Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt eller ny iOn? (eller elbil generelt)

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 13. november 2016, klokken 22:41

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser at Muffinmann har laget en flott DIY-tråd, men som foreløpig har mest nice-to-have-tilleggsutstyr, som er naturlig siden alle bilene er innenfor garantitiden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23803.0.html ...en link som er pinnet.

Det jeg lurer på er om noen kan få tak i noen mer elementære DIY-beskrivelser og få postet der, sånn at de som er i besittelse av en tidlig utgave Model S kan få vite hva en kan gjøre selv og hva det kan koste å få fikset. Vil 3. parts deleprodusenter lage og selge Tesla-deler som følge av at de frislapp patenter? Vil en bli ruinert når den 5-års lange mekaniske garantien går ut? Er det mulig for mannen i gata å fikse problemer selv? Bare basert på egen bil på 2 år kunne jeg tenkt meg beskrivelse av:

1. Vinduene hyler som en stukket gris ettersom sand blir dratt ned når en åpner vinduet, og riper opp vinduet. Hvoran fjerne sanden.

2. Baklyktene og bakluken tar inn vann etter vinter med regn og frost på alukarosseri. Hvordan få det tett/fikse?

3. Takluken har plutselig ikke samme bue som taket. Ny takluke eneste løsning? Duck-tape?

4. Dørhåndtaket kommer ikke ut. Må en skifte hele håndtaket? Hva koster det? Hvordan fikse?

5. Håndbraket skraper borti når en rygger ut av gårdsplassen. Hvordan gjøre service/ justere bremser og håndbrekk?

Dette er reelle problemer jeg har hatt som jeg kommer på i farten, og lurer på om en må kvitte seg med den før den blir 5 for ikke å få vedlikeholdskostnader fra H......

Driveunit-problemer er vel sikkert over mannen-i-gata nivå...? Noen prisantydning?

Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Muffinman

#1
1. Flekk av lista og rengjør. Men det er kanskje lokket til dørhåndtaksmekanismen som har løsnet og lager riper?
2. Sikkert mulig å finne ut av ved å demontere, men en oppskrift ville sikkert vært ok før man startet.
3. Da kan du angre deg på at du ikke kjøpte blikk-tak, hirr hirr...
4. Akkurat det er jeg sikker på at jeg har sett en video på et sted. Anyone?
5. Dette er sikkert ikke noe spesielt for Tesla. Ikke en jobb jeg ville vært engstelig for å prøve.

Verkstedhåndbok og øvrig dokumentasjon ligger på https://service.teslamotors.com/. Koster noen kroner, men en forutsetning før man starter jobben hvis man ikke har en skikkelig DIY-guide å ta utgangspunkt i.

Husk også at batteri og driveunit har 8 års garanti. Videre er utførte utbedringer (arbeid + deler) omfattet av ny reklamasjonsfrist på 5 år (forbrukerkjøp), slik at om du får utbedret lekkasje i bakluke/lykter etter fire år har du reklamasjonsrett til bilen er 9 år. Og driveunitbytte utført etter 7 år har du frist til den er 12 år på. 

Husk at DIY-tråden også er for eksterne ressurser, dvs det er greit å linke til andre sider/prosjekter. Men veldig greit om det skrives en oppsummering i innlegget slik at det blir lett å se hva det handler om.

Tomt for duck-tape forrensten  ;D

DavidS90D

Hmm..og jeg som troede det hedder "Duct Tape"....til ventilationssystemer (duct = rør).
Men pæn brevvægt.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW


lunitiks

On topic: Visste dere at gullfisk mister sin farge når de holdes i svakt lys, eller er plassert i et legeme av rennende vann, så som en strøm? Eller at flaggermus tar alltid til venstre når de skal ut av hulen? Uansett, navnet Wendy ble funnet opp for boka 'Peter Pan'
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

For ikke å snakke om dick-tape. Hvis det fremdeles ikke peker riktig vei har du bare ikke brukt nok. Sånn, skal vi slutte å ødelegge en tråd som faktisk har fornuftig topic  ;)

Tuxedo

#7
Vel, i en DIY-tråd vil annenhvert innlegg uansett nevne duct,- duck-, eller dick-tape.  Slik er det bare.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 27. september 2016, klokken 18:38
Vel, i en DIY-tråd vil annenhvert innlegg uansett nevne duct,- duck-, eller dick-tape.  Slik er det bare.

Da jeg var ung het det Duck Tape....men etterhvert kunne en se at en kunne bruke dette på ducting også, så da begynte newbie'ene å kalle dette for Duct Tape.... in your face ;-)

http://www.octanecreative.com/ducttape/duckvsduct.html



Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

amund

Tull. Det var romerne som fant den opp. Den gangen het det akvedukt-teip.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

frankofobia

Jeg har funnet frem øl og popcorn.

Carry on  ::) ::) ::)

Evt, kan moderator slette alle off-topic innleggene her....inkludert dette  8)
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: frankofobia på tirsdag 27. september 2016, klokken 22:43
Jeg har funnet frem øl og popcorn.

Carry on  ::) ::) ::)

Evt, kan moderator slette alle off-topic innleggene her....inkludert dette  8)

Tror konklusjonen er at de som tør kun må vente og se hva som dukker opp av problemer og DIY-manualer når de første Model S runder 5 år, og de første verkstedregningene kommer (1450,- per time per dags dato).... og ellers håpe å få endelige løsninger på velkjente problemer i mellomtiden...
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

mogu

Ser at ToWalkOrDrive også bekymrer seg om DU-reperasjoner, men dette behøver han jo ikke å være bekymret for før bilen er over 8 år gammel. Og på det tidspunktet er nok et bytte/"reperasjon" av batteripakken mye mer kostbar ☺️
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Lynet

Dette er ikke en unik Teslabekymring. Hva med kløtsjen på en fossil. Og VAG sin DSG koster vel 60k og det er vist skiftet mange..... Et partikkelfilter går det vel fort 20k på å skifte. Så slutt å bekymre dere, de med fossilbiler har nok mer å bekymre seg for
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RonnyØ

Sitat fra: Lynet på onsdag 28. september 2016, klokken 08:52
Dette er ikke en unik Teslabekymring. Hva med kløtsjen på en fossil. Og VAG sin DSG koster vel 60k og det er vist skiftet mange..... Et partikkelfilter går det vel fort 20k på å skifte. Så slutt å bekymre dere, de med fossilbiler har nok mer å bekymre seg for
Husqvarna Automower 320

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA