Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ønsker om forandringer

Startet av Falcon1975, mandag 14. november 2016, klokken 16:18

« forrige - neste »

Falcon1975

Hei godtfolk.

Jeg tilhører fosilklassen men har den siste tiden blitt mer og mer fasinert av Tesla og dens fordeler. Jeg har selv lang vei til jobb (ca 15 mil en vei). Jeg blir som regel på arbeidsstedet i 2-3 dager og har tilgang på vanlig stikkontakt. På vei til arbeidssted passerer jeg en superlader.

Sålangt jeg har lest meg frem til vil en Tesla 85D dekke mitt behov mtp rekkevidde og samtidig være innenfor mitt budsjett; 700.000,-.  Noen som har tips om annen bil isteden?

Jeg har forsøkt å saumfare finn.no etter bil men blir veldig usikker på hvilke pakker jeg bør se etter og hva slags type kabler/lademuligheter jeg bør ha. Bør jeg f.eks ha dobbeltlader på bilen? Bør det følge med spesielle kabler?

Hva anbefales når det gjelder hjemmeladning? Bil vil stå minst 8-10 timer når hjemme.

På jobb har jeg som sagt kun tilgang på vanlig stikker, bil vil da stå stille i 2-3 døgn , hva er da ladetid - hva trenger jeg av kabler.

Noen som kan hjelpe meg på vei...






Espen Hugaas Andersen

Selv S60 eller 60D burde ha god nok rekkevidde for deg, utifra det du har beskrevet. Men det kan vel godt hende du har behov utover det du har beskrevet.

Det du trenger for å lade på vanlig stikkontakt er UMC, som følger med bilen. Lader du på 8A lader du opp ca 8 km/time, altså står du parkert og lader i 19 timer etter å ha kjørt 150 km, så er bilen fulladet.

Hjemme ville jeg fått satt opp ett industristikk med minst 16A tilgjengelig. Stikkontakt er ikke anbefalt, da du kan få varmgang. Du kan legge opp til å benytte UMC hjemme også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Her er det vel enten ny 60/60D eller bruktbil som gjelder. Med et slik bruksmønster tror jeg kanskje jeg ville sett etter en nybil. Da kan man jo låse opp resterende kapasitet av 75kWh-batteriet senere om det blir behov. For en klekkelig sum naturligvis.

Fordelen med dagens 60kWh er at fullading tilsvarer 80% eller deromkring, og at man fint kan fullade uten skrupler.

Falcon1975

Hei.

Takk for svar.

Jeg hadde i utgangspunktet sett meg ut 85D - mye grunnet 40-50.000 km i året hvor mye er langkjøring. D for at det er tryggere vinter samt at den har noe lengre rekkevidde. Er det ikke å anbefale?

http://elbil.olen.net/lading_av_tesla.php (er industrikontakt blå adapter?) Hva er ca pris for å få dette montert hjemme?

JorgenM

Får en OK utstyrt S60D for rundt 700k også, har du sjekket konfiguratoren på https://www.tesla.com/no_NO/models/design ?

Skal du ha fullutstyrt og 85 er selvsagt brukt et bedre alternativ.

Vårt budsjett var 600k og da var brukt RWD eneste alternativet. 100k ekstra hjelper mye ;)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

kjølholdt

ja blått stikk er industrikontakt. jeg la opp dette i garasjen. trekke ledning 15 m pluss montering ca 10 000 kr. Da lader jeg med 32 km i timen som egentlig er overkill. 16 amp holder lenge
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Trustno1

#6
Jeg har ett forbruksmønster som er ganske likt ditt. Pendler ca 14 mil hver vei til jobb 2 ganger i uken. Forskjellen for min del er at jeg ikke har stabil tilgang til lading på jobb. (først til mølla prinsippet)

Selv har jeg en P85D (P har lite praktisk betydning, kun for morro og fordyrer budsjettet)
Men rekkevidden ville jeg ikke vært foruten, greit å ha litt buffer når man pendler langt. Spesielt på vinterstid i dårlig føre.

Enda høyere på listen hadde jeg satt autopiloten. Den er helt overlegen når man pendler så langt. AWD er også ett stort pluss for vinterkjøring, får du det innen budsjettet hadde jeg definitivt valgt dette også.

Forøvrig lader jeg med 32A enfas ladestasjon hjemme (i praksis det samme som blått stikk). Jeg har aldri opplevd at dette ikke har vært tilstrekkelig for mitt bruk. Jeg har ca 45k km/år og over 100k km totalt bak rattet i Tesla.

o.b.lix

Jeg pendler, men daglig, og har 160km tur/retur hver dag.

Lader med 1-fase 32A (230v) hjemme. Alltid nok strøm.

Forbruket mitt er 21% hver vei på en vanlig dag (det regner på vanlig dag i Bergen) - bil er 2 år gammel 85D.

Derfor vil altså alle biler Tesla har være nok til deg. Facelift er kjekk fordi den har forbedret radar til autopilot, men alle autopilotbiler er snadder.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

morpheos

Dobbeltlader er ikke noe stort krav, det er generelt sett svært sjelden at 22kwh-lading er nødvendig og/eller tilgjengelig. Nice to have, men jeg ville ikke hatt det som krav.

Ut fra budsjettet ditt, så burde en 85D med rundt 20-30k på telleren være innenfor. Jeg ville da sett etter noe som har luftfjæring, hifi-pakke, techpakke (bla. elektrisk bakluke), autopilot og panorama (hvis du vil ha boks på taket, fin utsikt og tar sjansen på lekkasjer...). NextGen-seter er et stort pluss.


nie

Ser at mange peker på 60D som et godt alternativ til brukt 85D.
Ikke noe galt i det, men før du bestemmer deg bør du få prøvd begge bilene.
Det er en veldig stor forskjell (opplevd og reell) mellom de to bilene når det kommer til akselerasjon.
4,4 kontra 5,4 fra 0-100 merkes (men begge deler er jo raskt da)

MyMuffin

Jeg har en S60 som er inne for feilretting for øyeblikket og har fått en P85 lånebil.

Benyttet denne til en sverige tur forrige uke og dæven, det er faktisk ganske kjekt med den større batteri pakka.
Du har jo i praksis 10mil+ ekstra reel rekkevidde.

Kunne jeg gått tilbake i tid så hadde glatt valgt en 85 fremfor 60.

2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Havebigfun

#11
Sitat fra: nie på mandag 26. september 2016, klokken 15:08
Ser at mange peker på 60D som et godt alternativ til brukt 85D.
Ikke noe galt i det, men før du bestemmer deg bør du få prøvd begge bilene.
Det er en veldig stor forskjell (opplevd og reell) mellom de to bilene når det kommer til akselerasjon.
4,4 kontra 5,4 fra 0-100 merkes (men begge deler er jo raskt da)
I denne settingen kan det også nevnes tidlig produserte P85D som selges til -relativt sett- lave priser- med range mode på og fornuftig kjøring samme rekkevidde som 85D - men enda mere sprut fra starten- det gir glede som er vanedannende. I tillegg får du de beste baksetene og sportsunderstell.

Tesla65

Hei
Har en 85D som jeg vurderer å selge. Lurer på å gå over til X90D.

Hvit med sorte skinnseter og sort tak. Alle oppsjoner + dobbellader. ( ikke barneseter). Sommer og vinter hjul på orginale 19"
Ca 46000 på telleren. Siste service på 40000.
Ellers er det ettermontert midtkonsoll og spoiler på bakluke. Komplett med gummimatter + stoffmatter.

Hvit P85 Solgt

Sjøhyene

OP,
La batteri være pri#1 og også AP er vel å sterkt anbefale når du kjører såpass mye på motorvei. Med 700' i budsjett hadde jeg gått for noe ala denne:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=83164161

Dobbeltlader trenger du neppe og det meste annet blir smakssak. 7 seter er kjekt hvis du har unger og ekstra lydpakke er kjekt hvis du er glad i musikk. Panorama bør du ha om du skal ha ski på taket.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cyber


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA