Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt eller ny iOn? (eller elbil generelt)

Startet av minim, søndag 13. november 2016, klokken 21:26

« forrige - neste »

minim

Jeg nå gått over kartet for superladere og vurdert litt hvilken modell som passer meg. Jeg så først på TMX 60D, men slo det egentlig fort i fra meg når jeg fikk høre at rekkevidde som oppnåes er mye lavere enn oppgitt selv på sommertid. Jeg leste så litt innpå her og ser at de fleste TMS startet på rundt 400 ved 100%soc og noen er nå nede i rundt 350km. Jeg går å teller litt på knapper og kroner hva jeg skal gjøre med bilkjøp og vurderer å bytte inn to biler til rundt 700k i en TMS aller helst brukt for å unngå lang ventetid. Jeg har en litt kinkig (El bil messig) rute jeg ofte reiser som er på 288km hvor jeg kjører over noen kneiker med 3-400meter høydeforskjell. Det er jo sjeldent veldig kaldt her, men det kan forekomme og det er ofte slaps/dårlig føre. Hvor mye vil dette dra ned kjørelengden min på f.eks en brukt TMS 70/85/90? Jeg vil jo helst slippe å lade annet enn til nøden på Sandane SC, men helst ikke der heller siden det omtrent garantert vil medføre at jeg ikke rekker fergen og må ta neste ^^ Er dette bare rekkevidde angst for folk som ikke har kjørt El bil før eller er det reelt en utfordrende strekning vinterstid for de minste batteripakkene? Jeg må legge til at jeg har ikke tolmodighet til andre ladeløsninger enn SC når jeg skal fra A-B. Synst av og til diesel pumpene på lastebil innstilling går trengt :)

0km Hjemme
23km til Åsane SC
263km til Sandane SC
288km destinasjon Nordfjordeid

-TMS 85D
-03 VW Polo

noto

#1
Bergen til Eid bør gå greit, selv med vinterføre og minste batteripakke. Forbehold for ekstremforhold med kulde, snø og motvind. Lave fartsgrenser og fergekøer gir beskjedent forbruk. Med S85 har jeg klart helt fra Stavanger til Måløy uten å lade med pen kjøring på sommerstid. Viktig å ha lettrullende dekk (ikke Goodyear). Fra Sandane til Anda tar det ca 10 min. Lett å beregne. Sjelden man treffer fergen eksakt. Som regel 5-10 minutter dødtid som kan brukes til å lade i stedet for å vente på fergen. Aldri opplevt kø på Sandane SC.

Mippen

#2
Jeg kjører ofte fra Askøy til Kristiansund. Første ladepause er i Sandane. Jeg har 85 pakke og på vinteren er jeg nede i alt mellom 7 og 12 mil i rest. For meg ville 60 batteriet være litt for lite om vinteren. Det er for øvrig 272 km fra døren min til Sandane superlader. Det holder med et stopp på turen. :)
Fremtiden er elektrisk.

noto

Avhenger selvsagt mye av kjørestil og hvor varmt du må ha det i kupeen.

minim

Takk for tilbakemeldingene. Da høres det ut som det er 85/90d jeg må ha for å ha behagelig rekkevidde. Kjøer

Kjørestil skal jeg ikke skrive så mye om, men jeg rekker alltid andre fergen :D Skal ha det varmt og behagelig i kupeen akkurat som med bensineren i dag. Man kan vel ha dårlig tid i elbil også eller må man hele tiden ha rekkevidden i bakhodet? 
-TMS 85D
-03 VW Polo

Tuxedo

Selv med et brukt batteri, så er 288 km uproblematisk med et 85-batteri, også vinterstid på dårlig føre, siden det ikke er noen motorveier på strekningen.  De kneikene betyr ikke så mye.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

morpheos

Jeg kjører en del over fjellet (Vest til Øst), og opplever sjeldent at snittforbruket tikker veldig over 200W/h selv med fjelloverganger. Med litt fornuftig kjøring opp, og mye re-gen ned, så veier du mye opp. I sommer kjørte jeg strekket Aurland - Gudbrandsdalen via Årdal og Turtagrø (strekning på ca. 200 km) med snittforbruk på 200W/h med bilen full av unger og bagasje; det er en rimelig drøy høydeprofil på deler av ruten, men så lenge du skal ned igjen på andre siden så går det som oftest ganske greit.

Du kan ha dårlig tid i Elbil også, men det er greit å skule litt på forbruket når du trykker på høyre pedal. Bilen gir deg beskjed om hva slags hastigheter du maks kan holde hvis du pusher litt for mye på.

nie

Jeg kjører strekningen din 10-12 ganger i året tur/retur da vi har hytte/svigerfamilie i Ørsta. Vi lader vår 85D til 80% før avreise Bergen om sommeren og har da som som regel 10-15% igjen på batteriet når vi kommer til Sandane SC. Vinterstid lader vi til 90% før avreise Bergen og kommer som regel til Sandane med 15-20% på batteriet. Både sommer og vinter kunne vi altså ha kjørt til Eid uten SC på Sandane.
Men;
Når vi kommer til Sandane med SOC 10-20% og varmt batteri går laderen direkte til 105-115kW så vi står nesten aldri lenger enn 10 min før vi kjører til ferjen. Svært sjelden vi har stått over ferjer Pga lading.

Jeg tror du vil klare deg fint med en S75D eller en brukt 85D hvis målet er å slippe lading på SC på Sandane. Av disse to ville jeg gått for 85D da den er vesentlig raskere i aks. Hvis penger ikke betyr noe kjøper du 90D eller P90D

RaBalder

Sitat fra: Tuxedo på søndag 25. september 2016, klokken 20:26
Selv med et brukt batteri, så er 288 km uproblematisk med et 85-batteri, også vinterstid på dårlig føre, siden det ikke er noen motorveier på strekningen.  De kneikene betyr ikke så mye.

288km uproblematisk 85-batteri vinterstid dårlig føre Dette passer ikke sammen etter min mening.

Når man sier uproblematisk, så betyr det at

  • alle vil klare strekningen
  • uansett kjørestil
  • i allslags vær
  • med sin komfort-temperatur i kupeen
  • og ha nok igjen på batteriet til å unngå rekkeviddeangst på turen

Har ingen tro på dette.

Tuxedo

#9
Sitat fra: RaBalder på mandag 26. september 2016, klokken 07:35
Sitat fra: Tuxedo på søndag 25. september 2016, klokken 20:26
Selv med et brukt batteri, så er 288 km uproblematisk med et 85-batteri, også vinterstid på dårlig føre, siden det ikke er noen motorveier på strekningen.  De kneikene betyr ikke så mye.

288km uproblematisk 85-batteri vinterstid dårlig føre Dette passer ikke sammen etter min mening.

Når man sier uproblematisk, så betyr det at

  • alle vil klare strekningen
  • uansett kjørestil
  • i allslags vær
  • med sin komfort-temperatur i kupeen
  • og ha nok igjen på batteriet til å unngå rekkeviddeangst på turen

Har ingen tro på dette.
Dette er ikke en god definisjon på "uproblematisk".  Noen kan ha rekkeviddeangst selv om de kommer frem med 20% på batteriet.  Det betyr ikke at strekningen er problematisk.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kjølholdt

Kjører ofte bergen  - gursken med s 85 3 år gammel. Nå på 386 typical ned fra 405 typical da den var ny. Jeg lader til 100 % før start. Til sandane har jeg kjørt i værst tenkelige forhold og alltid hatt nok strøm igjen, står heller ikke over ferge, da jeg bare må lade 5-10 min for å komme helt til gursken. Forøvrig skal det da nevnes at sommerstid med min datter som sjåfør (øvelseskjører) slipper vi å lade. Mulig det har noe med kjørestil å gjøre :-)
tror at en 75 dekker behovet ditt helt greit alternativt en brukt 85
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

minim

Sitat fra: RaBalder på mandag 26. september 2016, klokken 07:35
Sitat fra: Tuxedo på søndag 25. september 2016, klokken 20:26
Selv med et brukt batteri, så er 288 km uproblematisk med et 85-batteri, også vinterstid på dårlig føre, siden det ikke er noen motorveier på strekningen.  De kneikene betyr ikke så mye.

288km uproblematisk 85-batteri vinterstid dårlig føre Dette passer ikke sammen etter min mening.

Når man sier uproblematisk, så betyr det at

  • alle vil klare strekningen
  • uansett kjørestil
  • i allslags vær
  • med sin komfort-temperatur i kupeen
  • og ha nok igjen på batteriet til å unngå rekkeviddeangst på turen

Har ingen tro på dette.

Det er nå flere som har sagt at det går helt fint, er det med noen av disse forbeholdene over?
-TMS 85D
-03 VW Polo

kjølholdt

#12
Nei jeg har prøvd alle disse forholdene. Og kjørte for 3 år siden rett etter jeg fikk bilen bergen - gursken 27 desember, slaps regn altså værst mulige forhold ingen SC på Sandane da. Kom frem med 12 km igjen på batteriet i Gursken. Hadde da 405 typical ved start. Bergen Sandane går med tung høyrefot vinterstid også. Men det er jo begrenset hvor fort det er mulig å kjøre vinterstid kø osv.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

nie

Sitat fra: minim på mandag 26. september 2016, klokken 08:58
Sitat fra: RaBalder på mandag 26. september 2016, klokken 07:35
Sitat fra: Tuxedo på søndag 25. september 2016, klokken 20:26
Selv med et brukt batteri, så er 288 km uproblematisk med et 85-batteri, også vinterstid på dårlig føre, siden det ikke er noen motorveier på strekningen.  De kneikene betyr ikke så mye.

288km uproblematisk 85-batteri vinterstid dårlig føre Dette passer ikke sammen etter min mening.

Når man sier uproblematisk, så betyr det at

  • alle vil klare strekningen
  • uansett kjørestil
  • i allslags vær
  • med sin komfort-temperatur i kupeen
  • og ha nok igjen på batteriet til å unngå rekkeviddeangst på turen

Har ingen tro på dette.

Det er nå flere som har sagt at det går helt fint, er det med noen av disse forbeholdene over?
Jeg har forsøkt å nyansere mitt svar over her så godt som mulig ved å angi ladenivåer og rest-energi ved Sandane basert på praktisk bruk.

Jeg må nesten spørre deg tilbake;
Er det KRISE for deg hvis du av og til må bruke  SC på Sandane etter å ha
- grisekjørt fra Bergen (kjørestil)
i snøvær, slapseføre og motvind(verst tenkelige vær),
- med 30 grader i kupeen (komforttemperatur for frysepinne)
- og nådd Sandane med ~ 5-10% på batteriet. (rekkeviddeangst)

Hvis ja på disse spørsmålene, kan det hende at du må opp i en S90D for å føle deg trygg på at du kommer helt frem til Eid uten lading.

Hvis du kan akseptere en (svært) kort ladestopp på Sandane hvis alle eventualitetene, listet opp over, slår inn, kan du klare deg med en 75D eller brukt 85D. For alle praktiske formål vil antagelig også en brukt 70D fungere helt fint.



minim

Takker for oppklaringen. Neida en stopp på Sandane går helt fint, men en stopp for å stå i kø i Førde og vente på den ene stikken der hadde vært uaktuelt.. Da vet jeg litt mer hva jeg skal se etter.

Om det er noen som kjeder seg og har lyst til å ta en praktisk demo av TMS i nærheten av Fornebu i dag/denne uken så hadde det vært gøy :) Hadde vært morro å høre litt erfaringer/info om hvordan elbil holdet er osv.. Om det blir ny bil så kan jeg bruke din referal kode i tilfelle som takk for hjelpen, men det er ikke bestemt om det blir ny eller brukt enda så ingen lovnad på det :)
-TMS 85D
-03 VW Polo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA