Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av sveink, tirsdag 15. november 2016, klokken 22:46

« forrige - neste »

sveink

Min far som bor i Spania halve året ønsker å overta min Leaf. Men bilen vil da stå stille halve året, går dette bra?. Vi tenkte å å la den stå tilkoblet til strøm, men kun lade til kun 80 prosent. Er dette riktig tenkt? Har dere noen tips ?

Svein Kaasa

Einar_S

Jeg ville kjørt den ned til rundt 50-60%. Parkert og så koblet fra 12V batteriet.
Det skal sette de forskjellige kontrollenhetene ut av drift så de ikke tapper batteriet.
Regn med at den går i gallopp de første turene etter dvalen. Det blir nok flate punkter på dekkene.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

bob-bob

Tror løsningen som trådstarter beskriver går helt fint jeg. Ingen grunn til at dette skal få nevneverdig virkning på batteriet , så lenge den ikke står på 100 %. I tillegg ville jeg skrudd den på ( gjerne  fortsatt med strømkabel i) hver 14 dag og latt den stå "på" en halvtimes tid. Da "vekkes" bilen opp og lader 12 volt batteriet. Den vedlikeholdslader  automatisk 12 volt batteriet med jevne mellomrom også etter dette , men går "i dvale" etter vel en ukes tid. Derfor 14 dagers tipset , om du har tid og mulighet selvsagt. Kan umulig skade å flytte bilen noen cm fram eller bakover også , for å forebygge "flate punkter" på dekkene. Lykke til ---  8)

jj44nn

Sitat fra: sveink på tirsdag 27. september 2016, klokken 21:41
Min far som bor i Spania halve året ønsker å overta min Leaf. Men bilen vil da stå stille halve året, går dette bra?. Vi tenkte å å la den stå tilkoblet til strøm, men kun lade til kun 80 prosent. Er dette riktig tenkt? Har dere noen tips ?

Svein Kaasa

https://nabobil.no/
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA