Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynner å betvile den berømte minneeffekten

Startet av Silkefot, onsdag 08. august 2007, klokken 08:29

« forrige - neste »

Silkefot

Har nå tuslet rundt med elbilen en stund og synes å merke en endring i holdningene rundt meg den siste tiden. Folk virker mer klar over at jeg kjører elbil og at jeg faktisk har lov til saker fosilbilene ikke har.  Har ikke blitt tutet på siden i vinter og de slipper villig inn meg når jeg blinker. Det skulle selvfølgelig kunne hende at de fleste i køen er gjengangere og vant med å se bilen etterhvert. De restrerende ser kanskje klistremerkene med "ELBIL - med rett til bussfil" men jeg synes likevel noe er i ferd med å skje med den alminnelige holdningen.

Noen andre?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

janhelge

Jeg må også si at jeg mener klart å se en økt bevisthet i forhold til CO2-utslipp. Flere av mine kolleger har planer om å skaffe elbil, og på arbeidsstedet jeg jobber nå, virker det som det kommer en ny Th!ink hver måned eller så. Imidlertid er det også en stor "gjeng" som sykler til jobben, og det er sikkert "hakket vassere" i forhold til miljøvennlig adferd. Hatten av for dem! :)
Først Th!nk, men nå iMiev.

hkaspenberg

Når det gjelder kjøring i kollektivfelt så opplever jeg litt av hvert på Frognerstranda på vei hjem fra jobb. Nesten ukentlig er det en eller annen "luring" som enten hiver seg inn rett foran meg eller like bak. De førstnevnte "luringene" må jeg bremse som f.. for for ikke å kjøre inn i dem. De andre, de som hiver seg inn bak, de slakker jeg også litt av for - bare for å markere at i kollektivfeltet har de ikke noe å gjøre. Noen blir da en smule irritert og kjører helt opp i baken på meg, blinker og tuter. I fjor vinter hadde jeg en liten rød parkvesenlastebil etter meg på denne måten. Nede i bunnen på Oslo-tunnellen ble det plutselig ledig til venstre, så fyren i lastebilen slang bilen over til venstre, gav gass, rullet ned vinduet og gav meg alle 5 fingre, og braket inn i en liten Corolla så det føyk med hvite plastfliser... Jeg trillet rolig videre i høyre fil. Håper det gikk bra med damen i Corollaen. Siden da har jeg passet på å ikke irritere dem som er mye større og sterkere enn meg.  ;D

-- Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Griffel

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 27. juni 2007, klokken 13:08
Nesten ukentlig er det en eller annen "luring" som

Har nå kjørt elbil i 4 år (snart 50 000 km) og har «nesten» ikke opplevd «mobbekjøring» fra andre trafikanter.

Men det var litt 1. året.
Jeg kjørte glad innover en morgen i god hastighet, (det var helt sikkert ikke lov å kjøre raskere), da det kommer en taxi så nær at en flue ville blitt klemt til døde om den satt på støtfangeren. Så litt hissig blinking med lys, derette lager han en luke på 20-30 m som han lukker på et par sekunder, flere ganger. Jeg ruller ned vinduet, strekker armen ut og peker på «også elbil skiltet» og reduserer farten forsiktig. Drosjen bråbremser og svinger inn i bilkøen som nærmest står stille og før jeg vet ordet av det er han en km lenger bak med en buss og litt annet imellom. Tipper det gikk opp for vedkommende at han risikerte en innrapportering til taxiselskapet. ;D

Jeg har lurt på disse som svinger inn rett bak noen ganger, men minst 3 ganger har jeg etter en liten stund sett at de har et lite blålys bak frontruta, så da var det var noen som ville se om det var en Elbil, og hadde det ikke vært det ville nok lyset blitt tent og jeg noen tusen fattigere. :)

En gang lå det større privatbil foran meg hele vegen, jeg var sikker på at den ikke hadde noe der å gjøre. Heldigvis er jeg ikke av den typen som leker politi så jeg kjørte som normalt. Vedkommende måtte inn i køen ved et vegdele hvor jeg kunne kjøre videre, og på siden av bilen var malt en «kongelig løve» og tekst om tilhørighet til slott og kongehus.  :o

Jeg har også havnet bak en Elbil uten El på skiltet.

Så ikke ta det for gitt at alle som ikke er Elbil, Taxi,, buss eller motorsykkel, kjører ulovlig i «også Elbil feltet», blås i tullingene og kjør normalt. De som kjøre som tullinger vil før eller senere få sin straff. ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

Jeg har også lagt bak HKH Mette-Marit ved et par anledninger. Sort A6 med Asker-skilter forfulgt av enda en sort A6 med 4 mann med snurreledninger i øret.  ;D

De kongelige skal vi la i fred, det er alle de andre tullingene som skaper farlige situasjoner jeg er "ute etter". Det var en tid i våres hvor det relativt ofte stod en politi-motorsykkel i busslomma på Vækerøtoppen og hanket inn de som kjørte ulovlig. Siden påske har politiet vært frarådende og tendensen til ulovlig kjøring har vært økende. Dessuten har jeg inntrykk av at vi har fått en ny generasjon med busssjåfører som kjører 20 tonns rutebusser tettpakket med folk like agressivt som de kjører sin egen A3 1.8 turbo på fritiden.

I P106'en føler jeg meg en smule tryggere enn jeg gjorde i "Knerten" hvor jeg ofte syns jeg fungerte som en gul rundingsbøye for de mest agressive trafikantene.

-- Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA