Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vindusspyler virker ikke

Startet av Troald, onsdag 16. november 2016, klokken 11:49

« forrige - neste »

tuono

Synes det er flott at du øser din erfaring og alle dine 20 år som elbilist utover den gemene hop. Så langt har dine innspill vært objektive og av uvurderlig betydning.
Kom gjerne med mer høyst kvalifisert input når du vet hva Amperaen kommer på i pris, og når den er aktuell for norske veier. Virker som om vi står overfor et epokeskifte med hensyn til hva vi skal forvente av en elbil i "folkebilsegmentet".

tutti

#16
Sitat fra: tuono på onsdag 28. september 2016, klokken 19:16
Synes det er flott at du øser din erfaring og alle dine 20 år som elbilist utover den gemene hop. Så langt har dine innspill vært objektive og av uvurderlig betydning.
Kom gjerne med mer høyst kvalifisert input når du vet hva Amperaen kommer på i pris, og når den er aktuell for norske veier. Virker som om vi står overfor et epokeskifte med hensyn til hva vi skal forvente av en elbil i "folkebilsegmentet".
Dersom mine innlegg såret dine følelser så beklager jeg dette. Jeg skal forsøke å være mer følsom når jeg skriver.

Det hender at jeg sletter eller redigerer mine innlegg i etterkant for å unngå å såre noen eller være så provoserende. Jeg ser nå at dette nok har skjedd.

Som sagt beklager dette. Jeg ønsker ikke at dere som har bestilt Ioniq skal bli misfornøyde.

Crown

#17
Sitat fra: tutti på onsdag 28. september 2016, klokken 19:02

Jeg skjønte ikke argumentasjonen din i første del. Fjernet den derfor her.

Hovedpoeng, hvis teksten ble for lang og kronglete: En bil er ikke bare et batteri.

Sitat fra: tutti
Jeg og har sjekket prisene hos flere forhandlere her i Oslo-området. Jeg har fått skriftlige tilbud på mail fra norske merkeforhandlere. Ingen ville levere Ioniq under 295 med mye utstyr og vinterdekk.
Hjelper på med Agrol-rabatt. Medlem av Bondelaget var jeg fra før.

Sitat fra: tutti
Dersom eurokurser og andre forhold reduserer prisen på Ampera til omtrent 331 med samme utstyr og dekk, så blir dermed differansen også svært liten og det er trolig bare 6 mnd. forskjell på leveringstiden :)
Det ble vel nettopp skrevet uten vinterhjul. Leveringstiden gjenstår å se, at de kommer i april skal vel holde hardt.

Sitat fra: tutti
Har man en elbil fra før av så er kostnadene i ventetiden på levering lik eller til og med lavere (mindre verditap på en gammel elbil enn ny).

Klart det. Jeg har tidligere i tråden spesifisert at det var for å bytte ut en fossilbil. Det er regnestykket vårt, og da er tidsaspektet viktig også.

Sitat fra: tutti
Resten av dine spekulasjoner og merkesynsing tar jeg for det det er verdt: Du prøver vel bare å prise et merke mer enn et annet basert på noen rare argumenter. Viktig for deg siden du har kjøpt en slik bil og er opptatt av bruktpriser og status, men noe mindre relevant for oss andre som har erfaring med elbiler i nesten 20 år ;)

Uten å dra det noe lengre så må jeg kanskje minne om hvem som dro bruktpriser inn i bildet :) :

Sitat fra: tutti på onsdag 28. september 2016, klokken 16:24
men dere som kjøper denne nå kan dessverre tape vanvittig mye penger på bruktmarkedet :-[.

Sitat fra: tutti
Kos deg med bilen du har kjøpt :D

Takk for det, det tror jeg faktisk at jeg kommer til å gjøre! Jeg synes forresten det er verre at den ikke har app enn manglende batterikapasitet :) Og noen økonomisk ruin kommer det nok neppe til å bli.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

EspenM3

Sitat fra: bno på onsdag 28. september 2016, klokken 16:51
Som Tutti skriver. Det er det scenariet som har holdt meg tilbake ift. Ioniq. Det er uttalt fra produsenten at de kommer med større batteri på 2018 modellen.

"Byung K. Ahn, director of Hyundai's Eco-Vehicle Performance Development group, says that the company will launch an EV with at least 200 miles of range by 2018, and a 250-mile EV by 2020."

http://blog.caranddriver.com/hyundais-250-mile-ev-arrives-by-2020-will-be-bigger-than-the-ioniq/

Men dette er ikke Ioniq med større batteri, det er nye modeller. Hyundai sin plan er å lansere en ny elektrisk modell hvert andre år. Den som kommer i 2018 er mest sannsynlig en B segment SUV.

Inop

SitatMen dette er ikke Ioniq med større batteri, det er nye modeller. Hyundai sin plan er å lansere en ny elektrisk modell hvert andre år. Den som kommer i 2018 er mest sannsynlig en B segment SUV.
Det er sånn jeg har skjønt det også.

Blir spennende å se hva som skjer med prisene på dagens eGolfer når Ioniq begynner å rulle på veiene. En brukt, lav Km, 2016, ikke-importert eGolf med tilsvarende utstyr som Ioniq ligger på 260' og oppover. Den har 190 mot 280 NEDC og burde da rase i pris i følge argumentene her.

Jeg mener oppgitt rekkevidde er bedre sammenligningsgrunnlag enn batteristørrelse så lenge forbruket på bilene varierer såpass som det gjør. Blir litt som å diskutere bensintankstørrelse på fossilbiler.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

EspenM3

Sitat fra: Inop på torsdag 29. september 2016, klokken 09:07
SitatMen dette er ikke Ioniq med større batteri, det er nye modeller. Hyundai sin plan er å lansere en ny elektrisk modell hvert andre år. Den som kommer i 2018 er mest sannsynlig en B segment SUV.
Det er sånn jeg har skjønt det også.

Blir spennende å se hva som skjer med prisene på dagens eGolfer når Ioniq begynner å rulle på veiene. En brukt, lav Km, 2016, ikke-importert eGolf med tilsvarende utstyr som Ioniq ligger på 260' og oppover. Den har 190 mot 280 NEDC og burde da rase i pris i følge argumentene her.

Jeg mener oppgitt rekkevidde er bedre sammenligningsgrunnlag enn batteristørrelse så lenge forbruket på bilene varierer såpass som det gjør. Blir litt som å diskutere bensintankstørrelse på fossilbiler.

Det er jo, som du sier, ikke bare rekkevidde som er avgjørende. Om vi skal dra inn trillingene igjen da, så er det jo liten tvil om at de på en måte var pioneerer i dette markedet, og dermed greide importørene å dra ut veldig gode priser av dem før bedre biler kom på markedet. Men det er vel ikke til å legge skjul på at de som biler både var og er dårlige greier. Små, relativt høye og smale, samt med lite komfort og utstyr. Ioniq f.eks er jo en fullverdig bil med god kjørekomfort, god byggekvalitet og alt av dagens viktigste utstyr på plass. Det betyr nok mer for de fleste enn antall kilowatt og kilometer så lenge det er godt innenfor det daglige behovet. Hvilket det jo er for de aller fleste. Så jeg tror nok den kommer til å stå seg godt opp mot tilsvarende biler.

sven erik

Sitat fra: EspenM3 på torsdag 29. september 2016, klokken 11:34
Sitat fra: Inop på torsdag 29. september 2016, klokken 09:07
SitatMen dette er ikke Ioniq med større batteri, det er nye modeller. Hyundai sin plan er å lansere en ny elektrisk modell hvert andre år. Den som kommer i 2018 er mest sannsynlig en B segment SUV.
Det er sånn jeg har skjønt det også.

Blir spennende å se hva som skjer med prisene på dagens eGolfer når Ioniq begynner å rulle på veiene. En brukt, lav Km, 2016, ikke-importert eGolf med tilsvarende utstyr som Ioniq ligger på 260' og oppover. Den har 190 mot 280 NEDC og burde da rase i pris i følge argumentene her.

Jeg mener oppgitt rekkevidde er bedre sammenligningsgrunnlag enn batteristørrelse så lenge forbruket på bilene varierer såpass som det gjør. Blir litt som å diskutere bensintankstørrelse på fossilbiler.

Det er jo, som du sier, ikke bare rekkevidde som er avgjørende. Om vi skal dra inn trillingene igjen da, så er det jo liten tvil om at de på en måte var pioneerer i dette markedet, og dermed greide importørene å dra ut veldig gode priser av dem før bedre biler kom på markedet. Men det er vel ikke til å legge skjul på at de som biler både var og er dårlige greier. Små, relativt høye og smale, samt med lite komfort og utstyr. Ioniq f.eks er jo en fullverdig bil med god kjørekomfort, god byggekvalitet og alt av dagens viktigste utstyr på plass. Det betyr nok mer for de fleste enn antall kilowatt og kilometer så lenge det er godt innenfor det daglige behovet. Hvilket det jo er for de aller fleste. Så jeg tror nok den kommer til å stå seg godt opp mot tilsvarende biler.

jeg er spent på denne bilen  men  for sin tid i 2011 hvar trillingene  bra biler  de hvar ok og kjøre faktisk har jeg nå gått  til bake til en imiev  fra tesla s  på grunn  av kvalitet  å det er jeg spent på med denne  jeg har egentlig  bestilt x men har nå funnet ut at den ikke er noe bedre på kvalitet  derfor  vurderer jeg alternativ  å håper det er samme kvalitet som  imiev  denne har snrt runna 100 tusen eneste so har vært på den er 1 12volt batteri som hvar dålig og  bytta noen dekk som er vanig  ellers 0 problem  og jeg kjører mye   men liker denne nye elbilen eneste jeg er skeptisk til er får man rekkevidden som de går ut med og hvordan er den og rygge med

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Inop

Sitat... og hvordan er den og rygge med
Har prøvd å rygge litt med Ioniq. Ryggekameraet er veldig bra. Den har også sensorer i hue og ræva + noe magi som piper hvis noe beveger seg i nærheten av der du rygger. Hvordan det blir å rygge når kameraet er nedsnødd er en annen ting, da må man kanskje ut å tørke av først :)

SitatSer ut som prisen går nedover alt
Tror kanskje den prissjusteringen har noe med posisjonering i Frankrike å gjøre. Så lenge salget i Norge er bra blir jeg overrasket om de setter ned prisen helt umotivert. Etterhvert når nye og bedre modeller kommer på markedet kan det jo være at prisen justeres.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Jorgen86

Hvis kameraet er nedsnødd så mener jeg å huske at bilen ble levert med speil?
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Inop

Speil er bare sååååå år 2000 ass....
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Jorgen86

Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

EspenM3


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA