Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Navigasjonen er en katastrofe

Startet av ladov, onsdag 16. november 2016, klokken 08:42

« forrige - neste »

minibiti

I am also very curious about that!
If you look on finn.no, the R240 is holding in price pretty well... At least for the asking price :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

edyrli

#121
Hvordan gikk det med ladefarten? Noen som har funnet ut av det?
Der ser ut for meg som den nye modellen kommer med 43kw. Se nederst.
(Redigert)
Ser nå at tiden en lik for 22 og 43, så da er det 22kw ja...

https://kampanje.renault.no/kampanjer/zoe-forhandsbestilling/?gclid=CjwKEAiAjIbBBRCitNvJ1o257WESJADpoUt0q1CnbjBNX05xy1dsp-v0rqWkjOziWQ0Z3LgWtOOHIRoCsVTw_wcB
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

minibiti

According to MF Oslo, they buy your 2016 R240 for 145K and sell you the new R90 Intense for 268K all included (winter tires, metallic paint,...).
So no R90 just quite yet...  :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

pudderjagar

Då er da billigare å bare bytte batteripakke.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 09. november 2016, klokken 23:27
Då er da billigare å bare bytte batteripakke.
Og da får jeg beholde 43 kW lading også.  Det største ankepunktet mitt mot å byttet min Q210 mot R90 er mangel på hurtiglading. Tror nok uansett batteribytte blir for dyrt for min del.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Så ny som bilen er no vil da nok kanskje vera eit tapsprosjekt. Spesielt med 43kw ladar så er hurtiglading akseptabelt. Men sei om 3 år når batteriet gjerne har rulla opp mot 200 000km. Då vil du få ein "ny" bil til 80 000kr hvis euroen er gunstig.

Før bileb kjem med CCS hadde eg iallfall ikkje bytta til ny bil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ladov

Jeg var en veldig snar tur innom Youngstorget i dag for å se på biler og andre ting.. Den Zoen som sto der viste seg dessverre å 'bare' være en 240(tilhørte damen fra Renault). Mer interessant var at hun sa de første nye Zoe ville være på norske veier i løpet av desember! :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

kjølholdt

skal  gi litt råd vedrørende el bil kjøp til en kollega. jeg er kjent med at det ikke er hurtiglading , og veldig få ac lading rundt i landet. men de ser etter en dedikert nr 2 bil. Dette er da fryktelig mye el bil for penga. Kom med innspill dere som har hatt zoe før
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

ladov

Det er ikke få AC-ladepunkt i Norge, derimot er det få ladepunkt på 43kW men det er uansett ikke aktuelt for den nye 41kWh Zoe siden den lader på max 22kW. Semihurtige ladepunkt(22kW) er det til gjengjeld mange av og enn så lenge er det sjelden de er opptatt.

Zoe er en utmerket bil til småkjøring og nå som batteriet blir større kan den også brukes til helgeturer uten å tøye tålmodigheten for langt. Den liker seg best i landeveishastighet og da nærmer faktisk praktisk rekkevidde seg fantasitallene fra NEDC-testen. ;)

Hjemmelading er fortsatt tricky på grunn av IT/TN-problematikken men siden Renault tilbyr ladestasjon inkludert i kjøpet så blir det kun et problem hvis du skal lade når du er på besøk.

Det eneste jeg kommer på i farta som kan bli tricky er hvis de har to faste ladeplasser, for eksempel hjemme og på hytta. Da må de sørge for ladekladd/ladestasjon for begge stedene.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

zbk

Så lenge bilen kjøpes med det klare premisset at den i praksis er veldig begrenset av ladehastighgeten på langturer over ca. 1.5x batteri, så er det en kjempefin bil.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Med 41kWh batteri vil man nok klare opp mot 200 km reell rekkevidde på vinter, og 350 km sommer. Hvis man som oftest klarer seg med den rekkevidden, så er det ikke noe problem at Zoe har kun 22kW lader.

Personlig er Zoe uaktuell pga mangel på hurtiglader. Jeg har Zoe med 43kW lader selv, og forskjell i ladetid på langtur med 43 vs 22 kW er betydelig. Jeg orker ikke ta Zoe på turer som medfører behov for mer enn noen få kWh lading på 22kW, men kan kjøre lange distanser hvis det er mulig å lade med 43kW på turen.

Ellers er jo Zoe litt sær på lading. Problemet nå er at det bygges ut stadig flere offentlige type2 ladestasjoner med forsyning fra IT-nett, og da finnes det ikke noen god løsning for å lade Zoe der. Trafoløsninger for å lade fra vanlig stikkontakt på IT-nett er også kostbare, plasskrevende og tunge sammenlignet med portable ladekabler til andre biler.

Utenom lading savner jeg:
-mulighet for takstativ (det finnes noen kvasiløsninger som jeg ikke synes er tilfredsstillende)
-bedre justeringsmuligheter på førersetet
-bedre lys, spesielt fjernlys
-varme i ratt
-automatisk nedblending av speil

Zoe har heller ikke førerassistansesystemer som autobrems, adaptiv cruisecontrol, blindsonevarsling, kjørefeltassistanse osv.

Hvis man er ute etter en billigst mulig elbil med god rekkevidde pr lading, og er villig til å godta særegenhetene rundt lading, så er absolutt Zoe et godt kjøp. Det er vel heller ingen andre rimelige elbiler med tilsvarende rekkevidde som kan fås med norske skilter før 2018, siden Opel rapporterer at de allerede har solgt ut 2017 leveransene av Ampera-e.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kjølholdt

Ja den har noen særegenheter med tanke på lading, men jeg tenker som sagt at dette er en dedikert nr 2 bil .De har honda crv til langtur. kan den lade på type 2 kabel uten problemer.?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

HCO

Zoe er en enkel bil, på godt og vondt. Jeg elsker enkle biler, og trives derfor godt med Zoe. Den er overraskende kjøreglad, noe jeg setter høyt uansett kjøretøy.

Den er også svært enkel og billig å eie.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

THE

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 24. november 2016, klokken 13:29
kan den lade på type 2 kabel uten problemer.?

Ja, når type2 ladestasjonen er på TN-nett

Type 2 ladestajoner som leverer 3,6 kW eller 7,2 kW kan være på IT eller TN. F.eks Bygarasjen i Bergen der nye Type2 ladestasjoner er på IT-nett, og der Zoe dermed ikke kan lade. Ladegarasjen i Oslo som snart åpner (Vulkan?) har vel også IT-nett og type2 ladestasjoner der Zoe ikke kan lade.

I utgangspunktet skal Zoe kunne lade på alle type 2 ladestasjoner med 11, 22 og 43 KW, men hvis det er montert trafo for å etablere TN-nett lokalt for ladestasjonen kan det uansett være problem. Jeg vet om 22kW ladestasjoner som ikke fungerer med Zoe, og det har også vært tilfeller av 43kW der Zoe ikke kunne lade. Disse tilfellene er få, og ikke noe stort praktisk problem da det stort sett er alternative ladestasjoner i nærheten.

En nummer 2 bil vil man uansett lade primært hjemme på hjemmeladestasjonen som er inkludert i prisen på Zoe. Problemet er at nr 2 bilen innen kort tid med stor sannsynlighet blir nr 1 bilen. Jeg har også en dieselbil for langturer, men den brukes mindre og mindre etterhvert som det blir enklere å finne lading til elbilen. Hvis det hadde vært tilgjengelig hurtiglading for Zoe'n der det er DC-hurtiglading, så hadde dieselbieln blitt enda mindre brukt. Eller for å si det på en annen måte så hadde en annen elbil enn Zoe blitt brukt på flere langturer på grunn av bedre utbygd hurtigladenettverk. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HCO

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 24. november 2016, klokken 13:29
kan den lade på type 2 kabel uten problemer.?

Zoe lader på alle type2-uttak (1 eller 3 fas, 230 eller 400 volt) forutsatt at det er TN.

Jeg har dessuten kjøpt en brukt ladebøtte til 5.500,-, så nå kan jeg lade overalt. Fort går det ikke med bøtta, men super til destinasjonslading.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA