Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt eller ny iOn? (eller elbil generelt)

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 13. november 2016, klokken 22:41

« forrige - neste »

Lynet

Har hørt at pris på ny DU til S85 er ca 50K. Og da får du komplett drivverk, motor og motorstyring  ;D
Finnes ikke en fossilbil som er i nærheten.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Er det ikke bare å sørge for å få det reparert før garantien går ut (gjerne så nær optil som mulig), for da starter vel ny garantitid på den reparasjonen. Jeg har selv betalt bare for omtrent halvparten av bærekulene på en VW jeg hadde, da den slet dem ut før garantitida på reparasjonen var over!  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

amund

#17
Uansett, tråden heter DIY, bytter du clutchen selv så koster det vel neppe 90 000 kr.

Det som er spennende er hvor mye gadgets man får kjøpt på Ebay, fra USA, Kina osv. Jeg tenker at om DU havarerer, så kjøper man ikke nødvendigvis ny hele greia. Ryker det et lager får man nytt på SKF? Ebay? Spesial-tesla-DIY-sjapper?

Fordeler og ulemper jeg ser ved å ha en f.eks. 10-15 år gammel Tesla:

+ Enkelt å få drive unit ut og ned med hele subframe, lett håndterlig (tror jeg). Stort bruktmarked om en del år?
+ Drivunit er meget enkel (i forhold til en stempelmotor), bør la seg gjøre å bytte deler, lagre, sensorer, motor osv ved behov.
- Må kanskje ha laser-apparat for å få justert hjulvinkler etter bytte/service? Tror øvre bærearmer blir igjen i bilen, og fucker opp hjulstillinger ved demontering.
- Feilsøking på elektronikk, nøkler, død computer, startsperre blir kanskje et mareritt?
- Begrenset med analyseverktøy og testverktøy?
+ Men her tipper jeg DIY-folket kommer til å lage gadgets etterhvert, mtp antall solgte biler verden over. Kommer sikkert mange 'uoriginale' Tesla-verksteder også.
+ Ingen girkasse
+ Ingen clutch
+ Ingen eksos
+ Ingen turbo
+ Ingen servopumpe
+ Ingen partikkelfilter
- Kompliserte dørhåndtak og vindusheiser, sårbare for slitasje og el-feil, da kommer man plutselig ikke inn i bilen.
- Kjølesystem er ganske stort og omfattende. Mange vifter, følere, koblinger, slanger, pumper, ventiler osv. Potensielt mareritt etter 15 år?

Mange er livredde for elektronikk i biler, som startsperrer osv. Men her må vi huske at Teslaen er en linux-maskin, og mange har allerede kommet langt i å hacke/reverse engineere den delen, den delen har også kontakt med alle komponenter. Dette er en fordel INGEN andre biler har. Kanskje man i framtida bare trenger å putte inn et annet minnekort et sted bak skjermen der, boote linuxen over på det og ha tilgang på masse diagnoseverktøy.

En annen KJEMPEfordel med en Tesla er at vi sannsynligvis via rooting kan få tilgang til samtlige options, som å skru på Performance, justere på settings, ettermontere diverse utstyr som trenger enabling i softwaren osv. Jason Hughes har jo greid å ettermontere autopilot på bilen til kona si, som var en pre-autopilot-bil. Nevner i samme åndedrag å justere opp 60 til 75 kWh (blir det bråk tro? Hvem eier egentlig de 15 ekstra kilowatt-timene... du eller Tesla?)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

lunitiks

Sitat fra: amund på onsdag 28. september 2016, klokken 18:29
Hvem eier egentlig de 15 ekstra kilowatt-timene... du eller Tesla?)


Jeg vil si at du ble eier av hele bilen, inklusive de 15 kWh, ved levering av bilen fra Tesla. Tesla har enten betinget seg en juridisk rett til å holde kapasiteten sperret inntil de får ekstra betaling fra deg, eller rett og slett bare solgt deg en bil med en teknisk begrensning som Tesla håper er vanntett
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på torsdag 29. september 2016, klokken 06:32
Sitat fra: amund på onsdag 28. september 2016, klokken 18:29
Hvem eier egentlig de 15 ekstra kilowatt-timene... du eller Tesla?)


Jeg vil si at du ble eier av hele bilen, inklusive de 15 kWh, ved levering av bilen fra Tesla. Tesla har enten betinget seg en juridisk rett til å holde kapasiteten sperret inntil de får ekstra betaling fra deg, eller rett og slett bare solgt deg en bil med en teknisk begrensning som Tesla håper er vanntett

Interessant problemstilling :)

Hva Tesla skulle mene her vil man vel lett kunne finne ut? Dersom Tesla krever MVA på gi tilgang må det vel bety at de mener du eier hele batteriet. Skulle oppgraderingen være at de faktisk selger deg disse 15kWh med kapasitet så selger de jo el-bil batteri, noe som så vidt jeg har forstått skal være MVA fritt?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cookie Monster

#20
Har man root tilgang kan man endre fra 60 batteri til 75, aktivere AP uten å betale osv.
Man kan også blokkere Tesla fra å kunne lese ut informasjon fra bilen.

Er flere som bruker Vagcom på vw og Audi for å åpne for ting som egentlig var ekstrautstyr. Vinker nok farvel til garanti hvis Tesla oppdager deg, men de får nok ikke gjort stort mer.
Så når garantien går ut på disse om en del år kommer man nok til å se en del til biler som er kjøpt som 60D som blir åpnet til 75D uten å betale Tesla.
2015 P85D

HelectriC

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 29. september 2016, klokken 11:58
Har man root tilgang kan man endre fra 60 batteri til 75, aktivere AP uten å betale osv.
Man kan også blokkere Tesla fra å kunne lese ut informasjon fra bilen.

Er flere som bruker Vagcom på vw og Audi for å åpne for ting som egentlig var ekstrautstyr. Vinker nok farvel til garanti hvis Tesla oppdager deg, men de får nok ikke gjort stort mer.
Så når garantien går ut på disse om en del år kommer man nok til å se en del til biler som er kjøpt som 60D som blir åpnet til 75D uten å betale Tesla.

Hva med en dieselbil som får nytt chip og 50hk ekstra? Det betyr at bilen egentlig kan levere 50hk ekstra men vil man ha det fra fabrikk må man betale ekstra. Har ikke hørt om noen som chipper bilen får problem med den som har bygget bilen, muligens ifb garanti, men vi snakker her om biler utenom garanti.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

amund

Sitat fra: HelectriC på fredag 30. september 2016, klokken 17:59
Hva med en dieselbil som får nytt chip og 50hk ekstra? Det betyr at bilen egentlig kan levere 50hk ekstra men vil man ha det fra fabrikk må man betale ekstra. Har ikke hørt om noen som chipper bilen får problem med den som har bygget bilen, muligens ifb garanti, men vi snakker her om biler utenom garanti.

Hvis du kjøper en Porsche 911 Carrera, men river ut alt interiøret, putter inn bur, setter på öhlins-dempere og kjører på bane med den. Skal da Porsche kreve deg for prisen av en GT3 Cayman?  :P
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA