Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Navigasjonen er en katastrofe

Startet av ladov, onsdag 16. november 2016, klokken 08:42

« forrige - neste »

Kenneth R

Jeg har hatt min nye Zoe i en uke i morgen. Strålende fornøyd så langt hvertfall. Grei å kjøre og rekkeviddeangsten jeg har hatt når jeg har kjørt første generasjon Leaf er borte. Med temperaturer fra 0-8 grader starter bilen fulladet med 250km rekkevidde, og det ser ut til å stemme ganske bra med virkeligheten, jeg har ikke kjørt spesielt økonomisk.
Mild vestlandsvinter burde gi 250km rekkevidde om en er litt økonomisk, regner med rundt 300km våren :+1:


AmocoCadiz

Zoe 40kWh er testet;
http://www.side3.no/motor/test-renault-zoe-40-kwh---rekkeviddetest-%282017%29/3423317325.html

Vet at det er noen utfordringer bl.a. med lading  av Zoe, men bilen er i en praktisk størrelse og kurant pris ifht 40kWh batteri
men oppleves nye Zoe som så voldsomt billig, svak og enkel som denne testen påstår?

AppleKnocker

ZOE er jo den billigste elbilen, så jeg synes ikke karakteristikkene er tatt helt ut av lufta. Det er rekkevidde som er greie med denne bilen. Jeg er enig i at det er en enkel bil.

Det fremgår ikke om de har forvarmet batteriet når de legger ut på tur i fem minus. Det har mye å si.
I tillegg til å være sensitiv for fart som testen påpeker, er ZOE sensitiv for dekktrykk. Mer enn andre biler jeg har hatt. Hvis de ikke har optimert disse to tingene, kunne de nok lagt på noen mil på oppnådd rekkevidde.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Goggen123

I tester jeg har lest på nederlandske og franske sider, er motorveihastighet helt drepen.
Det finnes vel ikke en elbil med mer skuffende kjørelengde ift batteristørrelse?
Så mange må være veldig bevisst på hva man skal bruke en Zoe til. For meg som pendler i stor-Oslo på i hovedsak 110 kmt-motorveier, ble den helt uaktuell pga. testene jeg leste. Også håpløst med ikke delt bakseterygg..

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 25. mars 2017, klokken 16:21
Zoe 40kWh er testet;
http://www.side3.no/motor/test-renault-zoe-40-kwh---rekkeviddetest-%282017%29/3423317325.html

Vet at det er noen utfordringer bl.a. med lading  av Zoe, men bilen er i en praktisk størrelse og kurant pris ifht 40kWh batteri
men oppleves nye Zoe som så voldsomt billig, svak og enkel som denne testen påstår?

Jeg synes interiøret virker rimelig kjipt og kjedelig ihvertfall. Skjermen og rammen rundt ser jo helt malplassert ut, noe som ble slengt på i ettertid? Gammeldags girspak som tar mye plass, og ditto håndbrekk. Et par divisjoner under 1.generasjon av Leaf som kom for 5 år siden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

#155
Sitat fra: Goggen123 på lørdag 25. mars 2017, klokken 18:30
I tester jeg har lest på nederlandske og franske sider, er motorveihastighet helt drepen.
Det finnes vel ikke en elbil med mer skuffende kjørelengde ift batteristørrelse?
Så mange må være veldig bevisst på hva man skal bruke en Zoe til. For meg som pendler i stor-Oslo på i hovedsak 110 kmt-motorveier, ble den helt uaktuell pga. testene jeg leste. Også håpløst med ikke delt bakseterygg..
Til tross for at den ikke er spesielt effektiv på motorvei, er det fortsatt den elbilen (bortsett fra Tesla) som går lengst på motorvei i 120 km/t. Ioniq som er supereffektiv går alltid kortere enn ZOE uansett hva man finner på. Jeg vurderte Ioniq seriøst, men den klarer ikke min faste 18mils tur på (nesten bare) motorvei uten ladestopp. Det gjør Zoe derimot året rundt.

Her er f.eks en typisk motorveistur om vinteren med snitthastighet på 95 km/t. Total rekkevidde ville blitt 24 mil på fullt batteri.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Knut Røe

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 20:32
Til tross for at den ikke er spesielt effektiv på motorvei, er det fortsatt den elbilen (bortsett fra Tesla) som går lengst på motorvei i 120 km/t. Ioniq som er supereffektiv går alltid kortere enn ZOE uansett hva man finner på. Jeg vurderte Ioniq seriøst, men den klarer ikke min faste 18mils tur på (nesten bare) motorvei uten ladestopp. Det gjør Zoe derimot året rundt.
Det varer ikke lenge dog. Bolt ruller allerede på norske veier, og det er ikke mer enn cirka 2 måneder til første kundeleveringer. Litt dyrere er den dog, men tilbyr ganske mye mer på en del områder også.

AppleKnocker

Ampera-e er sikkert er bra bil, men jeg vil egentlig plassere den i samme kategori som Zoe. Ampera-e er en svært enkel bil, hvor alt er basic og absolutt ikke påkostet. En e-Golf er rene premiumbilen i forhold. Med rekkevidden for Ampera-e er jo fenomenal. De som har forhåndsbestilt tidlig blir sikkert fornøyd. De som bestiller nå derimot får bilen på et tidspunkt hvor det har begynt å dukke opp enda flere alternativer.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kårepåsporet

Vel, vi valgte den bort i 2014 og 2017...samme innpakning, samme....

Dessuten kan ikke Zoe hurtiglades, den støtter heller ikke 43 kW AC lading som disse Side 3 folka skrev.
Jeg skulle ønske jeg hadde lyst på Zoe, men mangel på hurtiglading, takler ikke IT fordelingsnett, kjip opplevelse og et design verken jeg eller kona liker, ja da ble det for mange minuser, det eneste positive er rekkevidden. Men skal en tøye den, ja da hjelper det ikke at den har noen mil lenger rekkevidde enn Ioniq, som lader mye raskere.....

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 25. mars 2017, klokken 16:21
Zoe 40kWh er testet;
http://www.side3.no/motor/test-renault-zoe-40-kwh---rekkeviddetest-%282017%29/3423317325.html

Vet at det er noen utfordringer bl.a. med lading  av Zoe, men bilen er i en praktisk størrelse og kurant pris ifht 40kWh batteri
men oppleves nye Zoe som så voldsomt billig, svak og enkel som denne testen påstår?

HCO

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 25. mars 2017, klokken 16:21
Zoe 40kWh er testet;
http://www.side3.no/
Magnus Blaker er han som i sin tid skrev den mildt sagt tvilsomme artikkelen "Den skitne realiteten bak elbilene". Dette er artikkelen som nå gjør at alle elbilhatere argumenterer med at elbiler går på kullkraft. Jeg bryr meg lite om hva han mener om Zoe, eller en hvilken som helst elbil.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

knut.aulie

Sitat fra: HCO på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:18
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 25. mars 2017, klokken 16:21
Zoe 40kWh er testet;
http://www.side3.no/
Magnus Blaker er han som i sin tid skrev den mildt sagt tvilsomme artikkelen "Den skitne realiteten bak elbilene". Dette er artikkelen som nå gjør at alle elbilhatere argumenterer med at elbiler går på kullkraft. Jeg bryr meg lite om hva han mener om Zoe, eller en hvilken som helst elbil.
Men blind høne kan også finne korn?

Enig i at den artikkelen var temmelig skadelig og har fått ufortjent mye oppmerksomhet, men i det siste har jeg lest flere ting han har skrevet som er både balansert og positivt.

AppleKnocker

Hvis man skal rangere dagens elbiler på en enkel-premiumskala, vil jeg satt det opp slik (mest premium øverst)

Mercedes B-klasse
VW e-Golf
Tesla Model S og X
BMW I3
Hyundai Ioniq
Nissan Leaf
Opel Ampera-e
Renault Zoe
VW e-UP
Kia Soul
Trillingene

Varebilvariantene ser jeg bort fra.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Matheus

Hvorfor Kia soul så lav i rankingen din? Tesla bak golfen?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

turfsurf

Begrepet premium er veldig hva man ønsker å legge i det. F.eks er teknologi en viktig del av premium for meg. Luksus er derimot noe helt annet. Jeg ville snudd de fire første på AK sin liste på hodet (kanskje Tesla foran BMW). 
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

moderator 2

Diverse innlegg er slettet da de var lite konstruktive.

Foreslår at dere dropper å skrive, hvis det ikke er med på å føre en debatt fremover.

De som ønsker kun ønsker å kverulere henvises til Hegnar sine forum.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA