Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil-brann på DFDS?

Startet av PerBear, onsdag 17. november 2010, klokken 23:35

« forrige - neste »

PerBear

Sitat fra: eledille på onsdag 03. november 2010, klokken 23:25
Det er en helt uslåelig fordel at trefase AC finnes over alt og utstyret er fullstendig standardisert og tilgjengelig hos nærmeste isenkremmer (kabler) og elektriker (installasjon).

Trefase AC finnes jo ikke akkurat overalt der bilene er, så vi trenger dedikerte ladestasjoner for elbil. Og for at de skal være driftsikre og med lav risiko så er det formelle krav til litt kommunikasjon/signalering.  Når strømmen er over 16A kreves det bl.a. at strømmen blir brutt elektronisk dersom noe skjer (som f.eks. at noen tar ut kontakten under lading). Dessuten er Mennekes kontakten (eller VDEARE etter VDE-AR-E 2623-2-2) bare 55mm i diameter, og den er beregnet ikke bare til bil men også mindre kjøretøy som el-sykkel:

The European Standardisation Organisations bodies (CEN-CENELEC and ETSI) will develop a common charging system for electric cars, scooters and bicycles. European Commission Vice-President Antonio Tajani has handed today a European Commission mandate for the development of the relevant standard to the President of CEN-CENELEC David Dossett, CEN-CENELEC´s Director General Elena Santiago Cid and ETSI General Assembly Chair John Philips. The new standard ensures that all types of electric vehicles and their batteries are charged both safely and easily in all EU Member States. Thanks to this mandate plugs and connectors will use the same standard all across Europe, providing a true European solution independently of brands or countries. The Commission expects that the standard will be ready by mid-2011.

Slik det ser ut er det ikke sikkert Mennekes VDEARE kontakt blir den kommende standard i Europa, men her bør absolutt EU skjære igjennom og forlange samme kontakt på alle ladestasjoner. Da slipper folk ta med forskjellige ladekabler - ille i en bil, men helt pyton i trøbil/scooter  :(
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

eledille

#16
Sitat fra: PerBear på lørdag 06. november 2010, klokken 23:54
Sitat fra: eledille på onsdag 03. november 2010, klokken 23:25
Det er en helt uslåelig fordel at trefase AC finnes over alt og utstyret er fullstendig standardisert og tilgjengelig hos nærmeste isenkremmer (kabler) og elektriker (installasjon).
Trefase AC finnes jo ikke akkurat overalt der bilene er, så vi trenger dedikerte ladestasjoner for elbil. Og for at de skal være driftsikre og med lav risiko så er det formelle krav til litt kommunikasjon/signalering.

Javisst, noe annet har jeg aldri ment. Det jeg prøver å fremheve er at med trefase kan man raskt og billig få installert kontakter der man trenger dem, fordi trefase allerede er til stede i så godt som alle sikringsskap i denne delen av verden, og at det også finnes ganske mange trefase-kontakter installert fra før.

Jeg antar at signalering vil bli brukt der det finnes, men det er viktig å støtte "rå" tilkoblinger for 16A også, siden man da kan bruke eksisterende kontakter. "Pilot pin" som kreves opp til 32A antar jeg er ganske billig å få til med en adapterboks eller i selve pluggen på ladekabelen ved hjelp av et relé, slik at man kan bruke rå 32A kontakter også. Dette er det jeg får ut av å lese på wikipedia og diverse fora om standardene. Hvis noen har noe informasjon om at Mennekes/RWE prøver å monopolisere og bare støtte sine egne ladestasjoner uten å la oss aksessere det vanlige strømnettet, så er jeg veldig interessert i å vite mer...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elmo

Som Elektrolux sa i en annen tråd
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. november 2010, klokken 11:24
Sitat fra: eledille på tirsdag 09. november 2010, klokken 00:09
PSA har tydeligvis tenkt seg om, ja.
Synd ingen av de nye produsentene klarer å se at her ar løsningen på både sikkerhet, AC 1-3 fase og DC lading allerede løst.
Sjekk ut mulighetene i Marechal kontakten som PSA (og Clio?) bruker her.

Men PSA bilene våre er ikke klare for å ta 3-fas :(  - bare DC (i store mengder) ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Sitat fra: eledille på mandag 08. november 2010, klokken 16:14
"Pilot pin" som kreves opp til 32A antar jeg er ganske billig å få til med en adapterboks eller i selve pluggen på ladekabelen ved hjelp av et relé, slik at man kan bruke rå 32A kontakter også. Dette er det jeg får ut av å lese på wikipedia og diverse fora om standardene. Hvis noen har noe informasjon om at Mennekes/RWE prøver å monopolisere og bare støtte sine egne ladestasjoner uten å la oss aksessere det vanlige strømnettet, så er jeg veldig interessert i å vite mer...
Forstår ikke hva du mener med pilot pinne.
400V 16A og 32A kontakter er helt like, med unntak av størrelsen. De har 5 pinner.
(4 pinners 400V 3 fase finnes fortsatt, men er etter det jeg har forstått på vei ut.)
Fra 400V 16A 3 fas til 16A enfas kreves kun en overgang, denne kan f.eks. kjøpes på CO.
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156152572
Kjekt å ha med i elbilen på tur!

Fra 400V 32A må man bruke en løsning med sikringer hvis dette uttaket skal brukes til standard 1 fas lading.   
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

Sitat fra: Baltor på tirsdag 09. november 2010, klokken 11:50
Forstår ikke hva du mener med pilot pinne.

Min google-fu avslører at: The pilot pin is used to control a contactor so that the plug cannot be removed from the outlet with a load present. The pin is a lot shorter than the others so always mates last/disconnects first.

Er vel så du ikke skal kunne få gnister på utsiden av kontakta i det du setter inn/tar ut kontakta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA