Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Navigasjonen er en katastrofe

Startet av ladov, onsdag 16. november 2016, klokken 08:42

« forrige - neste »

ladov

Da ser det ut som Renault ikke klarer å holde seg lenger, de har nå sniklansert den nye Zoe.
http://insideevs.com/new-2017-renault-zoe-ze-40-400-km-range-41-kwh-battery/

Gammel modell(22kWh) vil fortsatt være tilgjengelig som inngangsmodell(entry) mens det bare er £2,5k opp til billigste modell med 41kWh batteri.

DC-lading er ikke nevnt, så da ender vi med 22kW AC lading eller 43kW for quickcharge-modellene(med litt kortere rekkevidde).

Mer info kommer nok om få dager..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

minibiti

I will be interesting to find out the prices and availability dates for Norway...
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

refreol

Litt småspennende å høre om det blir mulig å bytte til ny batteripakke for oss nåværende eiere....... og til hvilken pris isåfall.....
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

zbk

Blir det uten DC-lading er bilen fortsatt tilnærma ubrukelig for langtur i Norge, større batteri eller ikke. Man må bare lade opp sjeldnere hjemme. Her i Norge forsvinner jo 43kW AC fra ladestasjonene uansett, så det hjelper ikke om det er en opsjon for ladingen heller.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Batteribytte er nok fortsatt et åpent spørsmål. En kommentator sier ja og henviser til en 'renaul selger'..vi får se..

Jeg stusser mer på prisen. Innstegsmodellen med 22kWh batteri listes til £29390, eller NOK 267000 med dagen eurokurser. Langt over norske priser. Mulig det skyldes noen særheter med nederlandske støtteordinger?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

minibiti

Sitat fra: zbk på onsdag 28. september 2016, klokken 09:02
Blir det uten DC-lading er bilen fortsatt tilnærma ubrukelig for langtur i Norge, større batteri eller ikke. Man må bare lade opp sjeldnere hjemme. Her i Norge forsvinner jo 43kW AC fra ladestasjonene uansett, så det hjelper ikke om det er en opsjon for ladingen heller.

Sorry for being such a newbie but can you explain in a few words what the difference is between DC and AC charging? Isn't 22Kwh DC charging at the same speed as 22Kwh AC?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

ladov

Sitat fra: zbk på onsdag 28. september 2016, klokken 09:02
Blir det uten DC-lading er bilen fortsatt tilnærma ubrukelig for langtur i Norge, større batteri eller ikke. Man må bare lade opp sjeldnere hjemme. Her i Norge forsvinner jo 43kW AC fra ladestasjonene uansett, så det hjelper ikke om det er en opsjon for ladingen heller.
Tilbøyelig til å være enig i det, med mulighet for DC-lading på 80-90kW kunne Zoe funket veldig bra på langtur.(sånn bortsett fra at den er i minste laget).
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

22kW DC will not have a loss in the onboard charger that AC will. With DC, the actual charger is off-vehicle.

But the main point here is that DC charging today (except Tesla) is 40-50kW.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

morten69

Sitat fra: ladov på onsdag 28. september 2016, klokken 09:02
Batteribytte er nok fortsatt et åpent spørsmål. En kommentator sier ja og henviser til en 'renaul selger'..vi får se..

Jeg stusser mer på prisen. Innstegsmodellen med 22kWh batteri listes til £29390, eller NOK 267000 med dagen eurokurser. Langt over norske priser. Mulig det skyldes noen særheter med nederlandske støtteordinger?

Husk at prisen i Nederland er inkludert 21% mva. så prisen uten mva blir 212 000,- og stemmer jo bra med Norge som den koster 230000,-
Ser man på Bose topp model koster da uten mva 265 000,- Vil tippe en pris på 275000 eller noe i norge.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

elektrolux

Det jeg liker er det lave forbruket på nye Zoe.

Sammenlignet med Opel Bolt klarer den nesten samme rekkevidden med kun 66% av batteristørrelsen.

Det betyr igjen rimeligere og raskere opplading etter endt kjøretur.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

#10
Sitat fra: minibiti på onsdag 28. september 2016, klokken 09:14
Sitat fra: zbk på onsdag 28. september 2016, klokken 09:02
Blir det uten DC-lading er bilen fortsatt tilnærma ubrukelig for langtur i Norge, større batteri eller ikke. Man må bare lade opp sjeldnere hjemme. Her i Norge forsvinner jo 43kW AC fra ladestasjonene uansett, så det hjelper ikke om det er en opsjon for ladingen heller.

Sorry for being such a newbie but can you explain in a few words what the difference is between DC and AC charging? Isn't 22Kwh DC charging at the same speed as 22Kwh AC?

22kW is to slow for long trips wether it is AC or DC. The AC fast charge option is unusable in many parts of Norway as there are (almost) no 43-kW AC chargers. There used to be a few, but they are being removed. The new chargers built also only have as a requirement a 22kW AC option, but 50kW DC.

Apart from the charging points being non-existing, the 43kW charging option is a very good option compared to the 40-50kW DC option in other cars. Also, DC charging will be the option if you want 100kW charging speed.

But the Zoe is a brilliant car for the price, though a bit hampered on long trips by the choices made for charging.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Fortum har sagt at dei vil vurdere å oppgradere 22kw til 43kw hvis da kjem bilar med denne standarden med litt volum. Men er da nokon som veit kva den nye standarden til Zoe vært?

Renault likar jo å gjera ting på sin måte så da skulle ikkje forundre meg om da vært 43kw AC. 43kw AC ser og ut til å være ein standard som dukkar opp på varebilar og lastebilar. For min del hadde da vært kjempebra. Eg ser at alle andre hurtigladerfirma i utlandet bygger med 43kw AC i dag. Bare ikkje i Norge!!!!!!

Eg veit at bilen er klargjort for CCS standarden.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ladov

Klargjort for CCS? Det hadde vært veldig fint men jeg finner ikke noe om det. Kilde?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

zbk

43kW er for liten effekt uansett om det er AC eller DC. Større batterier krever mer futt. Får man bare full effekt i 15-20min uansett er det "greit nok", men om man kan lade på 43kW i tre kvarter før batteriet setter begrensingen hadde det vært bedre å stå med 100kW ladefart i 15-20min i stedet.

Blir ikke effekten økt vil Tesla selge massevis bare pga SuperCharger-nettverket sitt, nesten uansett hva de andre finner på.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Er spent på om det kommer noen andre oppgraderinger på Zoe i tillegg til større batteri.

Ut fra det som er presentert så langt ser det ut til at prisen på 41kWh batteriet blir drøyt 70000,- kroner (€7900) basert på avviket mellom prisen for batterileie og kjøp av batteriet i Nederland. Denne prisen inkluderer vel 21% nederlandsk mva., noe som kan bety at prisen på 41kWh batteriet blir ca NOK 60000,- før avgifter. Tror nok det fort kan koste mer enn det smaker med oppgradering av batteripakke i gamle Zoe.

Det frister litt å oppgradere til 41kWh batteri hvis prisen blir riktig. Det som kan se ut som en mer realistisk ide er å bytte inn den gamle Zoe'n med en ny. For at jeg seriøst skal vurdere det så må det være en del forbedringer i tillegg til større batteri på 2017 modellene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA