Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Engangsavgift på Tesla

Startet av storform, tirsdag 15. november 2016, klokken 09:32

« forrige - neste »

storform

Hei!

Holder på å bygge nytt hus og dermed også ny garasje. Vet det finnes tråder om dette, men sliter med å finne de. Skal be elektrikeren legge frem for å lade i garasjen (har TMS og Kia Soul). Hvilken dimmensjon skal jeg få lagt? Strømnettet er 400V. Takk for svar.
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

Christopher Neumann Ruud

Satt akkurat med samme hos elektrikeren i dag. Han anbefalte å legge 50mm rør og kabling for 400V3N 16, og mente at 2,5 kvadrat burde være nok, eventuelt 4 kvadrat. Men det er mange forhold som endrer hva slags kabel du skal ha, som isolasjon, lengde osv.
Dette burde virkelig elektrikeren din kunne gi deg svar på :)

nofuelno

Sitat fra: storform på mandag 26. september 2016, klokken 23:50
Hei!

Holder på å bygge nytt hus og dermed også ny garasje. Vet det finnes tråder om dette, men sliter med å finne de. Skal be elektrikeren legge frem for å lade i garasjen (har TMS og Kia Soul). Hvilken dimmensjon skal jeg få lagt? Strømnettet er 400V. Takk for svar.

Anbefaling:
kabel for dedikert kurs til lading ( 32A ): 5x6 mm²
la den være lang nok til å rekke helt frem til der du vil ha veggboks for lading.

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

minim

2.5 kvadrat hadde jeg lagt om jeg skulle lade bensin bilen min :) Koster ikke så mye å legge litt ekstra for fremtiden med mindre det er fryktelig langt. Om man betaler for arbeidet så koster det omtrent akkurat det samme om man trekker 2.5kvadrat eller 6/10 kvadrat i arbeidspenger. Er jo bare 4-5000kr som skiller 2.5/10 kvadrat på 50meter kabel. En slik jobb blir totalt sett relativt kostbar og da er det kjipt å ha spart litt på for liten kabel/vern. Er ikke den store TMS laderen 21kW? Da vil vel 2.5kvadrat allerede være for lite? Dersom det blir slik at strømmen er rimeligere på natten også om noen år så er det en fordel å legge opp stor nok kurs til å kunne lade to el-biler raskt om natten.   

4x 2.5kvadrat 49kr/m
4x 4 kvadrat 103kr/m
4x 10 kvadrat 119kr/m
-TMS 85D
-03 VW Polo

Vidar1979

Lengde på kabelen og Ik2pmin er dimensjonerende.

Personlig ville jeg lagt 10 kvadrat og satt opp et lite sikringskap i garasjen.

storform

Takker så mye for svar. Tror det er smart å følge anbefalingen om en egen, dedikert kurs til lading på 32A. Et eget sikringsskap i garasjen virker imidlertid som overkill. Det kan da ikke være nødvendig?
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

Vidar1979

#6
Selvsagt er det ikke nødvendig med eget sikringsskap.

Men det har noen klare fordeler med tanke på eventuelt fremtidig utendørs badekar, bruk av verktøy i garasje (slipper å gå inn i huset for å vippe opp sikring) og diverse annet som du vil ha strøm til utendørs. Mye enklere for fremtiden å hente strøm fra garasjen enn fra huset.

Vil tro at du uansett ønsker å ha en egen enfas 15/16A kurs i garasjen i tillegg til ladekursen.

storform

Dedikert ladekurs på 32A, samt en standard 16A kurs til belysning, stikkontakter til verktøy etc. høres ut som veien å gå...
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

minim

Eget sikringsskap i garagen er ikke dumt. Jeg har dette og det er veldig nyttig når noe verktøy tar sikringer, men det sparer også mange kabler inn til huset igjen. Legger man 10kvadrat ut til skapet og tar ut dedikert ladestikk derfra så har man allerede spart en kabel mellom hus/garage. Skal man ha lading til to biler +lys/stikk i garagen så kan man her klare seg med en 10kvadrat og så splitte denne til to ladestikk og lys/stikk kurser i stede for 3xkabler fra huset.

Jeg har 63A sikring til garagen og et skap som fordeler til stikk til kompressor, løftebukk, stikk og lyskurs. Funker veldig bra :)
-TMS 85D
-03 VW Polo

Vidar1979

Et 1-rad plastikkskap med DIN skinne koster 189 kroner på Biltema, et tilsvarende et hos grossisten er sikkert ikke så mye dyrere.

N00b

Har gjort det motsatt i forbindelse med oppgradering av strømnettet. Fått 400V inn og satt opp hovedsikringskap i garasjen. 95mm2 kabel og 80A hovedsikring. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA