Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Navigasjonen er en katastrofe

Startet av ladov, onsdag 16. november 2016, klokken 08:42

« forrige - neste »

fredag

Tesla Club Sweden har en artikkel der de bergner kjørelengden Stockholm-Malmö for Zoe, som tydelig viser hvor mye ladehastigheten har å si for kjøretiden. De beregner at en Zoe med 22kW lader vil bruke en 11 timer og 50 minutter til Malmö, mens en Zoe med 43kW lader vil bruke 8 timer og 50 minutter. Hele tre timer forskjell! Likevel skriver utrolig nok ikke biljournalistene om ladehastighet når de skriver om nye elbiler.

http://teslaclubsweden.se/renault-zoe-far-snabbladdning-som-tillval/


I land utenfor Norden kommer Renault til å selge Zoe med 43kW AC-lader. Det er vel europeisk garanti på disse bilene? Ingen avgifter på innførsel av elbil til Norge. Det eneste problemet er vel egentlig at Zoe vel selges med batterileie i de fleste andre land, men det skal gå an kjøpe batteriet sammen med bilen i Tyskland, Østerrike og BeNeLux. Sannsynligvis er det nok av firmaer som bruktimporterer Leaf og andre elbiler fra kontinentet som snart vil tilby Zoe med 43kW lader her til lands.

Kan vi håpe på støtte for 150kW CCS-lading i Zoe om et år eller to? Eller mulighet for å bruke Tesla Supercharger på Zoe mot tilleggsbetaling (enten engangs eller betaling for bruk a la Model 3)?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ladov

Det med ladehastighet later til å være vanskelig å begripe..

Det er egentlig 2 enkle prinsipper, bilen skal orke mer enn deg og være 'uthvilt' før deg. Tesla har behersket begge deler siden 2012 men det virker som både konkurrenter, journalister og potensielle kjøpere stort sett ikke har tatt inn over seg.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Håkon77

Har vært å sett på Zoe i dag hos en forhandler jeg likte svært godt. Jeg sitter igjen med ett spørsmål jeg håper noen kunne svart på. Jeg skal, minst halve måneden, disponere bilen og jeg kjører langt, og ikke minst fort, hver dag. Jeg smyger meg 1mil i 60/80 sone før det blir 8mil 110 sone (sikkert noe 100 der også, men det har jeg ikke sett) og så avsluttes det med 1,6mil i 80. 10,6mil totalt fra hjemme til jobb. På jobb står det en orange strømboks ala den på byggeplasser til disp, som nå brukes av 4 Leaf. Her kan jeg da lade i 7-8timer. Regner med det ikke blir mulig å få ladet på mer enn 10A her med kabel som må kjøpes som ekstrautstyr. Vil det være mulig å gjenomføre denne typen pendling, selv med litt reduksjon i batterikapasiteten, uten å måtte hurtiglade på vei hjem? Forhandler anslo at jeg fikk kanskje 10% på 7timer med den type lading.
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

AppleKnocker

Sitat fra: fredag på mandag 03. oktober 2016, klokken 13:34
Tesla Club Sweden har en artikkel der de bergner kjørelengden Stockholm-Malmö for Zoe, som tydelig viser hvor mye ladehastigheten har å si for kjøretiden. De beregner at en Zoe med 22kW lader vil bruke en 11 timer og 50 minutter til Malmö, mens en Zoe med 43kW lader vil bruke 8 timer og 50 minutter. Hele tre timer forskjell! Likevel skriver utrolig nok ikke biljournalistene om ladehastighet når de skriver om nye elbiler.


Ja takk til elbiler med 1000kwh batterier som lades på 5 minutter. Da er fossilbilen overflødig.

Inntil den tid handler det om kompromisser. Ingen av bilene i sammenligningen, bortsett fra Tesla, er egnet til å kjøre Stockholm-Malmø. Tre, fire eller seks timer lading på en slik tur er for mye for de fleste uansett.

Med det antallet 43kw ladere som finnes, og reduksjon i rekkevidde hadde jeg ikke valgt ZOE med 43kw lading om jeg kunne. Men det er til vårt bruksområde. Andre har ulike behov.

For langtursbiler er ladehastighet viktig. Faktum er at Renault ZOE er ikke bil for lange turer.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie

Kan nevne som et eksempel til dette med lading på langtur.
Har kjørt en 50 mils tur på en dag med min Soul. Denne turen har jeg gjort flere ganger. Den krever fire ladestopp på ca 15 minutter på Chademo (>50 kw).
En times ladestopp er omtrent passe på en slik tur. Bruker jeg fossilbil blir det ikke noe stopp og jeg sparer timen, men blir mye mer sliten. Hadde elbilen måtte bruke mer tid på lading hadde det blitt for mye.
Så Zoe blir helt uaktuell for denne typen tur, som mange har påpekt, selv med 40 kWh batteri......


Sent from my iPhone using Tapatalk

StigH

Kan nok bare drømme lenge etter noe sånt tror jeg. Bare tenk på all den strømmen som skal til for å fylle på 5 min. Og gjerne på flere biler samtidig.

En må nesten ha et lokalt kjernekraftverk. Tror det heller må forskes på effektiviteten i bilen slik at en får igjen mest mulig med minst mulig batteri. For det virker som de klarer dette litt for hver generasjon bil som lanseres.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

knut.aulie

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 29. september 2016, klokken 14:36

Men jeg trur ikke på allt vi leser.

22kwt- utgaven av Zoe koster 202 000kr.
41kwt- utgaven koster 229 000kr
Det er antyda 2500-3000€ i innbyttepris fra 22kwt til 41 kwt ved batteribytte.

Som du sier er det viktig å ikke tro på alt en leser. Renault Norge har nå gått ut med 10 000€ for batteribytte!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

morten69

Sitat fra: Håkon77 på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:19
Har vært å sett på Zoe i dag hos en forhandler jeg likte svært godt. Jeg sitter igjen med ett spørsmål jeg håper noen kunne svart på. Jeg skal, minst halve måneden, disponere bilen og jeg kjører langt, og ikke minst fort, hver dag. Jeg smyger meg 1mil i 60/80 sone før det blir 8mil 110 sone (sikkert noe 100 der også, men det har jeg ikke sett) og så avsluttes det med 1,6mil i 80. 10,6mil totalt fra hjemme til jobb. På jobb står det en orange strømboks ala den på byggeplasser til disp, som nå brukes av 4 Leaf. Her kan jeg da lade i 7-8timer. Regner med det ikke blir mulig å få ladet på mer enn 10A her med kabel som må kjøpes som ekstrautstyr. Vil det være mulig å gjenomføre denne typen pendling, selv med litt reduksjon i batterikapasiteten, uten å måtte hurtiglade på vei hjem? Forhandler anslo at jeg fikk kanskje 10% på 7timer med den type lading.

Den vil gå veldig bra med nye modell. Tror du skal klare tur retur uten lading. Kanskje litt lading på de kaldeste dagene. Hvis du har IT nett hjemme tar du med pod point, har du TN nett tar du med den dyre ladekabelen.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:53
Kan nevne som et eksempel til dette med lading på langtur.
Har kjørt en 50 mils tur på en dag med min Soul. Denne turen har jeg gjort flere ganger. Den krever fire ladestopp på ca 15 minutter på Chademo (>50 kw).
En times ladestopp er omtrent passe på en slik tur. Bruker jeg fossilbil blir det ikke noe stopp og jeg sparer timen, men blir mye mer sliten. Hadde elbilen måtte bruke mer tid på lading hadde det blitt for mye.
Så Zoe blir helt uaktuell for denne typen tur, som mange har påpekt, selv med 40 kWh batteri......


Sent from my iPhone using Tapatalk
15 minutter lading ganger fire pluss tiden man bruker på å kjøre av veien til lader pluss risiko for venting er nok også helt urealistisk for de fleste. Det skal lite til før det blir 1.5-2 timer forsinkelse, altså samme som Zoe 40.

Det betyr ikke at det er umulig, men det er for spesielt interesserte å kjøre kortrekkeviddebil i 500 km.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pudderjagar

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. oktober 2016, klokken 17:10
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 29. september 2016, klokken 14:36

Men jeg trur ikke på allt vi leser.

22kwt- utgaven av Zoe koster 202 000kr.
41kwt- utgaven koster 229 000kr
Det er antyda 2500-3000€ i innbyttepris fra 22kwt til 41 kwt ved batteribytte.

Som du sier er det viktig å ikke tro på alt en leser. Renault Norge har nå gått ut med 10 000€ for batteribytte!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

90 000 kr er vel litt i overkant for dei fleste vil eg tru. Men er da Renault NOrge som har kome med denne prisen eller Renault sentralt. Litt spesielt at Renault Norge oppgjev prisar i Euro.

Skulle Euroen værta 7,2 som den ein gong har vore så vært da 72 00kr Kjem seg men likevell dyrt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

fredag

Sitat fra: Håkon77 på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:19
Har vært å sett på Zoe i dag hos en forhandler jeg likte svært godt. Jeg sitter igjen med ett spørsmål jeg håper noen kunne svart på. Jeg skal, minst halve måneden, disponere bilen og jeg kjører langt, og ikke minst fort, hver dag. Jeg smyger meg 1mil i 60/80 sone før det blir 8mil 110 sone (sikkert noe 100 der også, men det har jeg ikke sett) og så avsluttes det med 1,6mil i 80. 10,6mil totalt fra hjemme til jobb. På jobb står det en orange strømboks ala den på byggeplasser til disp, som nå brukes av 4 Leaf. Her kan jeg da lade i 7-8timer. Regner med det ikke blir mulig å få ladet på mer enn 10A her med kabel som må kjøpes som ekstrautstyr. Vil det være mulig å gjenomføre denne typen pendling, selv med litt reduksjon i batterikapasiteten, uten å måtte hurtiglade på vei hjem? Forhandler anslo at jeg fikk kanskje 10% på 7timer med den type lading.

Sjekk om det er røde eller blå kontakter i den strømboksen på jobben. Hvis det er røde kontakter der, så er det i hvert fall 16A 400V trefas (11kW) der, noe som vil fullade en tom gammel 22kWh Zoe på to timer og en nye 41kWh Zoe på fire timer.

Sjekk også med arbeidsgiver om muligheten til å sette opp permanente ladebokser for arbeidstakere med elbil. Noen kommuner gir tilskudd til sånt, kanskje opp mot 50% av kostnaden.

Alternativt går det an å skaffe ladekladd som kobles rett til rød kontakt og gir 11kW eller 22kW ladehastighet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Håkon77

Takk for svar, selv om jeg kuppa en tråd. Forhandler virket noe usikker på hvorvidt det ville gå uten hurtiglading og jeg er litt usikker på om det da ikke vil lønne seg å vente litt til på de øvrige merkene som nå må ha biti seg i knoken når de så hva Renault kan levere om kort tid. Noen som vet forbruk på Zoe i motorveisfart så kunne jeg kanskje regnet litt selv? På de kaldeste dagene kan jeg kjøre på diesel eller ta toget, selv om sistnevnte gir meg 120% økt reisetid.
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

morten69

kjørte tur retur ytre Enebakk Daftø camping(Strømstad) søndag. totalt 260 km. Startet søndag morgen med 2 grader ute og endte hjemtur med 14 grader. Total forbruk ble 36 kW. kjører da 45 km på 60-80 vei og fra Moss ligger jeg i 100-110 på motor vei resten. snitt forbruk på 15.5.
Jeg tror den turen ikke vil bli noe problem med nye zoe. Du kan jo vente til januar når den kommer og låne 1 fra forhandler og teste.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

AppleKnocker

Sitat fra: fredag på mandag 03. oktober 2016, klokken 19:35
Alternativt går det an å skaffe ladekladd som kobles rett til rød kontakt og gir 11kW eller 22kW ladehastighet.
Hva slags ladekladd er det?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Håkon77

Sitat fra: morten69 på mandag 03. oktober 2016, klokken 20:54
kjørte tur retur ytre Enebakk Daftø camping(Strømstad) søndag. totalt 260 km. Startet søndag morgen med 2 grader ute og endte hjemtur med 14 grader. Total forbruk ble 36 kW. kjører da 45 km på 60-80 vei og fra Moss ligger jeg i 100-110 på motor vei resten. snitt forbruk på 15.5.
Jeg tror den turen ikke vil bli noe problem med nye zoe. Du kan jo vente til januar når den kommer og låne 1 fra forhandler og teste.
Joda, det beste hadde vært å prøvd i praksis, men så vil prisen også stige etter desember når kampanjeperioden går ut. Jeg har sittet på gjerdet og ventet på Ampera E, men der har det ikke kommet noen leveringstid eller pris. Må jeg vente til 2018 på Opel så har det dukket opp noe annet osv. I dag havarerte Toyotaen min på E6 (fingern til de som sneiet meg og blodtupp til dusten som kjørte ned varseltrekanten) så det begynner å haste å ta en avgjørelse om det blir ny elbil eller nyere brukt fossil.
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA