Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jaguar lanserer sin elektriske SUV i natt

Startet av Vollis47, tirsdag 15. november 2016, klokken 17:03

« forrige - neste »

Vollis47

Sørlandet Boligbyggelags magasin "Bo @ miljø" som jeg fikk i posten i dag, har en artikkel med ovennevnte tittel skrevet av Eirik Vigsnes. Han refererer til Jostein Ween Grav i DSB og Hans Arne Madsen i KBR og konklusjonen synes helt klar; det er færre branner i elbiler og de som eventuelt skjer er mindre intense en branner i bensin- eller dieselbiler.

Teknisk sjef i SørBBL, Odd Helge Moen, sier at der er ikke noe faglig grunnlag for å si at elbiler utgjør en spesiell brannrisiko som dermed skulle gjøre det nødvendig med parkeringsforbud i parkeringsanlegg.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

ladov

Hva med ladeforbud i parkeringsanlegg? Er det faglig hold i legge restriksjoner på det?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Vollis47

Sitat fra: ladov på tirsdag 27. september 2016, klokken 22:03
Hva med ladeforbud i parkeringsanlegg? Er det faglig hold i legge restriksjoner på det?
I slutten av artikkelen siteres adm dir i SørBBL på at "det blir mer og mer vanlig at offentlige instanser setter krav til at det legges til rette for parkering og ladepunkter for elbiler. Eksempelvis har Kristiansand kommune stilt krav om at det i et byggeprosjekt legges til rette for at minst 25 % av parkeringsplassene i et garasjeanlegg skal ha mulighet for ladepunkt."
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

ladov

Vil ikke brannfaren være større ved lading enn ved parkering? Og større ved hurtiglading enn ved saktelading? Det vil ikke være helt urimelig å anta at det blir krav om slukkeanlegg i garasjer med ladeplasser.

Minst 25% ladeplasser høres for øvrig ut som et fornuftig krav.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

edyrli

Synes denne passer her: https://www.nrk.no/rogaland/naf-etterlyser-informasjon-om-kvifor-dette-skjer-sa-ofte-1.13173682
Når vi ser at det er i snitt 10 bilbranner til dagen er det ikke overraskende mindre branner i elbiler. Det er også litt rart at når en elbil brenner er det oppslag i alle landets aviser, men ingen snakker om de 10 andre brannene som skjer hver dag.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Chivas

Sitat fra: edyrli på onsdag 12. oktober 2016, klokken 08:00
Synes denne passer her: https://www.nrk.no/rogaland/naf-etterlyser-informasjon-om-kvifor-dette-skjer-sa-ofte-1.13173682
Når vi ser at det er i snitt 10 bilbranner til dagen er det ikke overraskende mindre branner i elbiler. Det er også litt rart at når en elbil brenner er det oppslag i alle landets aviser, men ingen snakker om de 10 andre brannene som skjer hver dag.

"For eksempel vil ein brann i ein elbil ha så høg temperatur at det i praksis er umogleg å sløkka brannen og jobben blir derfor å redda liv, ifølge brannkonstabelen."

Er dette fortsatt gyldig? Hvis ikke, så er det skremmende at ikke landets brannmenn har fått oppdatert seg på dette området.

Det er også en annen påstand jeg stusser over:
- Dersom du har elbil, bør du sjekka ladekontakten. Brannar kan fort oppstå under lading.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Chivas på onsdag 12. oktober 2016, klokken 09:02"For eksempel vil ein brann i ein elbil ha så høg temperatur at det i praksis er umogleg å sløkka brannen og jobben blir derfor å redda liv, ifølge brannkonstabelen."

Er dette fortsatt gyldig? Hvis ikke, så er det skremmende at ikke landets brannmenn har fått oppdatert seg på dette området.
Det stemmer ikke. Jeg tror heller ikke det noen gang har vært riktig.

Ser man f.eks på en Tesla så har batteriet ca 1/10 av brennverdien til en full bensin- eller dieseltank. I tillegg utvikler en brann seg mye tregere og kan vare i flere timer. Altså med mindre energi frigjort over lengre tid så er temperaturen nødvendigvis betydelig lavere.

Utfordringen med elbilbranner er at det trengs mye vann for å slukke, og brannen kan lett blusse opp igjen. Altså, skal man slukke en elbilbrann bør man helst ha to eller flere brannbiler med fulle tanker, eller tilgang på en brannhydrant eller annet slukkeanlegg. Og etter man har slukket brannen må man lagre vraket unna brennbart materiale i noen dager, i tilfelle brannen skulle blusse opp.
Sitat fra: Chivas på onsdag 12. oktober 2016, klokken 09:02Det er også en annen påstand jeg stusser over:
- Dersom du har elbil, bør du sjekka ladekontakten. Brannar kan fort oppstå under lading.
Dette stemmer hvis man benytter vanlig stikkontakt, og spesielt om man lader med 10-16A, som eldre ladekabler tillater. Man bør bytte til industristikk eller ladestasjon, eller begrense ladestrømmen til 8A.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

#7
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 12. oktober 2016, klokken 10:34
Det er også en annen påstand jeg stusser over:
- Dersom du har elbil, bør du sjekka ladekontakten. Brannar kan fort oppstå under lading.
Dette stemmer hvis man benytter vanlig stikkontakt, og spesielt om man lader med 10-16A, som eldre ladekabler tillater. Man bør bytte til industristikk eller ladestasjon, eller begrense ladestrømmen til 8A.
[/quote]

Det stemmer IKKE hvis man benytter vanlig stikkontakt.

Det er riktig at det er den minst sikre måten å lade på, men at branner kan fort oppstå motbevises av statistikken. Branner oppstår ytterst skjeldent selv med denne lademetoden.

Når en vet at de fleste ladekablene nå har temperatursensor i støpselet er den lille faren som måtte være omtrent eliminert
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JorgenM

Altså, 10 biler/dag, la oss si 350 fossilbiler per år.

(alle tall fra 1/1-2016, SSB)
350 av totalt 2.545.000 registrerte fossile personbiler = 0,01%
Antall elbiler: 70000. 0,01% = 7.

Så hvis det brenner mindre enn 7 elbiler/år er det sjeldnere at elbiler tar fyr.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

zbk

10 biler/dag blir vel ~3500 biler/år  ::). Da er vi oppe i 70 elbiler som kan brenne pr år før vi har samme frekvens.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Griffel

#11
Sitat fra: JorgenM på onsdag 12. oktober 2016, klokken 12:45
Altså, 10 biler/dag, la oss si 350 fossilbiler per år.

(alle tall fra 1/1-2016, SSB)
350 av totalt 2.545.000 registrerte fossile personbiler = 0,01%
Tallet inkluderer biler som er satt fyr på, biler som blir skadet i garasjebranner osv, og en bilpark med eldre gjennomsnitt enn elbilparken. Men at elbiler har lavere risiko for å begynne å brenne er sikkert.

Men om en elbil som står til lading sikrere enn en parkert bensinbil er et annet spørsmål.
Dersom risikoen for at en parkert bensinbil skal ta fyr er så høy som 0,14% ville ikke parkeringshus vært tillatt.

Epler mot epler: hva er trygges av en garasje med 500 elbiler som lader og en garasje med 500 fossilbiler som kun er parkert. Det har en vel ikke noe statistikk som dekker.

Risiko er uansett lav for begge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krl

Brannvesenet bør frykte gassdrevne biler og ikke minst hydrogenbiler. For brannfolkene så må elbil og dieselbil være det tryggeste -- det skal ekstremt mye til for å fremprovosere eksplosjoner her.

Gassbil:

goggo

Litt lesestoff for de som er interessert i å gå i dybden...   Det er bare 50 sider :)
Dette er en rapport som er bestilt av DSB og som er levert til de i januar i år.

TITTEL:          Brannsikkerhet og alternative energibærere: El- og gasskjøretøy i innelukkede rom
NØKKELORD:  Brann, Elkjøretøy, Gasskjøretøy, Hydrogen, Brenselcelle, LPG, CNG, Parkeringskjeller, Tunnel, Regelverk

http://www.spfr.no/media/publikasjoner/upload/2016/spfrrapport-a16-20096-1.pdf


mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Trekkoppbil

Så lenge bilen går på vannkraft, er det ikke farlig.

Vi får kjøpe el-sertifikater hver gang vi skal lade opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA