Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Garanti på batteri

Startet av elektrolux, mandag 14. november 2016, klokken 15:46

« forrige - neste »

elektrolux

Kom plutselig på at det norske språket inneholder et fantastisk ord; nemlig vedlikehold.

Ordet betyr at noe blir stelt med for å beholde sine egenskaper. Typisk maling av hus, smøring av hengsler, eller bytte av filter på støvsugeren. Mange offentlige bygg har en vaktmester som tar seg av slike oppgaver, men oftere og oftere har vaktmesterens oppgaver blitt mer deligering av arbeid.

Service er utledet av det engelske ordet Service som på norsk kan oversettes med tjeneste. Noen yter noen en tjeneste og tar seg gjerne betalt for det.

I bilbransjen er det en uheldig sammenblanding av disse begrepene. Mange tror bilen skal inn på service, mens det egentlig er vedlikehold det er snakk om.

Bileier stiller på verkstedet til avtalt tid og leverer fra seg kjøretøyet han egentlig trenger for å komme seg til jobb. Dette er en service som bileier yter verkstedet

Verkstedet foretar så vedlikehold av slitasjedeler. F.eks bytte av div. kjemikalier, smøring av hengsler, og bytte av filter. Utelates slikt vedlikehold vil levetiden på komponentene kunne forkortes.

Verkstedet tar også en sjekk av at bilens øvrige komponenter fungerer og setter et stempel i "servicehefte" som bevis på dette. Stempel i boka på at alle bilens lys fungerte 19. sep 2016 har begrenset verdi. Dagen etter kan et lys svikte.

Problemer oppstår når bilene blir mer og mer vedlikeholdsfrie. Overgangen til elbil har eliminert vedlikehold på motor, og batteriet i disse bilene har vært vedlikeholdsfrie siden 2006.

Hjuloppheng har vært vedlikeholdsfritt i over 50 år, så kun div hengsler, vesker og filter gjennstår.

Da Think skulle sette opp et vedlikeholdsregime på sin nye Think gikk det stort sett i vannservice på batteriet. Noe mer måtte de jo finne på, så plutselig ble vannpumpen en forbruksdel og fikk et eget bytteintervall. I ettertid ser vi at vannserviceintervallet ble for langt, og vannpumpeintervallet for kort. Omtrent halvert vannserviceintervall, og doblet vannpumpeintervall hadde vært mer korrekt.

Nissan fulgte i 2010 opp med sin Leaf, og her var batteriet blitt vedlikeholdsfritt så dermed slet de. Resultatet ble årlig vedlikehold på bremsene, og meget kortlevt pollenfilter. De presterte å sette til og med å sette servicepris som overgikk Toyota Prius sin, selv om Prius har både fossil og elektrisk framdrift og et reelt behov for vedlikehold. I ettertid har vi hørt om folk som har kjørt uten å vedlikeholde bremsene siden bilen var ny, og uten at dette har medført problemer, så kvaliteten på bremsene er likevel ikke så dårlig som Nissan ville ha oss til å tro.

Skulle gjerne sett en liste over nødvendig vedlikehold på alt vi kjøper, inkludert biler. Dette burde vært en del av dokumentasjonen som følger varene.

Dermed kunne forbrukeren sikret seg at varene holder lengst mulig, uten at det nødvendigvis trenger å koste så mye tid og penger som nå.

En spayboks med litium grease dekker langt på vei nødvendig vedlikehold på dagens elbiler, men det er viktig å vite om hvor det er nødvendig å smøre. Har enda til gode å se helt nye kjøretøy der bevegelige deler i bremsene er smørte. Tidligere var "førstegangservice" inkludert når en kjøpte nytt kjøretøy, men husker ikke om bremsene ble smørt på denne "servicen" Motoroljen ble i alle fall byttet for å få ut spon fra innkjøringsperioden.

I den senere tid har jeg fortsatt regimet med tidlig bytte av oljer, og heller ta lengre intervaller etterhvert som ting har kjørt seg inn. Sist på ny MC der oljen i bakre utvekslingen hadde svært så mye spon. Her kjørte jeg full flushing og nytt bytte etter ytterligere 2-3000 km. Først da var den brukte oljen fin og framtidig vedlikehold av denne delen vil foregå etter fabrikantens anbefalinger.

MC forhandleren presterte å påstå at mine ekstra oljebytt påvirket garantien på sykkelen, noe jeg tolker som usaklig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA