen bruker mindre strøm enn Ampera-E og etter alle solemerker (statistikk Opel vs Hyundai) vil den trenge mindre vedlikehold fra år 5-8, så skal jeg gjerne sammenligne regnskapet vårt etter 8 år :)

Å si at Ioniq burde vært trukket fra markedet er i beste fall nonsens. Det er den beste og mest moderne bilen man kan få i år til den prisen. Det vil alltid komme bedre biler hvis man venter, og venter, og venter... og i mellomtiden kjører man fossilt og betaler en masse ekstra i drivstoff, bompenger, verditap på fossilbilen, utslipp...
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tutti

Sitat fra: HPSE på onsdag 28. september 2016, klokken 18:51
Prisen blir sannsynligvis også dyrere med større batteri... Om man stadig skal vente på noe bedre/billigere, man aldri kjøpe noe.... Gjelder både bil og annet..
Jeg synes dere som allerede har bestilt Ioniq skal glede dere over bilene dere får snart.

tutti

#14
Sitat fra: Crown på onsdag 28. september 2016, klokken 18:52
Jeg betaler 270k for en fullspekket Ioniq (Metallic, ventilert skinn, teknikkpakke, MED vinterhjul). Hvis en Ampera-E koster 331 PLUSS vinterhjul og metallic, blir det altså en forskjell på ca 80.000 kroner. Så får jeg også minst et halvt år til med bruk, dvs sparing av utgifter, for oss ca 20.000 i forhold til fossilbilen, i tillegg blir det et halvt år ekstra med mer miljøvennlig transport. Da er vi oppe i 100.000 kroner.  Legg til at Ampera-E er en Opel som generelt har et høyt verditap på det norske markedet, vi har tenkt å ha bilen i 8 år (garantitiden til batteriet), bilen bruker mindre strøm enn Ampera-E og etter alle solemerker (statistikk Opel vs Hyundai) vil den trenge mindre vedlikehold fra år 5-8, så skal jeg gjerne sammenligne regnskapet vårt etter 8 år :)
Jeg skjønte ikke argumentasjonen din i første del. Fjernet den derfor her.

Jeg og har sjekket prisene hos flere forhandlere her i Oslo-området. Jeg har fått skriftlige tilbud på mail fra norske merkeforhandlere. Ingen ville levere Ioniq under 295 med mye utstyr og vinterdekk.

Dersom eurokurser og andre forhold reduserer prisen på Ampera til omtrent 331 med samme utstyr og dekk, så blir dermed differansen også svært liten og det er trolig bare 6 mnd. forskjell på leveringstiden :)

Har man en elbil fra før av så er kostnadene i ventetiden på levering lik eller til og med lavere (mindre verditap på en gammel elbil enn ny).

Resten av dine spekulasjoner og merkesynsing tar jeg for det det er verdt: Du prøver vel bare å prise et merke mer enn et annet basert på noen rare argumenter. Viktig for deg siden du har kjøpt en slik bil og er opptatt av bruktpriser og status, men noe mindre relevant for oss andre som har erfaring med elbiler i nesten 20 år ;)

Kos deg med bilen du har kjøpt :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA