Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Navigasjonen er en katastrofe

Startet av ladov, onsdag 16. november 2016, klokken 08:42

« forrige - neste »

ladov

£2500 for å gå fra 22 til 41kWh batteri, uten nederlandsk moms snakker vi da om under NOK 20k for 19kWh ekstra. Da *bør* vel totalpris for hele batteripakka komme under NOK 50k? Også kommer eventuelt fratrekk for brukt pakke?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

goggo

Det er jo mye som tyder på at den nye Zoe nå også skal selges som Nissan Micra EV.
Begge bilene skal produseres på samme fabrikken i følge denne artikkelen.
http://pushevs.com/2016/07/10/nissan-micra-ev-can-make-renault-nissan-leader-again/

Det kan jo tenkes at Zoe fortsatt vil selges bare med 3 fase AC lading for det europeiske markedet, mens Micra vil selges med Chademo eller CCS i verdensmarkedet. Forhåpentligvis vil begge bilene komme for salg i Norge.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

nien

Må bare melde at teknologiutvikling som skjer med dobling fra generasjon til generasjon, er imponerende. Neste batterievolusjon vil jo resultere i at en Elbil går lenger enn en bensinbil på en lading/tank...... det er jo GØY ! ! ;D

ladov

Jeg tror ikke vi kan regne med en dobling til neste gang.. Derimot *bør* vi kunne håpe på et bredere modellutvalg til fornuftige priser, alt fra småbiler til stasjonsvogner, pickuper og varebiler. Med batterier fra 50-100kWh. Noe større enn det kan vi nok ikke regne med før vi ser vesentlige økninger i energitettheten til batteriene.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

zbk

50-75kWh batterikapasitet og minst 100kW ladeeffekt er vel det jeg tror trengs for å støtte en massekonvertering til el. Viktig at antal ladepunkter følger etter og at man får flest mulig hurtigladere pr lokasjon. Gjerne med en viss lastfordeling (feks som Tesla sitt system) dersom man vil begrense totaleffekt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TM

#20
Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. september 2016, klokken 09:27
Det jeg liker er det lave forbruket på nye Zoe.

Sammenlignet med Opel Bolt klarer den nesten samme rekkevidden med kun 66% av batteristørrelsen.

Det betyr igjen rimeligere og raskere opplading etter endt kjøretur.
Tja, nå har alltid Renault vært "flinke" til å få høye NEDC verdier....på papiret ;). 20 kw i forskjell til Ampera-e gjør uansett en stor forskjell. Tror det blir vanskelig å satse på å ha Zoe som hovedbil uten mulighet for hurtiglading.

ladov

Prøvde å regne på kjøre/ladetider ved forskjellig hastighet(100 vs 80kmh) og forskjellig ladehastighet(90kW DC vs 43kW AC).. Den lavere ladehastigheten rammer kjøring i høy hastighet hardest ser det ut som, mens du får en klar fordel av høy hastighet ved 90kW så blir det nesten likt for 43kW.. På nippet til at jeg må lage en app/regneark for å visualisere det. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

pudderjagar

Da er ikkje så stor forskjell om man har 43kw eller 22 kw. Eg har tatt tida når eg har lada på begge deler med ca 15% igjen på batteriet og hvis eg seie at da tek 15 min lengre med 22kw så trur eg at eg hr mine ord i behold.

Skal ein lade med 90kw så vært forholdet da same. Bilen begynner å begrense ladinga tidlegare så da er bare den tida du kan lade med meir enn 22 kw som er raskere. Min bil begynner å dabbe av 43kw rundt 60% fylling og er nede på 22kw rundt 80%

Har du eit større batteri så kan 43kw lade med maks lengre og dermed er ikkje spart tid linær. Har du eit stort batteri greier du deg gjerne før den begynner å dabbe av.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

fredag

Som vanlig når det gjelder elbil-nyheter, så savner jeg detaljer om ladefart og lademuligheter. Er det bare meg som savner sånt?

Det hadde vært fint hvis nye Zoe hadde blitt mindre sær på strøm som ikke var TN, om den kunne støtte CCS hurtiglading (helst at den var klar for den nye, kommende 150kW CCS standarden) og om man kunne kjøpe seg tilgang til Tesla superchargere (siden den mer eller mindre har rekkevidden som trengs), og om skjermen hadde fått en oppgradering til noe litt mer likt Tesla.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

zbk

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 28. september 2016, klokken 19:27
Da er ikkje så stor forskjell om man har 43kw eller 22 kw. Eg har tatt tida når eg har lada på begge deler med ca 15% igjen på batteriet og hvis eg seie at da tek 15 min lengre med 22kw så trur eg at eg hr mine ord i behold.

Skal ein lade med 90kw så vært forholdet da same. Bilen begynner å begrense ladinga tidlegare så da er bare den tida du kan lade med meir enn 22 kw som er raskere. Min bil begynner å dabbe av 43kw rundt 60% fylling og er nede på 22kw rundt 80%

Har du eit større batteri så kan 43kw lade med maks lengre og dermed er ikkje spart tid linær. Har du eit stort batteri greier du deg gjerne før den begynner å dabbe av.

1000km, forbruk 1.5kWt/mil, behov 150kWh. Antar full spiker på lading hele veien og ignorerer alt ladetap, så i praksis er ladetiden noe lenger (jeg får ca 40kW max inn på batteri). Antar 50kW CCS for Ampera-e

Gammel Zoe:
Har med 20kWt, må lade 130kWt
43kW - Rett over 3t lading
22kW - Nesten 6t
Estimert 8 ladestopp på drøyt 16kWt, eller 9 på 14,4kWt (evt 7 lange på 18.5kWt (85%)

Ny Zoe:
Har med 40kWt, må lade 110kWt.
43kW - Noe over 2,5t lading
22kW - 5t
Estimert 4 ladestopp på 27kWt (65%) eller 3 lange på 37kWt (90%))

Ampera-E:
Har med 50kWh, må lade 100kW
50kW - 2t lading
Estimert 3 ladestopp på 33.3kWt eller 2 lange på 50kWt

Da har jeg vært snill med Zoe and hvor mye brukbar kapasitet de har med fra start og rundet nedover for Ampera-e.

Hvordan dette skulle oversettes til at ladehastigheten ikke betyr noe skjønner ikke jeg. Ny Zoe med 43kW er fullt brukbar til langtur, bortsett fra at de raske ladepunktene for bilen ikke finnes langs langturstrekkene, stort sett bare rett rundt Oslo og Bergen. Noen få spredt rundt ellers.

Største fordelen med batteristørrelse som Ampera-e er friheten til å stoppe når man vil og ikke når man må.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

På gamal Zoe kan du ikkje bare dobble ladetida hvis du må bruke 22 kw kontra 43kw.

På ny Zoe med 40kwh batteri så vil fordelen med 43kw auke betrakteleg. La meg tippe 40% raskare enn 22kw.

Eg skal på langtur med min 43kw Zoe på fredag og må bruke både 43kw og 22 kw. Eg skal notere nokre data når eg ladar og så får me sjå. Hvis eg tipper så er 43kw bare 20% raskere enn 22kw pga lite batteri og derfor struper bilen lading tidleg.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

#26
Antagelsen var som jeg skrev full spiker, dvs mange korte ladestopp for gamlebilen. I praksis blir tallene betydelig verre for små batteristørrelser. For de større batteriene er dette enklere å få til siden strupingen ikke skjer før man har fått bra med strøm til videre kjøring.

Selv har jeg typisk sett 40kW inn i ca 20min, så gradvis ned til 22kW ved ca 25min. Da har man fått drøye 15kWt til rådighet for neste etappe. Ekstratid for lading på skikkelig langtur blir da 25-30%. Ved bare 22kW tilgjengelig blir jeg sur fordi det går for sakte og tar heller dieselbilen om det trengs mer enn ett stopp på veien.

Men la oss heller holde oss til tema:

41kWh tilgjengelig vil gjøre Zoe til et skikkelig alternativ om de klarer å unngå å surre det til med ladingen igjen. 43kW AC er flott det, med ladepunktene mangler der jeg vil kjøre i alle fall. 22kW AC og CCS på helst 70-100kW hadde gjort den overlegen på ladefronten om AC taklet IT-nett.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TM

#27
Jeg forventer at importøren RBI denne gangen får framforhandlet en fornuftig batteri-garanti på nivå med konkurrentene. Det finnes vel snart ingen som bare garanterer batteriet i 5 år. 5 år, 160.000 km bør være standarden på et så stort (og kostbart) batteri. Større batteri gir færre ladesykluser, så det kan jo ikke være noen stor risiko å ta for produsenten. Nissan -Renault har vel et samarbeide, og Nissan økte selv garantien fra 5 år / 100.000 km til 8 år /120.000 km for sitt 30 kW batteri.

edyrli

http://www.dinside.no/motor/zoe-i-strupen-pa-konkurrentene/63605077

Wow det var en sykt bra pris. 221.480 for en bil med 41 kwh og 400km rekkevidde.
Kan det stemme?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

morten69

Ligger ute for reservering på Renault.no. prisen starter på 229 400,-. levering allerede januar:)
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA