Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hårreisende pris på montering av Cee-kontakt og B-vern?!

Startet av svingen, søndag 13. november 2016, klokken 22:02

« forrige - neste »

thoru

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 17:42
Først og fremst så er Zapchargeren i salg i skrivende stund.

Når det gjelder avregning setter eier av anlegget opp ønsket pris og kan så selge lading til dem som ønsker det. Zaptec tilbyr så en betalingsløsning der eier av anlegget får 90% av fastsatt ladepris.

Forøvrig er det ingen abonnementer eller kostnader, og det er frivillig å bruke denne betalingstjenesten. Det er fullt mulig å gjøre egen avregning.

Er det smsbasert eller hvordan skjer det i praksis?

elektrolux

Eier av ladestasjonen setter opp prisen han ønsker, og de som ønsker å lade bruker Zap app. På appen legges betalingskort detaljer inn.

Eier av ladestasjonen får så 90% av beløpet som blir betalt. Resten går til Zaptec
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 17:42
Først og fremst så er Zapchargeren i salg i skrivende stund.

Når det gjelder avregning setter eier av anlegget opp ønsket pris og kan så selge lading til dem som ønsker det. Zaptec tilbyr så en betalingsløsning der eier av anlegget får 90% av fastsatt ladepris.

Forøvrig er det ingen abonnementer eller kostnader, og det er frivillig å bruke denne betalingstjenesten. Det er fullt mulig å gjøre egen avregning.
Eit sentralt spørsmål som eg ikkje har fått svar på. (Eller forstått svaret. .? ) er kva måte eigen avregning kan bli gjort på?

Med 10% påslag høyres smart ut, det kan nok være absolutt aktuelt å bruke den varianten. Men, alle brukere må væra forhåndsgodkjent / registrert i forkant for tilgang?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

I utgangspunktet skal alle som har Zap app og lagt inn betalingskort kunne lade fra slike ladestasjoner som er satt opp med betalingsløsning, men her kan det være detaljer jeg må sette meg bedre inn i.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

e-curious

Sitat fra: TB på søndag 25. september 2016, klokken 22:16
Det som er farlig med slike abonnement baserte tenester er om firma som tilbyr tenesta gjer endringar, legg ned, eller går konkurs så står ein der uten eit system som fungerer.


Hvilke muligheter har man til betalingsløsninger dersom Zaptech går konkurs, evt. at det er fordeler at andre drifter ladingen?

elektrolux

Godt spørsmål, men Zaptec er blitt "too big to fail" og i værste fall vil Zapcharger systemet overleve Zaptec.

Med det sagt er jeg ikke bekymret for Zaptec aksjene mine, heller tvert imot.   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Hansi

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 03:33
I utgangspunktet skal alle som har Zap app og lagt inn betalingskort kunne lade fra slike ladestasjoner som er satt opp med betalingsløsning, men her kan det være detaljer jeg må sette meg bedre inn i.

Det hadde vært veldig interessant å vite hvordan betalingssystemet fungerer i praksis. Jeg vil anta ladestasjonen må være tilkoblet internett for at lading for "eksterne brukere" skal fungere, at den sjekker mot en slags database online?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

elektrolux

Zapcharger skal alltid ha tilkobling til internett. Den vil ellers gå i safe modus med minimal ladestyrke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:21
Zapcharger skal alltid ha tilkobling til internett. Den vil ellers gå i safe modus med minimal ladestyrke.

Hvordan ordnes det. Må man ha internett tilgang i garasjen eller har de innebygd sim kort å ringer opp selv ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Går enten over Wifi eller PLC til router.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

Har en husalarm. Den "gikk ned" også lokalt, da firmaet forsvant. "Safe mode med redusert ladefart" fungerte mao ikke. Blitt skrot.

Er blitt meget skeptisk til å investere i noe som trenger en leverandørserver.

Robert Sund

#27
+1

I tillegg bør man være skeptisk til utstyr som må ha Internet for å kunne operere trygt med normal kapasitet. Dette er ikke bra.

Det er dessverre også blitt vanligere med utstyr som har programvarelisens som leverandør kan trekke tilbake, DRM, IoT, og slikt, med den konsekvens at parkeringshus fanger tredjeparts biler og nekter å slippe de ut (lisenskrangel), eiere som mister kontrollen over utstyret sitt (DRM), og passord som lekker, termostater som går amok og adgangskontroll uten kontroll (IoT)

Lovnader om at leverandører skal gi eieren kontrollen "tilbake" hvis de går konkurs eller skifter eier har også vist seg å ikke være verd spesielt mye.

Og snart vil det komme enda ett svært datainnbrudd eller tilsvarende, og skylden vil bli lagt på den ukens valgte skyldebukk.

fredag

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 22. oktober 2016, klokken 11:56
I tillegg bør man være skeptisk til utstyr som må ha Internet for å kunne operere trygt med normal kapasitet. Dette er ikke bra.

Det er normalt for denne typen ladebokser at de kobler seg til internett.

Hvis du skal ha noe som kontrollerer en mengde ladebokser offline, så må du nok ha en egen kontroller på stedet, noe som medfører ekstra kostnader og dårligere funksjonalitet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RaBalder

Sitat fra: fredag på lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:52
Sitat fra: Robert Sund på lørdag 22. oktober 2016, klokken 11:56
I tillegg bør man være skeptisk til utstyr som må ha Internet for å kunne operere trygt med normal kapasitet. Dette er ikke bra.

Det er normalt for denne typen ladebokser at de kobler seg til internett.

Hvis du skal ha noe som kontrollerer en mengde ladebokser offline, så må du nok ha en egen kontroller på stedet, noe som medfører ekstra kostnader og dårligere funksjonalitet.

Den kjøper jeg ikke sånn uten videre.

Er enig i at man får en ekstra kostnad i form av at man må ha opp en enhet som kontrollerer et antall ladestasjoner. Men er det dermed sagt at dette vil koste mer enn det påslaget på ladekostnaden som en skytjeneste eller ekstern leverandør utgjør?

Det er nevnt 10% av ladekostnaden skal gå til å drifte en ekstern løsning. Hva utgjør dette i absolutte kronestykker for et borettslag med 30 elbiler. Over 5 år....


Og dårligere funksjonalitet er også en subjektiv greie. Dårligere enn hva?

Er man på jakt etter noe som fordeler last mellom ladestasjoner, så kan en frittstående "dings" lokalt gjøre dette like godt som enhver "dings" som står i skyen eller hos en leverandør.

At en ekstern leverandør kan måle forbruk, sende ut faktura, lage grafer og statistikk, det gir ikke noe bedre funksjonalitet om man bare er interessert i lastbalansering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA